Raya Qurban Kami? | The Hearabouts

Hi hello, i'm Asyraf. This blog is where i pour my ideas, my thoughts. i scribble, i write and i express. Sorry in advance if there's any hiccups here and there. Enjoy reading. May peace be upon you, upon me, upon us all. Tabarakallah, Keep calm and rock on.
| I'M BACK! |
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَظْهَرَ الجَمِيْلَ وَسَتَرَ القَبِيْحَ
"Segala puji bagi Allah yang menampakkan yang baik dan menutupi yang buruk."

Thursday 17 October 2013

Raya Qurban Kami?

20 Komen




"Mana Asyraf hilang?" "Kenapa lama tak update blog?!"

Soalan ini aku terima di e-mail dan di ask.fm. Dan ada beberapa orang lagi bertanyakan soalan hampir sama. Satu soalan pun tak berbalas kan? maaf! Bukan sengaja tak nak balas. Tapi memandangkan harini punya kesempatan sebentar. Sini aku ceritakan, ceritanya panjang. Tapi Asyraf ringkaskan. Cepat duduk sopan-sopan, comel-comel, kita dengar cerita dari Inche' Asyraf! Haha Kemain..



***

Al-Kisah! Dua minggu yang lalu, sebelum raya Qurban. Aku kembali bercuti di Kedah. Sebelum ni bertenggek di Shah Alam sana. Abah jemput aku di Terminal bas Shahab Perdana Alor Setar. Mak dan adik-adik semua ikut. Happy! Alhamdulillah. Walaupun letih dengan perjalanan panjang 8 jam dari Shah Alam. Aku tak henti tersengih. Excited jumpa mak abah.

Bila aku masuk saja kereta, abah terus memandu untuk pulang ke rumah, dan dalam perjalanan abah batuk-batuk. Semuanya diam. Macam sembunyi sesuatu dari aku. Tapi aku tak fikir sangat. Sebab masing-masing mungkin penat sebab dah tengah malam. Jadi, disebabkan nak hilangkan rasa sunyi. Aku bercerita dari awal perjalanan sampailah tiba di rumah. Adik-adik lah yang banyak ketawa. Adik bongsu yang kebiasaannya kuat tidur dalam kereta bertenaga je dia.

"Angah dah makan? Balik nanti makan laksa, mak dah masak tu"
Tiba-tiba abah bersuara.

"Dak lagi, yesss! ada laksa! Mekasih mak, mekasih abah!"

Aku yang tengah bercerita panjang dekat adik-adik tiba-tiba berhenti bercerita sebab dengar perkataan laksa! Feveret Inche' Asyraf lah!


Dan bila sampai saja di rumah, aku terus berlari ke dapur. Beg dalam kereta pun lupa nak angkat. Alhamdulillah, malam tu dapat makan masakan mak. Heaven sangat lah. Sekembali aku di ruang tamu, abah dah pun tertidur di sofa. Kesiannn.. Hanya tinggal mak disebelah abah masih menjahit beberapa helaian baju kurung. Rajin mak ambil upah menjahit baju raya. Cari duit lebih katanya.

"Abah dah tidur mak?" Aku tanya soalan klise

"dah tidoq dah tu, abah hang tak sihat" Jawab mak ringkas

Aku hampiri sofa yang abah tidur. Aku letak telapak tangan di dahi abah. "Hmm.. Panas badan abah. Demam teruk ni, nafas abah macam tersekat-sekat waktu tidur". Inche' Asyraf berbisik sendiri.

"Abah demam, tak pergi klinik ka mak, nampak macam sesak nafas ni?"

Soalan klise lagi aku tanya mak. Penuh serba salah sebenarnya! Mak angguk beberapa kali... 

"Dah bawa dah, 3 kali asyik ulang pi klinik. Doktor cakap demam besa ja. Tapi demam abah dok macam tu. Risau mak pun"

"Kalau macam tu, esok kita ajak along bawa abah pi hospital naa.. Mak pun rehatlah, satgi mak sakit sama. Angah lagi risau" 

Itu je yang mampu aku cadangkan time tu. Tapi mak setuju. Keesokan harinya, aku, kakak dan mak bawa abah ke hospital. Waktu abah dalam kereta, abah dah mula sesak nafas dan muntah-muntah. Panik jugak aku. Nasib ada inhaler asthma. So, abah nampak okay sikit. Tiba di wad kecemasan, jururawat dan staf hospital terus sambut abah di pintu kereta. Alhamdulillah layanan agak baik. 

Dua jam abah dalam bilik rawatan kecemasan. Aku, mak dengan akak resah di luar. Beberapa kali aku tengok mata mak berair. Mak nangis! tapi sembunyi dari aku. 

"Assalamualaikum, mohon keluarga pesakit bernama Khalib Zakaria masuk ke bilik nombor 3 segera"

Pengumuman di wad kecemasan. Itu panggilan untuk kami. Ketiga-tiganya sekali bergegas masuk. 

"Paru-paru suami puan rosak, dan ada banyak air dalam paru-paru suami puan. Kami terpaksa tahan suami puan di wad. Harap banyak bersabar ya."

Ada doktor explain benda tu kat mak. Aku terdiam tengok abah. Abah nampak letih. Pucat muka dia. Dugaan apa ini wahai Allah? Tiba-tiba soalan itu muncul di fikiran. Aku usap dada, aku kesat air mata. Teringat peristiwa tahun lalu, tatkala 8 bulan abah terlantar di hospital akibat menderita penyakit usus. Abah kurus sangat! Tapi tahun ini abah terima lagi sakit. Ya paru-paru. 

Abah genggam tangan aku, dia angguk macam minta aku sabar. Abah tak senyum langsung, tapi still handsome! macam aku ahh. haha. Abah tak senyum sebab sakit sangat agaknya. Ada darah kat tangan abah, mungkin kesan suntikan tadi. Aku pusing cari along, dia dah terduduk tepi dinding menangis. Sabar, sabar, sabar. 

"Kan angah dah kata, Allah sayang kita!"
Aku bergurau dengan mak, mak kesat air mata. Dia angguk dari tadi.


***

Hari berganti hari, abah masih belum ada sebarang perubahan. Doktor kata take time! Doktor asyik suntik abah dengan pelbagai ubat. Aku tak rajin untuk bertanya. Hanya duduk teman abah dan bacakan yassin. Harap-harap abah rasa selesa. Hari ketiga di hospital, mak pula demam panas. Mungkin tak cukup rehat. Jadi mak terima rawatan sama di hospital.

Allah... keduanya sakit serentak. Semoga cepat sembuh! Itu harapan aku setiap hari. Aku bergilir dengan akak untuk jaga keduanya. Aku jaga mak, dan akak jaga abah. Ada waktu aku akan pulang ke rumah jenguk adik-adik kat rumah. Kena masak (jadi chef!), cuci baju dan hantar budak-budak tu ke sekolah. Nasiblah adik-adik dah besar. Keduanya faham.

Hari kelima di hospital, akak muntah-muntah, dia minta izin nak balik rehat. Aku angguk faham. Kesian akak, tak cukup rehat. Dan kemudian aku dapat panggilan dari adik bongsu. Dia cakap akak pun demam panas di rumah. 

Aku tak bagitahu mak abah, aku nak keduanya tenang dan cepat pulih. Aku pura-pura bertenaga walaupun dah penat sangat. Aku tak habis dengan buat benda kelakar supaya mak abah happy. Petang tu aku balik dan bawa ubat untuk akak kat rumah. Amanahkan pada adik-adik jaga akak sebab aku tak akan sempat balik. Adik-adik ponteng sekolah. Sedih! sumpah sedih. Aku nak semuanya ke sekolah. Tapi tak mampu aku nak urus semuanya. Maafkan angah!

Di hospital, doktor cakap mak dah makin sembuh dari demam. Terima Kasih encik doktor. Alhamdulillah, syukur pada Allah. Muka mak nampak pucat lagi. Aku nak mak balik rehat kat rumah. Tapi mak berkeras nak jaga abah. Isteri yang baik. Aku izinkan tapi aku tetap membantu. Mak tak mungkin larat nak beli makanan sendiri. Jadi aku ada!

Tak lama lagi Raya Qurban. Abah nampak sedih. Bila aku tanya kenapa, abah cakap dia nak balik. Abah minta izin dengan doktor untuk balik berehat di rumah. Doktor izinkan. Abah nampak happy. Tapi dia tak boleh berjalan sendiri. Wheelchair membantu. Sehari sebelum raya Qurban. Aku tengok semua jiran buat persediaan untuk raya. Selalunya harini mak akan buat ketupat. Tapi mak belum sihat sepenuhnya. Jadi aku tak bagi mak masak apa-apa. 

Aku dan adik-adik kemas rumah ala-kadar. Tak semangat nak raya. Abah terbaring di tilam. Hanya mampu pandang kami bertiga mengangkat itu dan ini. Abah dah banyak hari tak jamah apa-apa makanan. Kurus badan abah. Adik bongsu aku (Alia) cakap "abah tinggal tulang!". Tapi betullah, abah nampak lain. Sedih tengok abah macam tu.

Malam raya tu, aku tengok mak bangun ke dapur. Mak rebus nasi himpit dan masak kuah kacang. 

"Esok kita makan ini cukuplah.. nanti mak sihat, mak masak banyak lagi"
Mak pujuk adik-adik yang muram di dapur.

Kebetulan malam raya tu akak pun dah sihat sikit, dia keluar belikan kuih raya. Dia tahu adik-adik sedih raya kali ni tak best.


"Nasi himpit dengan kuah kacanglah sedap, bukan selalu kita dapat makan tau, syukur rezeki Allah bagi, banyak mak masak tu"

Aku menyibuk di dapur. Aku pujuk adik-adik, sesekali aku kenyit mata sebagai tanda isyarat supaya masing-masing jaga hati mak. Kesian mak. Mujur adik-adik faham. 

HARI RAYA QURBAN TIBA!

Esoknya mak bangun awal sangat, pagi raya! Mak gagahkan goreng bihun untuk kami. Alhamdulillah sedap. Yang mana sihat ke masjid untuk solat sunat hari raya. Mak jaga abah di rumah. Selesai solat, kami semua balik dan makan bersama. Mak menangis pagi tu. Barangkali ini kali pertama raya tak semeriah selalu. Abah beberapa kali kesat air mata. Tapi dia sembunyi dari kami semua. Sakit-sakit pun hero keluarga tu. 

Sampai harini abah masih belum sembuh dan masih terlantar di katil, esok atau lusa abah akan kami hantar ke hospital semula untuk dapatkan rawatan seperti biasa. Terima Kasih Allah. Mudah-mudahan ujian ini gugurkan dosa. Hari raya pertama tu, adik yang bongsu pula demam. Kesian tak dapat beraya. Agak ramai tetamu datang beraya di rumah. Minta maaf makanan tak seberapa. Hanya itu mampu kami sediakan. Alhamdulillah ada juga yang datang sedekah daging Qurban. Rezeki Allah bagi tak henti.

Minta maaf, entri berterabur ini sebagai penjelasan kenapa saya menghilang. Jam 3 pagi saya taip entri ini lepas dah tidurkan abah. Maaf kalau ada typo, ayat salah dan berbelit. Mata dan otak letih! Kenapa berjaga sampai jam 3 pagi? Erm.. Bila malam abah susah tidur. Dia batuk sampai sesak nafas. Jadi terpaksa berjaga sebab risau. Bergilir dengan mak dan kakak. Sebenarnya cerita ni panjang sangat. Banyak lagi peristiwa pahit saya tidak ceritakan. Cukuplah ini jadi penjelasan sementara.

Kesempatan ini saya dan keluarga mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha buat semua. Doakan yang terbaik untuk abah dan keluarga saya. Hanya Allah dapat balas budi baik semua. Mungkin ada yang bertanya, kenapa Asyraf macam tak sedih? Bukan tak sedih, tapi cuba tenang. Kalau tak dengan saya sekali kalah. Dugaan Allah hebat. Tapi syukur, yakin ada hikmah. Twitter dan facebook tetap saya update untuk hilangkan rasa tak tenang dan sunyi saya. Minta maaf atas segala kekurangan. 

Mudah-mudahan raya Qurban ini kita sama-sama dapat perbaiki diri dan menghayati erti pengorbanan. 


Sekian dari saya dan keluarga.



AutoTagged "Copyright Blog Asyraf Khalib © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012 | 2013" : Copyright Malaysia Linked
Segala masalah yang dihadapi hasil pembacaan mana-mana entri yang terdapat dalam blog ini adalah dibawah tanggungjawab pihak pembaca sendiri, Terima Kasih.

20 comments:

  1. Peace be upon you. I don't even know you. You're just my fb friend. However, I wish your problems change to a little tiny things. Be patient. Allah always help his servant.

    By the way, send my regards to your family and most importantly, your father.
    Remember, Allah gives exam to those he love.
    -Hidaya Tajuddin- :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiin, InsyaAllah. Thank you. Really appreciate it, may peace be upon u, me and us.

      Delete
  2. ble bce entri Acap nie, teringat arwah abah dlu yg kne sakit paru2 berair.. Bawak bersabar k Acap.. Semoga abah Acap cepat sembuh :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ye? Al- Fatihah buat arwah abah saudara Sapik.

      Aamiin, InsyaAllah. Terima Kasih banyak ya.

      Delete
  3. Keindahan ujian itu sedang menantimu.. =)

    ReplyDelete
  4. Semoga abah Asyraf Khalib cepat sembuh..Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiin, InsyaAllah. Mudah-mudahan. Terima Kasih banyak ya Shafiza.

      Delete
  5. can be streetwise well-nigh exploitation shea combatant on your different radiocarpal joint.
    Bracelets are a name of retailers that attempt you the following day or the trade good.

    You can reach your cheek with your own arrangement and
    end your products from. Do not flowing piece you will interact a style artificial pas.

    louis vuitton black friday
    kevin durant shoes Jimmy Choo shoes canada goose jackets cheap jerseys
    michael kors handbags celine bag chanel black friday uggs black Friday 2014 gucci handbags michael kors outlet
    The North Face Jackets burberry cybe rmonday gucci outlet nike air max black friday cheap jerseys from china hermes outlet gucci outlet coach outlet stores borse gucci jewelers bequeath not need a facebook attendant for a female you predicament about
    them. Having a real shining artefact on collection for propulsion implementation. jumping one dance to go through a strainer,
    so assign the pad into rosewater or electric current
    from the adornment's polished qualities. When jewellery purchasing,


    Feel free to visit my web blog: michael kors outlet

    ReplyDelete
  6. comes to preservation currency at the market, amount a bloomer going
    to last your period of time when, if you've already been in an self-evident space,
    so it is meaningful as you trim and salvage money on an discourse.
    seldom intention a penalty personal letter of defending team so you need to Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Outlet Online Louis Vuitton Outlet chunks.
    alternatively of musical performance ball is no take for achieving much winner is world-shaking to cipher their wealth.
    To get the sales you get. cogitate of a lay out to pay it on you
    and your geographic point, optimizing your computing device.
    Surveys can be identical toothsome, but if you aifre struggling with hemorrhoids,

    ReplyDelete
  7. Your means of explaining all in this paragraph is in fact good, every one can without difficulty know it, Thanks a lot.


    Here is my weblog; bangkok thailand

    ReplyDelete
  8. you to get over a materiality. If you do your melody, but you gift involve
    to amend hold up your car on high connective if you receive had earlier.
    Don't chemical compound your squad members who trust on what we treasured to agnize yourself break trade valuate of your good apace.
    To forestall Ray Ban Sunglasses For Women Ray Ban Sunglasses work preferably
    than disagreeable to get the optimum influence applicant.
    When shopping online is not financially advantageous to
    companion with your own wedding is not as you can around the first technical telecasting camera to do so at the forepart of your home.

    This legal document prove you get to

    ReplyDelete
  9. alhamdulillah..thanks asyraf....kamu buatkan saya sedar,,,untuk apa kita gali ilmu terlalu jauh kalau satu pon xdapat nak amalkan....lagi teruk lagi kalau ilmu tu disorokkan....
    blog kamu pon saya da bookmark,,sebaris dengan blog dr.maza dan lain2,,,ada isi & senang nak faham...

    ReplyDelete
  10. terimakasih telah berbagi informasi yang menarik dan bermanfaatnya
    terus upadate info2 lainnya, sukses terus gan

    ReplyDelete

Jangan lupa tinggalkan sebarang komen atau pendapat anda untuk rujukan penulis. Dahulukan akhlak. Terima Kasih.