August 2013 | The Hearabouts

Hi hello, i'm Asyraf. This blog is where i pour my ideas, my thoughts. i scribble, i write and i express. Sorry in advance if there's any hiccups here and there. Enjoy reading. May peace be upon you, upon me, upon us all. Tabarakallah, Keep calm and rock on.
LIKE!
| THANK YOU |
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَظْهَرَ الجَمِيْلَ وَسَتَرَ القَبِيْحَ
"Segala puji bagi Allah yang menampakkan yang baik dan menutupi yang buruk."

Follow

Monday, 26 August 2013

Sabar, ikhlas Lillahi Ta'ala

9 Komen



"Sabar, ikhlas Lillahi Ta'ala"
Bismillahirrahmanirrahim... ikhlas? Sebenarnya kita cakapnya mudah, tetapi untuk didik hati jadi 'ikhlas' tidaklah semudah yang kita sangka. Entah pernah ikhlas atau tidak sebelum ini, itu kita serahkan segalanya pada Allah Ta'ala.

Terdetik untuk menulis entri ini selepas hati aku sendiri dengan tiba-tiba rasa tidak selesa dengan tindakan seorang rakan sekuliah di universiti. Aku rahsiakan namanya, bukanlah tujuan utama aku menulis entri ini untuk memburukkan insan lemah itu, namun pada aku ianya sebagai peringatan untuk diriku sendiri agar lebihkan ikhlas dalam tugas harianku. 

Jam 11 malam, aku dan rakan-rakan yang lain baru saja pulang penggambaran hari pertama bagi sebuah filem pendek pelajar. Perkara biasa bagi pelajar Fakulti Filem, Teater dan Animasi ialah apabila menjelang hujung minggu, kami tak dapat bercuti kerana sibuk dengan penggambaran filem, persembahan dan majlis-majlis tertentu. Badan aku waktu itu masih penat dan perlukan rehat. Sekitar jam 11.30 malam, terdetik hati untuk mematikan komputer riba dan mendapatkan rehat yang cukup berikutan keesokannya kuliah pada hari Isnin akan bermula. Setelah mematikan komputer riba, badan direbahkan penuh selesa di katil. Mata yang terasa semakin memberat lekas dilelapkan. Tiba-tiba telefon bimbit berbunyi tanda ada panggilan masuk, nama seorang rakan sekuliah terpapar di skrin telefon.

Walaupun agak letih, namun atas rasa hormat dan tanggungjawab, aku menjawab panggilan telefon tersebut dengan nada yang baik dan menyenangkan hati. Pesan ibu selalu di kepala, "Angah kena selalu bahagiakan orang, nanti Allah bahagiakan kita."

Dia
"Hello? Huh selamat Asyraf jawab call, belum tidur kan?" 

Asyraf
"Aah ye saya, belum tidur lagi, InsyaAllah kejap lagi baru tidur 
(padahal dah terlelap pun tadi)" 

Dia
"Sebenarnya ada kerja nak bagi Asyraf buat, siapkan dua surat kebenaran untuk dua lokasi esok okay? Details location Asyraf google lah sendiri ok. Nanti dah siap attached dekat fb ok, bye, thank you."  

Belum sempat hamba Allah ini menjawab atau bertindak balas untuk mendapatkan penjelasan yang lebih, panggilan telefon terus 'dia' matikan.

"Allahu, esok 'dia' nak surat tu siap, tapi mata ni dah berat sangat"

Bisik aku sendiri.

Aku yang duduk di sisi katil tangkas bangun, bilik tidur sudah gelap, rakan sebilik sudah nyenyak dalam tidurnya. Ini tanggungjawab, jadi perlu berusaha untuk hilangkan mengantuk, langkah terus di atur ke bilik mandi. Whuduk dijadikan ubat sementara. Alhamdulillah segar dan agak bertenaga. Jam tepat 12 malam. Aku kembali menghidupkan komputer riba. Mudah-mudahan lekas siap tugasan yang diarahkan teman tadi. 

Kerja-kerja mencari maklumat lokasi penggambaran untuk hari seterusnya dimulakan. Mujurlah ada Google yang sangat membantu. Walaupun kadang-kadang sumbernya belum tentu tepat, namun diakui banyak memudahkan kerja. 

Sekitar jam 1.30 pagi, aku berjaya mendapatkan keseluruhan maklumat. Jari jemari mula menaip surat seperti yang diarahkan dengan segera. Satu persatu butiran penting dimasukkan. Alhamdulillah, kerja-kerja untuk menyiapkan surat-surat tersebut agak mudah berikutan aku pernah beberapa kali menyediakan surat yang hampir sama untuk projek-projek sebelum ini. 

Sekitar jam 3 pagi, surat siap sepenuhnya. Butiran-butiran penting seperti nama pelajar yang terlibat, lokasi, dan tarikh disemak berulang kali bagi memastikan hasil kerja baik. Kedua-dua surat yang telah sempurna disemak aku simpan dalam folder dengan tersusun. Seperti yang diarahkan, surat-surat tersebut aku perlu hantar melalui facebook akaun. Aku attached satu persatu fail dengan baik. Kepala makin sakit dan terasa berat dek mata yang terlalu lama memandang monitor komputer riba. 

Aku tersenyum berpuas hati dengan hasil kerja sendiri, seingat aku tiada rungutan sepanjang aku menaip surat tersebut. Jam 3.30 pagi, aku menulis SMS ringkas kepada 'dia' untuk memaklumkan bahawa surat sudah siap seperti yang diminta. 

"Salam, maaf ganggu. Asyraf dah siapkan surat dan sudah attached ikut fb, check dulu ye. Terima kasih. Maaf lambat"

Walaupun tugas-tugas menyiapkan surat tersebut sebenarnya bukanlah tugas aku, tetapi bila sudah ada rakan yang minta pertolongan, tidaklah diri ini selalu menolak demi menjaga hati rakan-rakan. Beberapa minit kemudian, aku menerima SMS balasan.


SMS Dia
"k, now aku nak tido, jangan ganggu, salam!"

Waktu itu badan sangat penat, mata mengantuk dan kepala berdenyut-denyut sakit. Agak tersentak menerima balasan SMS sedemikian. Aku menolak telefon bimbit ke sisi meja belajar dan menjauhkan sedikit jaraknya daripada aku. Aku menunundukkan sedikit kepala memandang kaki.

"Terima Kasih"

Bibir ini perlahan membisik sendiri. 

Mata kembali memandang komputer riba. Semua laman internet yang aku buka lekas ditutup. Sesekali tangan kiri lekas mengusap-usap dada. Ada pedih dan sakit terasa di dalam. Barangkali terkesan dengan mesej ringkas tadi. Aku cuba mengukirkan senyuman tawar sendiri. Mengubat ketidakpuasan hati.

Tersandar sebentar tubuh ini di kerusi, dipejamkan mata. Kemudian tiba-tiba sahaja terpacul keluar perkataan "Ikhlas Lillahi Ta'la" dan aku kembali tenang. Kepala dianggukkan berulangkali. Ada sahaja pesanan untuk diri sebelum kembali tidur. Sesekali ada aku minta maaf pada diri sendiri sebab tidak sabar tadi, sedangkan ikhlas aku lebih perlu. Kenapa aku mesti rasa sakit sedangkan tadi aku berjanji untuk ikhlas dengan diri. Mudah-mudahan aku lebih tenang, sabar dan dilebihkan didikan untuk ikhlas dalam setiap urusan.


Kesimpulan untuk cerita aku ni, ikhlas itu ada pelbagai penjelasan dan caranya. Namun yang terbaik adalah Lillahi Ta'ala. Firman Allah SWT yang bermaksud :
 


Maksudnya, jangan kita membelanjakan (menyumbang, membantu, melakukan) sesuatu melainkan kerana mencari redha Allah Ta'ala. Sesungguhnya setiap yang Allah redha itu lebih dari baik.
Kata abah, "Kita akan rasa penat kalau buat satu-satu kerja hanya harapkan balasan pujian daripada manusia (penghargaan manusia), tetapi kita akan rasa bersemangat andai kerja yang kita buat kita fikir ikhlas Lillahi ta'ala"



Sungguh hamba yang bersyukur dengan apa yang ada lebih baik dari yang tidak henti merungut dengan apa yang tiada. Tetapi ingat tau, kena selalu hargai kerja kawan bila kita minta tolong dia siapkan kerja kita. Kesian dia penat buatkan untuk kita. Aek macam kenal.. kannn.. haha

Semoga kita berada dalam golongan-golongan yang dibawah pemerhatianNya. Sekian, Tabarakallah sahabat, terima kasih membaca. Entri biasa, namun InsyaAllah ada pengisiannya. Maaf andai ada salah.


Tinggalkan komen, InsyaAllah Asyraf balas.

Copyright Muslim Writer © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012- indexs12
Read More...

Saturday, 24 August 2013

Do Muslims Date?

7 Komen
The most common question I get asked revolves around relationships with the opposite sex and dating. Whether Muslims can date and “If they don’t date, how do they decide who is the right person for them to marry?” 

“Dating” as it is currently practiced in much of the world does not exist among Muslims – where a young man and woman (or boy/girl) are in a one-on-one intimate relationship, spending time together alone, “getting to know each other” in a very deep way before deciding whether that’s the person they want to marry. Rather, in Islam pre-marital relationships of any kind between members of the opposite sex are strictly forbidden.

1. Allah SWT says:
"Tell the believing men to lower their gaze and protect their private parts….And tell the believing women to lower their gaze, and protect their private parts…” 
(Surah al-Noor :30-31)

But Dating encourages people to deliberately look and stare and seek out the ‘one’ that you find attractive.

2. Allah orders the Muslim women not to talk unnecessarily or in a soft manner to strange men.
“….then be not soft in speech, lest he in whose heart is a disease (of hypocrisy, or evil desire for adultery) should be moved with desire” 
(Surah al-Ahzaab :32)

Even for the Sahaabah, Allah ordered them to screen themselves from the wives of the Prophet (Sal Allaahu Alaiyhi wa sallam) when they need to ask them something. Who could be purer than the wives of the Prophet (Sal Allaahu Alaiyhi wa sallam) and who could be higher in piety than the Sahaabah?
"And when you ask (the Prophet’s wives) for anything you want, ask them from behind a screen, that is purer for your hearts and for their hearts." 
(Surah al-Ahzaab: 53)

Yet, in dating, you see young men and women who are absolutely not mahram for one another in any way whatsoever, going way beyond this prohibition. Not only are they talking to each other in a soft and flirtatious way, but they are right out expressing their ‘love’ (in reality, lust) for each other.

3. The Sunnah prohibits a man and a woman from being alone together at any time.
The Prophet (Sal Allaahu Alaiyhi wa sallam) said:
“Whoever believes in Allaah and the Last Day, let him not be alone with a woman who has no mahram present, for the third one present will be the Shaytaan.” 
(Ahmad : saheeh by al-Albaani)

But those who celebrate Valentine’s Day purposely seek to be alone with each other and go out on dates with each other while Allaah says:
“And come not near to unlawful sex. Verily, it is a Faahishah (i.e. anything that transgresses its limits: a great sin, and an evil way that leads one to hell unless Allaah Forgives him)” 
(al-Isra’ :32)

4. Islaam prohibits a man to even touch a non-mahram woman.
The Prophet (Sal Allaahu Alaiyhi wa sallam) said:
“If one of you were to be stabbed in the head with an iron needle, that would be better for him than his touching a woman who is not permissible for him.” 
(al-Tabaraani : saheeh by al-Albaani)

But Dating promotes more than just touching. It promotes hugging, kissing, cuddling and much more. 
5. Islam teaches us that real love between a man and a woman, that is acceptable and allowed by Allaah is only that between a husband and his wife.
“And of His signs is that He created for you wives from among yourselves, that you might reside with them, and has put love and mercy between you. Surely, there are signs in this for those who think." 
(al-Room: 21)

But dating endorses haraam relationships between a non-mahram man and woman and encourages illicit love and un-Islamic affiliations.

6. Islam tells us that Hayaa’ (modesty) and bashfulness are a jewel to be treasured.
It is a purity and innocence that is a virtue, regardless for a man or a woman. The Prophet (Sal Allaahu Alaiyhi wa sallam) said: 
“Hayaa’ (modesty) is a branch of faith.” (Bukhaari)

On the other hand, dating and hanging out with opposite gender advocates nothing but shamelessness and immodesty.

The choice of a marriage partner is one of the most important decisions a person will make in his or her lifetime. It should not be taken lightly, nor left to chance or hormones. It should be taken as seriously as any other major decision in life – with prayer, careful investigation, and family involvement.

In short, dating is not permissible in Islam.


Tabarakallah
Copyright Muslim Writer © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012- indexs12
Read More...

Its delayed not denied. Allah will come through for us.

9 Komen

"Its delayed not denied. Allah will come through for us. Keep the faith, refuse to give up. The best is yet to come. trust His plans for us"


You are allowed to be happy. Don’t forget that, because far too many of us do. The key, though, is to understand that happiness is not something that is just given to us. It is earned. We spend so much of our lives complaining and pleading for some sort of happiness to “come our way”, when in fact, happiness is something we need to work hard for. We’ve all heard before about how the things most worth having in life are also the things that are hardest to attain, so, just like success, good health, and righteousness, happiness too requires that hard work. And now that you know this, get out there, live your life, and be happy! No person experienced long term happiness by sitting on a couch all day complaining. Don’t try to be the first, because it’s an impossibility. I pray that Allah grants all of us the strength, zeal, and guidance to pursue and achieve happiness by any means necessary.

Sometimes, we go through struggles and battles in our lives or within ourselves for so long that we begin to wonder why things aren’t getting better. We increase in good deeds, we pray, we try to change everything about ourselves, so that we can maybe, just maybe, be “worthy” of freedom from that struggle. Sometimes, however, it’s not only about making a change within ourselves. That’s just the beginning. Sometimes, we need to experience something, and the struggle is protecting us from something worse or is preparing us for what’s to come. So, when you struggle with something, try your best to overcome it through strength, patience, and betterment, but always remember that your solution will come when the time is right for you. You don’t know what it means for something to be right for you, but Allah does, so hold tight, be patient, and never give up. Allah always fulfills His Promise. InsyaAllah


Copyright Muslim Writer © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012- indexs12
Read More...

Tuesday, 20 August 2013

Umang-Umang Haiwan Peliharaan Yang Sangat Comel

18 Komen

Gambar Hiasan

Banyak sudah entri ilmiah sebelumnya, jadi kali ini izinkan saya untuk share satu benda yang best lagi comel untuk semua iaitu haiwan peliharaan terbaru saya. Kalau sebelum ni Asyraf ada Kucing, Arnab, Hamster, Burung dan Sugar Glider. Tapi kali ni Asyraf tertarik pula dengan sejenis 'siput'.

Apa itu Umang-Umang?

Sebelum tu jom kita berkenalan dulu dengan spesies ni. Pernah dengar nama "Umang-Umang" ? 
Umang-umang atau Kelomang adalah jenis krustasia dekapod yang tergolong dalam keluarga terbesarnya Paguroidea (Wikipedia, 2006). Kebanyakan spesies umang-umang ialah berabdomen panjang dan lembut. Haiwan ini melindungi diri dari ancaman pemangsa dengan memakai sekeping cangkerang kosong yang ditinggalkan haiwan lain. Maksudnya Umag-umang ni bukan siputlah. Tapi Comel kan? Umang-Umang ni asalnya tak ada cengkerang, tapi budak-budak ni 'curi' cengkerang siput lain sebagai rumah atau helmet pelindung. So, umang-umang ni dah nampak macam seekor siput.

Umang-umang selalunya akan pilih cengkerang yang sesuai dengan saiz abdomennya. Hujung abdomen umang-umang disesuaikan agar kuat menggenggam terus kulit cangkerang. Sebaik sahaja bertumbuh besar, umang-umang perlu mencari cangkerang yang lebih besar dan meninggalkan cengekrang yang lama.

Tabiat Umang-umang yang suka mendiamkan diri dalam cangkerang lama ini memberikan nama umang-umang dalam bahasa Inggeris sebagai "hermit crab", ini kerana Umang-umang seolah manusia yang tinggal sendirian dalam gua untuk bertapa.

Sebenanrnya terdapat lebih kurang 1100 spesies umang-umang yang diketahui di dunia, kebanyakannya adalah akuatik dan tinggal dalam air masin dari secetek terumbu karang dan pesisir pantai hingga sedalam dasar laut. Di kawasan tropika pula adanya spesies umang-umang daratan, ada daripadanya agak besar, contohnya Coenobita clypeatus. Umang-umang liar biasanya hidup secara berkumpulan iaitu sekawan 100 ekor atau lebih.

Baiklah dah kenal Umang-umang? Sekarang ini di Malaysia, umang-umang popular sebagai haiwan peliharaan baru. Asyraf pun sebenarnya dah terjebak beli umang-umang ni. Awal tu sumpah takut dan geli nak pegang sebab tengok umang-umang tu rupanya macam labah-labah. Tapi bila tengok cengkerangnya yang diwarnakan semula menggunakan cat jadi comel dan geram pulak. Rupa-rupanyanya umang-umang ni sejenis haiwan yang sangat manja. Kalau kita rajin main dan pandai pegang, umang-umang ini akan memeluk hujung jari kita seolah-olah dia suka dan sangat selesa dengan kita.


Gambar : Umang-umang sewaktu dijual (RM5 Seekor)


Cara memlihara Umang-Umang

Nak bela umang-umang agak mudah sebab kita cuma perlu pastikan pasir dalam aquarium tersebut sentiasa lembap dan sejuk. Adakah umang-umang perlukan air laut ? Ya mereka perlukan air laut tetapi tidak perlu kuantiti yang banyak. Lembapkan pasir umang-umang dengan air tawar pun sudah cukup untuk buat umang-umang anda hidup selesa. Kalau nak umang-umang tu lagi aktif, letaklah dua bekas minuman, satu bekas air tawar biasa dan satu lagi bekas yang diisi dengan air laut atau air masin (Air masin boleh dihasilkan menggunakan garam laut, garam laut ni ada dijual di kedai ikan. Jangan sesekali guna garam untuk memasak). Makanan umang-umang pula ialah terdiri daripada timun, lobak merah yang lembut atau tebu yang sudah dibuang kulitnya. Makanan tu cuma perlu letak dalam akuarium dan tukar dua hari sekali untuk elakkan makanan busuk atau rosak. Cahaya matahari diperlukan untuk memastikan umang-umang sentiasa sihat dan tiada lumut merebak di dalam akuarium (Boleh gunakan lampu akuarium sebagai ganti). 

Hiasan Untuk Akuarium Umang-Umang

Umang-umang sangat suka dan akan menjadi lebih aktif jika akuarium dihias seperti semula jadi. Letak sabut kering atau kayu kering yang bersih sebagai tempat umang-umang masuk berlindung. Tempurung bersih juga membantu. Selain itu hiasan seperti pokok plastik juga boleh diletakkan. Banyak lagi barang hiasan boleh dimasukkan untuk mencantikkan akuarium umang-umang anda. Google InsyaAllah membantu. Hehe. 



Gambar : Contoh hiasan Aquarium Umang-Umang, buat simple je pun boleh lah.


Jangka Hayat Umang-Umang

Walaupun begitu, apa yang menyedihkan saya ialah jangka hayat Umang-Umang tidak lama, jika cara memeliharanya betul, umang-umang mampu bertahan sehingga usia 4-5 bulan. Selepas umang-umang mati, cengkerang mereka boleh disimpan dan cat yang dilukis masih lagi kekal cantik. Walaupun begitu, nasihat saya, kalau sudah beli dan berniat untuk memeliharanya, mestiah dijaga dengan baik supaya tidak menyeksa haiwan comel itu. Lukisan cat atas badan umang-umang tersebut sebenarnya tidak menyeksa haiwan itu kerana cengkerang itu hanya cengkerang tumpangan.

Walaupun lukisan tersebut dilukis untuk menarik perhatian kanak-kanak supaya membeli, tetapi sebenarnya saya dan rakan-rakan di Universiti juga turut jatuh hati. Gambar kat bawah ni antara umang-umang kitaorang yang masih lagi aktif, manja, comel dan hidup sihat di bawah jagaan kitaorang.


Nama : Bella (Pink), Macha (Biru), Milo (Kuning).


Nama : Buyen Omey (Oren)


Sekian untuk entri kali ini. Jangan lupa beli tau ! 
Nanti share dengan Asyraf gambarnya. 
Tabarakallah, keep calm and rock on. 

Copyright Muslim Writer © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012- indexs12
Read More...

Monday, 19 August 2013

Maaf, Mesir...

7 Komen





Menulis dan terus menulis, Alhamdulillah, harini ada satu coretan Puisi berbentuk Sajak InsyaAllah. Untuk renungan bersama. Mesir dan Kita. Selamat Membaca.
"Maaf, Mesir"  


Mereka,
Berdarah jatuh tersinggung batu,
luka pedih masih bersatu,
ditolak disepak laksana bola berkematu,
Bola? Itu bumi aku,
Keamanan yang menipu.
Hujan ? itu peluru.
Menembusi tubuh anak-anak baru.


Aku? di Malaysia, 
Negara berbilang bangsa,
Tapi sayang, aku sendiri membolak balikkan keamanan negara,
Keamanan, hiburan dan ujian dunia,
Wahai tangan yang menulis kata,
khabarkan kepada manusia sekitar dunia,
Kita terlalu kejam walau bersaudara,


Meniliti jauh di dunia maya, 
Penderitaan Mesir tersebar merata,
Menggeletar tangan mencoret puisi buta,
Melepaskan gentar yang terpahat di dada,
terhidu hanyir percikan darah di Negeri lindunganNya,
Namun yang hanyir itu bakal ke Syurga.


Aku?
Aku masih membusuk di dunia,
memilih untuk duduk mencuci mata,
mati dengan angan dan akal pelupa,
sedar atau tidak? 
Mesir tenat hilang nyawa.


Kita?
Masih dengan pemberontakan buta,
mencipta jurang antara saudara.
Bersatu?
Belum tentu.
Merdeka?
Ya, sudah lama,
Tapi?
Kita Lupa


Wahai Mesir tercinta, Kami punya kuasa,
Cuma, kami terlalu sibuk,
Ya, sibuk bertelagah, 
Bertelagah tentang keamanan yang kami ada.
Maaf, Mesir...



Copyright Asyraf Khalib © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012
Read More...

Wednesday, 7 August 2013

Lafaz Takbir Hari Raya Beserta Maknanya

7 Komen
Ini Lafaz Takbir Hari Raya Beserta Maknanya, 
Mudah-mudahan diberkati InsyaAllah.

اللّهُ أكبر اللّهُ أكبر
Allahu Akbar, Allahu Akbar 
Allah is Great, Allah is Great

اللّهُ أكبر
Allahu Akbar
Allah is Great

لا إلَهَ الا اللّه
La illaha il Allah 
there is no God, but Allah

اللّهُ أكبر اللّهُ اكبر
Allahu Akbar, Allahu Akbar 
Allah is Great, Allah is Great

و لِلّه الحمدَ
walilahil Hamd 
to Him belongs all Praise

اللّهُ أكبرُ كَبيِرَا
Allahu Akbaru Kabeera 
Allah is the Greatest

وَالحَمدُ لِلّهِ كَثِيرا
wal-Hamdulilahi katheera 
And all Praise is due to Him

وَ سُبحَان اللّهِ
wa Subhan allahi 
And Glory to Allah

بُكرَةً وَأصْيِلا
bukratan wa aseila 
eventide and in the morning

لا إلَهَ الا اللّه
La illaha il Allah 
there is no God, but Allah the Unique
صَدَقَ وَعدَه
sadaqa wa’dah 
He has fulfilled His Promise
 
وَنَصَرَ عبده
wa nasara abda
and made Victorious His servant

وأعزَ جُنَده
wa a’azza jundahu 
and made Mighty His soldiers

وَهزم الأحْزَابَ وحْدَه
wa hazamal-ahzaaba wahdah 
and defeated the confederates

لا إلَهَ الا اللّه
La illaha il Allah 
there is no God, But Allah

وَلا نَعبُد الا أياه
wa laa na’budu illa iyyah 
He alone we worship

مُخلِصِّينَ لَهُ الدّيِنَ
mukhlessena lahud-deena 
with sincere and exclusive devotion

وَلوْ كَرِهَ الكَافِروُن
walaw karehal-Kafeeroon
even though the idolaters hate it

اللّهمَ صَلِّ على سيْدنَا مُحَمد
Allahumma salli ala sayyedna Muhammad 
O Allah, have Mercy on our Prophet Muhammad

وَعَلى آلِ سيْدنَا مُحَمد
wa ala aalie sayyedna Muhammad
and on the family of our Prophet Muhammad


وَعَلى اصْحَابِ سيْدنَا مُحَمد
wa ala as-haabie sayyedna Muhammad 
and on the companions of our Prophet Muhammad

وَعَلى أنصَارِ سيْدنَا مُحَمد
wa ala ansari sayyedna Muhammad 
and on the helpers of our Prophet Muhammad
وَعَلى أزوَاجِ سيْدنَا مُحَمد
wa ala azwajie sayyedna Muhammad
and on the wives of our Prophet Muhammad


وَعَلى ذُرِّيَةِ سيْدنَا مُحَمد
wa ala dhurreyatie sayyedna Muhammad
and on the progeny of our Prophet Muhammad
وَ سَلّم تَسْلِيماَ كَثّيرا
wa sallim tasleeman katheera
and Bestow upon them much peace.


Selamat Hari Raya Aidilfitri, 
Maaf andai ada salah bagi pihak saya dan keluarga.
Copyright Muslim Writer © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012- indexs12
Read More...

Tuesday, 6 August 2013

Why Lie ?

9 Komen
Hi, Hello, First of all, Thank you so much for reading this blog.
 Harini kita speaking sikit, Enjoy reading !

Why Lie ? 

Bismillahirrahmanirrahim, The point that I like to make often, which the last string of videos is a representation of, is why, in order to criticize, disparage, or refute a person, group, thought, one must lie. Surely if something is batil (falsehood), one simply has to convey the reality of the situation and the people will see it for themselves. Instead we find those who hate Salafiyyah do nothing but lie upon it, and present their lies as a “refutation”. Only uneducated types do not understand that a “refutation” is not the same as “establishing proof”, and they neither understand the difference between “evidence” and “proof” either. 

Refutations count as evidence, but they do not count as proof. Understand? For the life of me I still fail to understand the copy/pasters who post mountains of text of something they did not write(or even read themselves, in many cases) and consider even this to be a refutation. It has become the norm now with laymen wanna-be `alims, the Shaykh Google, Allama Facebook, and Mufti Twitter, Milkshaykh, Maltshaykh, closet Shaykh, Keyboard Jihadist types to just hit you with mountains of decontextualized info, often totally inaccurate info, and declare amid their childish “lol’s”, “YOU HAVE BEEN REFUTED”. 

Wallahi, today one of these misguided individuals was so oblivious to his own blindness, that in order for his takfir on me to even make sense he should have at least called me a “kafir”, but instead he called me a “mushrik”. He called me a “Salafi Mushrik”. This was the extent of his stupidity and ignorance. 

A serious deception is going on here, that people need to be made aware of if they want to safeguard their Deen. If someone wants to deter you away from something but they lie in order to do so, you should become wary. There are many Extremists types that would confuse about Islam with their speech, simply because they are counting on their audiences’ ignorance of fundamental issues within Islam. 

All of the ghulaat (extremists) are banking on Muslim and non-Muslim ignorance of Islam. Whether it’s some Khariji who doesn’t even know the definition of a Khariji or a Murji’ or a Qutubi in the first place, or some misguided youth who does not know what he is talking about when he says things like “Wahhabi” and “Madkahli”, or “Neo-Salafi” in a derogatory manner; or it’s some Modernist Muslim or Extreme Soofee type. All of the ghulaat (extremists)are banking on Muslim and non-Muslim ignorance of Islam.All of them. They all have this in common. They make this Deen appear to be something so disgusting to Muslim and non-Muslim alike, that no one could ever declare their speech to be “daw’ah” or “full of hikmah”.

I don’t know how many times I will have to say this or write this, but: 
Being able to post Arabic words, type quickly, and copy/paste mountains of text does not make you an `Alim. It doesn’t even make you seem intelligent. You just appear as if you lack the ability to formulate original thoughts. And it certainly does not make you right.

Inee Sa’imun. Inee Sa’imun.

Allahu Musta’an
Wallahu A’lam.
Copyright Muslim Writer © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012- indexs12
Read More...

Thursday, 1 August 2013

Jalan pintas yang mengelirukan.

9 Komen
Alhamdulillah entri kali ini saya buka untuk perbincangan bersama. Jika sahabat pembaca mempunyai pandangan tersendiri tentang isu yang cuba saya ketengahkan ini, sila tinggalkan pendapat di ruangan komen. InsyaAllah akan datang, pandangan yang bernas daripada rakan pembaca saya akan muatkan dalam entri yang seterusnya. Mudah-mudahan ilmu yang saudara/saudari kongsikan ini bakal jadi saham akhirat kita bersama, Aamiin. Walaupun perbincangan ini dibuka kepada semua, suka saya ingatkan agar sama-sama kita jaga bahasa. Usah terlalu emosi. Dahulukan akhlak adalah lebih perlu. Jika ada pendapat melibatkan satu-satu hukum, ada baiknya sertakan dalil atau hadis yang sahih untuk mengelakkan salah faham yang tidak diingini.

"Jalan Pintas yang Mengelirukan"

Sebenarnya apa yang cuba saya ketengahkan tentang "Jalan Pintas yang mengelirukan" ini adalah berkaitan dengan amalan orang kita sejak akhir ini yang kadang-kadang dilihat makin mengelirukan. Saya yakin, sahabat pembaca pernah lalui pengalaman dimana berhadapan dengan orang yang suka minum "air terapi ayat suci Al-Quran", gunakan minyak urut "terapi Al-Quran", makan "ayam terapi Al-Quran" dan banyak lagi produk terapi yang terdapat di pasaran sekarang.

Pertama sekali, Alhamdulillah syukur. Jika kita lihat dari sudut yang baik, amalan ini dilihat mengangkat kebaikan ayat suci Al-Quran itu sendiri yang sememangnya mempunyai seribu satu rahsia didalamnya. Namun begitu bagaimana dengan tuan punya badan itu sendiri? Ini melibatkan kepercayaan yang melampau-lampau seolah-olah ianya jalan pintas yang tiada kesudahan.

Ramai ibu bapa yang memaksa anak kecil mereka makan makanan minda seperti kismis yang sudah diterapikan dengan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran dan meletakkan kepercayaan "Makan Kismis minda terapi ni boleh jadi pandai macam Amalina". Sedangkan jika kita teliti tak semua anak-anak suka makan kismis pun. Kadang-kadang anak itu makan kismis sambil menangis terpaksa. Ya, memang diakui ianya sunnah, namun harus ingat istilah "Ikhtiar" dengan "kepercayaan". Sebenarnya tak salah jikalau nak beri anak makan kismis atau kurma. Amalkan seperti biasa, selawat ke atas Nabi sebelum makan. Itu dah cukup bagus sebab kurma dan kismis ada khasiatnya yang tersendiri. Tak perlulah sampai bawa kurma dan kismis tersebut, dialunkan ayat suci Al-Quran pada kurma dan kismis berkilo-kilo kuantitinya dengan harapan tinggi terbuka minda anak-anak.

Sedangkan dalam Islam, yang perlu diterapikan dengan ayat Al-Quran itu sendiri adalah manusia yang berakal. Apa salah masa yang terluang setiap hari, paling kurang pun setiap kali hujung minggu, kita ajar anak kita mengaji. Boleh juga pasang alunan zikir dan ayat Al-Quran dalam rumah. Manusia ada telinga, ada akal, ada lidah, InsyaAllah akan turut ikut berzikir. Yang pergi bagi Kismis dengar ayat Al-Quran tu tak ada orang suruh pun. Nampak tak kita sekarang melebihkan jalan pintas? Kita faham ada yang cakap nak cari keberkatan, jadi makanan pun kita nak alunkan Al-Quran, begitu? kalau nak keberkatan hidup, banyak lagi cara yang melibatkan tanggungjawab diri sendiri terhadapa agama. Solat kita, tajwid kita? pernah tak kita luangkan masa untuk itu semua? 



Mari, muhasabah sekejap, contoh situasi yang selalu sangat berlaku ialah, selalunya Ibu ayah meletakkan kepercayaan tinggi terhadap amalan terapi kismis tadi. Kemudian bila anak-anaknya dapat keputusan tak cemerlang, anak tak pandai juga, dia marahkan anak lagi. Sedangkan dia cuma beri anak makan kismis terapi Al-Quran. Dia tak didik anak baca Al-Quran, dia tak jaga solat anak-anak, dia tak minta anak-anak usaha untuk buat ulangkaji pelajaran. Konsep ikhtiar itu luas saudara/saudari, tak mungkin hanya dengan beri makan kismis terapi, anak terus pandai. Kena ikhtiar cara lain. Maksudnya ikhtiar itu usaha kita untuk ubah anak-anak itu sendiri. Tak perlulah pergi cari bomoh (dukun) untuk jampi si anak tu pula. Tiba-tiba bomoh pula cakap anak kita kena sampuk. Ada penunggu tumpang badan dia, dan paling malang. Kita percaya. Astaghfirullah. Sampai bila nak habis? 

Ingat, sebagaimana Firman Allah SWT yang bermaksud :

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa yang pada diri mereka ” QS 13:11

Saudara/saudari, ambil beberapa minit, cuba fahamkan ayat "mengubah apa yang ada diri mereka".

Baiklah saya teruskan lagi, baru-baru ini wujud lagi satu pihak yang menjual "Daging Ayam terapi Al-Quran". Ayam tersebut dialunkan ayat suci Al-Quran 30 juzuk sewaktu proses ternakan dan kemudian disembelih lalu dagingnya dijual kepada orang ramai. Allahurabbi, hebatnya Malaysia. Kita Manusia dengar lagu melalaikan dan berjoget-joget, tetapi ayam pula yang dengar Al-Quran. Setinggi-tinggi martabat ayat suci Al-Quran, akhirnya tergadai dek manusia yang berakal sendiri. Salah tak buat macam tu? Wallahualam. Namun, jika kita fikir secara logik akal. Sebenarnya tanya diri kita, yang nak pandai tu ayam atau kita sendiri? Bukankah lebih baik kita yang belajar Al-Quran. Tak habis-habis dengan keberkatan yang kita cipta sendiri. 

Bagaimana dengan air, minyak urut dan lain-lain? Pada saya semua yang diatas tadi tiada salahnya untuk dilakukan selagi tidak bercanggah dengan syariat Islam. Lagi pula tak dinafikan ada makanan terapi yang berkesan. Begitu juga ubat-ubatan yang mampu menyembuhkan dengan lebih baik apabila diterapikan menggunakan ayat suci Al-Quran. Ianya boleh digunakan bila tiba mudarat yang tidak terduga. Namun harus ingat, banyak lagi amalan yang baik boleh kita laksanakan sewaktu kita sihat. Nabi SAW mengajarkan kepada kita pelbagai cara untuk mendekatkan diri kita kepada Allah SWT. Kalau nak pandai, kita kena belajar, jaga solat kita, selalu berdoa. InsyaAllah, berjaya. Saya yang berpesan ini pun tak pandai mana. Cuma berkongsi. Rezeki Allah siapa tahu. Sebaik-baik perancangan kita, perancangan Allah lebih sempurna. 

Dari Uqbah bin Amir r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda: 
"Kelak akan muncul suatu kaum dari umatku. Mereka meminum Al-Quran seperti meminum susu" (Riwayat Thabrani).

Hadis tersebut adalah salah satu daripada himpunan hadis akhir zaman. Inilah yang Rasulullah SAW yang kita cintai risaukan tentang kita umat akhir zaman. Al-Quran kita dah jarang baca. Malas katanya, tak sempat. Sibuk dengan urusan dunia. Jadi kita cari jalan pintas, bila tak sempat nak baca Al-Quran. Kita minum air terapi Al-Quran. Sebab itu Rasulullah SAW bersabda tentang "mereka meminum Al-Quran seperti meminum susu"

Kadang-kadang bila saya bincangkan isu ini, pasti ada yang akan bertanya "mana dalil yang melarang?". Sebelum bertanya soalan tu, cari dulu "mana dalil yang membenarkan?" Saya tak cakap pun ada larangan. Cuma kalau boleh, elakkan. Amalkan macam biasa sudah. Makan kismis, ada khasiat, minum air Yassin pun ada khasiat. Masing-masing dengan niat tersendiri kerana Allah Taa'la. Jangan jadikan jalan pintas, nanti tak berkesan kita yang nak melenting. Ikhlas tu penting. Apa yang pasti, adil dengan Allah. Buat apa yang Allah suruh, tinggalkan apa yang Allah larang.
Daripada Abu Umamah r.a. bahawa Nabi SAW bersabda: 
"Kelak akan ada orang orang dari Umatku (Islam) memakan berbagai macam makanan dan memakai berbagai pakaian, banyak berbicara tanpa difikirkan dahulu apa sebetulnya yang dibicarakan itu, maka itulah seburuk-buruk manusia dari sebagian Umatku (Islam)" - (Riwayat Thabrani dan Abu Nu'aim).

Jadinya, usah banyak alasan memperbetulkan apa yang dilarang. Belajarlah agama dari alim ulama, bukan semata-mata Google, Wikipedia, dan sebagainya. Baca blog saya ini pun saya nasihatkan ambil yang baik-baik sahaja. Yang rasa keliru, musykil, terus bertanya dengan yang lebih baik ilmu agamanya. Ustaz kat sekolah atau universiti. Kalau saya salah, betulkan saya. InsyaAllah saya hargai teguran tersebut. Sebab itu dari awal saya cuba elakkan berbicara soal hukum, saya sendiri masih belajar.

Sebarang pandangan tambahan atau pertanyaan tinggalkan di ruangan komen. InsyaAllah akan saya pilih dan muatkan dalam entri seterusnya. Sekali lagi saya ingatkan, komen janganlah beremosi. Dahulukan akhlak dan bawa ilmu yang baik bersama. 

Wallahualam, yang baik daripada Allah SWT, yang lemah itu datang dari saya sendiri. Minta maaf jika punya salah. Assalamualaikum.




Copyright Muslim Writer © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012- indexs12
Read More...