September 2013 | The Hearabouts

Hi hello, i'm Asyraf. This blog is where i pour my ideas, my thoughts. i scribble, i write and i express. Sorry in advance if there's any hiccups here and there. Enjoy reading. May peace be upon you, upon me, upon us all. Tabarakallah, Keep calm and rock on.
LIKE!
| THANK YOU |
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَظْهَرَ الجَمِيْلَ وَسَتَرَ القَبِيْحَ
"Segala puji bagi Allah yang menampakkan yang baik dan menutupi yang buruk."

Follow

Thursday, 19 September 2013

Cara Islam : Amalan Baik Untuk Miliki Wajah Berseri

81 Komen
Islam sangat menitikberatkan tentang kebersihan dan kekemasan diri. Jadinya sudah pasti ianya merangkumi hal kecantikan umat Islam sendiri. Cantik yang kita maksudkan disini ialah bukan cantik dengan make up dan memperagakan pelbagai pakaian mahal, tetapi ianya tentang kecantikan dan kebersihan kulit wajah. Setiap dari kita mesti inginkan kulit muka yang bersih, bebas jerawat dan berseri. Kulit muka yang cantik akan menjadikan seseorang individu itu lebih yakin untuk berhadapan dengan seseorang. Kadang-kadang ada yang merungut,

"Kenapa la aku tak dapat kulit muka cantik macam dia?"

Sedangkan ratusan ringgit wang dihabiskan untuk produk-produk kulit yang berjenama dan sangat mahal. Tak kurang rawatan kulit muka di pusat kecantikan wajah berulang kali dilakukan namun hasilnya tetap mengecewakan. Lepastu bila orang lain dengar, orang cakap kita tak bersyukur dengan apa yang ada. Sebenarnya jaga kebersihan muka ni penting, dengan dunia sekarang ni muka memang jadi aset utama. Wajah kita mencerminkan siapa kita. 

"Perempuan je kena jaga kulit, Lelaki tak jaga kulit muka pun takpa" 

NO, Lelaki dan perempuan kedua-duanya harus menjaga kebersihan wajah. 

Harini Asyraf bukan nak jual produk kecantikan, tapi ada sedikit tips dan perkongsian yang boleh diamalkan untuk miliki kulit wajah yang lebih berseri. Sebelum ini Asyraf pun malas nak jaga kulit muka, tapi bila dah besar, baru sedar penting untuk miliki wajah yang bersih. Kalau tak mampu beli produk muka yang mahal, InsyaAllah petua-petua ini dapat membantu. 


PETUA 1

Amalkan membaca "Ya Qawiyyu"
Maksudnya "Wahai Yang Maha Kuat"
Dibaca selepas salam kedua selesai solat.

PETUA 2

Jangan cuci muka dengan "Cleanser" atau sabun pembersih muka pada waktu pagi kerana amalan ini akan menghilangkan seri pada wajah.
Cukuplah dengan air biasa (whuduk). Kalau kulit berminyak selepas bangun dari tidur, boleh guna "serbuk teh" sebagai ganti pencuci muka (Ada Asyraf terangkan kat bawah nanti).

Kita boleh guna Cleanser sebelum tidur (malam hari) untuk rehatkan kulit muka.

PETUA 3

Gunakan 3 jari tengah untuk menggosok muka sewaktu mencuci muka atau sewaktu menyapu "Moisturizer". 

PETUA 4

Berselawat 3 kali dan tiup perlahan ke atas bedak muka setiap kali sebelum berbedak dan diikuti dengan doa. Kalau yang tak pakai bedak, cuma perlu selawat, tiup atas telapak tangan dan usap pada muka diikuti doa.

"Ya Allah serikanlah wajahku, agar yang memandang berasa senang denganku"

PETUA 5

Membaca doa ketika melihat cermin
"Ya Allah sebagaimana Engkau cantikkan wajahku, maka perelokkanlah pekertiku"

PETUA 6

Solat Fardhu 5 waktu dan rajin berwhuduk. Rajin solat, rajin whuduk, Allah anugerahkan cahaya pada wajah. InsyaAllah. Kalau boleh sebelum pakai make up berwhuduk terlebih dahulu.

p/s : kalau whuduk untuk solat fardhu kita buat 5 kali sehari, bermakna sudah 5 kali kita cuci muka kita dalam satu hari. Itu dah lebih dari cukup untuk pastikan kulit muka bersih.

PETUA 7

Lelaki atau perempuan wajib "TUTUP AURAT SEMPURNA". InsyaAllah belajar sayang diri.


PETUA TAMBAHAN : JOM BUAT PENCUCI MUKA SENDIRI!


Selain gunakan produk pencuci muka (cleanser) yang mengandungi bahan kimia. Kita juga boleh hasilkan pencuci muka sendiri yang lebih selamat. Berikut ada beberapa bahan yang biasa Asyraf sendiri guna untuk bersihkan muka tanpa perlu gunakan produk di pasaran. Cara ini lebih selesa, dan Alhamdulillah kulit makin sihat. Tetapi ingat, sebelum mencuba pastikan awak tak membazir. Yang masih sekolah, dapatkan kebenaran mak ayah dulu. Jangan curi buah tomato yang mak simpan dalam peti sejuk pulak yeee..


A. Serbuk Teh yang sudah diguna :

Ini Paling Mudah! Ambil sisa serbuk teh yang sudah diguna, sapukan pada kulit muka dan leher. Gosok pada muka dan leher sebagai pencuci dan scrub. Sel kulit mati yang ada pada muka dan leher akan turut tertanggal. Bilas dengan air bersih.

p/s : Serbuk teh yang belum diguna lagi pula boleh dijadikan mask muka. Basahkan serbuk teh baru yang masih kering dengan air suam. Sapukan ke seluruh wajah dan biarkan selama 20-30 minit atau sehingga air pada serbuk teh tadi kering. Selepas itu gosokkan muka dengan serbuk teh tersebut dan bilas dengan air bersih.

Khasiat : Serbuk teh berfungsi sebagai scrub untuk menghilangkan sel kulit mati pada muka, manakala air teh membantu mengecutkan liang roma terbuka dan jerawat dan parut.

B. Serbuk Kopi Dan Madu

Serbuk kopi yang belum diguna harus digaulkan bersama madu, apabila campuran kopi dan madu sudah sekata, sapukan pada muka, leher, lengan atau pada badan dan boleh dijadikan mask muka. Biarkan selama 20-30 minit dan bilas dengan air bersih. Jerawat hilang dan kulit muka rasa sedikit tegang selepas memakainya. 

p/s : hati-hati nanti baju kotor dengan lelehan kopi yang dicampur madu

C. Tomato dan Bedak Sejuk atau Susu Tepung

1/2 Tomato dihancurkan lalu dicampurkan bersama bedak sejuk atau susu tepung (Saya selalu gunakan susu tepung, tapi guna bedak sejuk pun boleh). Kalau rajin tambahankan satu atau dua sudu madu. Kalau tak ada madu, abaikan. Gaulkan bahan-bahan ini bersama dengan baik kemudian sapu pada kulit muka, biarkan sebagai mask selama 20 hingga 30 minit. Kemudian bilas dengan air bersih. 

p/s : tiba-tiba rasa macam mengajar memasak pulak yee..

D. Kulit Kayu Manis Untuk Hilangkan Parut Jerawat

Kulit kayu manis perlulah ditumbuk halus terlebih dahulu (kalau Asyraf selalunya asah kulit kayu manis tu pada batu pengasah khas). Petua ini mak dan nenek yang ajarkan. Selepas tumbuk, campurkan serbuk kayu manis tadi dengan sedikit air. Air jangan banyak, lagi pekat acuan, lagi cepat berkesan. Sapukan bancuhan tadi pada kulit muka atau bahagian berparut dan berjerawat. 

p/s : PEDIH! : Hati-hati, sebenarnya kalau pakai bancuhan ini, kulit muka agak pedih masa awal pakai tu. Rasa terbakar je muka dan merah jugak lah. Tapi bila amalkan selalu, betul jerawat mula mengecut dan parut mula pudar. Kalau nak kurangkan pedih, bancuh serbuk tadi dengan bedak sejuk. Kalau tak tahan, dengan rasa pedih tu, cepat cuci dan berhenti pakai. Jangan paksa lah. 
Itu sahaja petua yang ada, sebenarnya banyak lagi, tapi ini antara yang berkesan Asyraf pernah cuba. Eh eh, jangan ketawa, lelaki pun jaga kebersihan muka tau. Tak salah pun. Cuaca dan udara sekarang kurang sihat, jadi bantu kulit kita bernafas. Yang penting mulakan petua-petua tadi dengan Basmallah.



Selamat Mencuba, Terima Kasih.
Copyright Muslim Writer © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012- indexs12
Segala masalah yang dihadapi hasil pembacaan mana-mana entri yang terdapat dalam blog ini adalah dibawah tanggungjawab pihak pembaca sendiri, Terima Kasih.
Read More...

Wednesday, 11 September 2013

Tips : Jangan stress dulu, Jom usaha !

6 Komen


"Mengharapkan yang bulat datang bergolek, yang pipih datang melayang” pengharapan yang sepatutnya sudah tidak ada dalam kamus kehidupan seorang individu Muslim. Peribahasa Melayu ada mengatakan “Kalau tidak dipecahkan ruyong manakan dapat sagunya”, begitu juga dengan kejayaan , tidak mungkin akan dapat diperolehi dan dikecapi tanpa adanya usaha dan pengorbanan. Bak kata pepatah Arab “Mengharapkan kejayaan tanpa adanya usaha ibarat mengharapkan kapal belayar di daratan”. Satu perkara yang boleh dikatakan mustahil akan berlaku.



Dalam Islam , kita dapati banyak ayat Al Quran dan  hadis yang menyarankan umatnya agar sentiasa berusaha untuk mencapai  kejayaan sama ada di dunia dan juga di akhirat. Usaha dan amalanlah yang menjadi perkara yang  dinilai oleh Allah s.w.t sebagaimana firmanNya dalam surah At Taubah ayat 105 yang bermaksud :

Dan katakanlah wahai Muhammad “Hendaklah kamu semua berusaha (beramal) kerana Allah akan melihat dan menilai apa yang kamu usahakan .” 

Dalam ayat yang lain Allah berfirman yang bermaksud : "Maka bertebarlah di muka bumi serta carilah rezeki daripada kurniaan Allah" Surah Al-Jumuah ayat 10 .

Rasulullah s.a.w. ada menyatakan dalam satu hadis yang pencari kayu api lebih baik dan lebih mulia daripada peminta sedekah. Baginda juga mengatakan dalam hadis yang lain, orang yang berusaha untuk menyara diri dan keluarganya seperti orang yang berjuang di jalan Allah.

Dalam menentukan usaha yng dilakukan membuahkan kejayaan yang diharapkan , beberapa perkara perlu diperhati dan dilaksanakan. Antaranya :



Doa 

Doa mungkin dianggap perkara yang remeh bagi sesetengah orang, tetapi bagi orang yang mengaku dirinya Islam, doa merupakan antara medium yang paling berkesan dalam menentukan arah tuju kehidupan. Boleh dikatakan setiap detik kehidupan seharian kita, ada doa-doa yang tertentu. 

Sabda Rasulullah yang bermaksud “Doa itu merupakan ibu segala ibadat” , “ Doa itu senjata orang yang beriman”, “Qadha’yang ditentukan Allah tidak boleh diubah melainkan dengan doa”

Berdoa juga merupakan simbol keakraban hubungan seseorang hamba dengan Penciptanya dan tanda memohon pertolongan daripada yang Maha Kuasa.



DOA PILIHANEh apa pun Asyraf ada nak kongsi doa !
Mudah-mudahan dipermudahkan segala urusan kita InsyaAllah.




Tambahan : Nak himpunan doa-doa ringkas sebagai persediaan untuk hadapi peperiksaan? (klik sini)



Tidak Mudah Berputus Asa 

Sekali gagal tidak bermakna gagal untuk selama-lamanya, sebaliknya kita hendaklah menjadikan kegagalan itu sebagai pedoman dan iktibar untuk memperbaiki kelemahan yang ada seterusnya mencapai kejayaan yang diingini. Andaikata kita membaca riwayat hidup tokoh-tokoh terkenal dunia kita akan dapati mereka juga menghadapi kegagalan pada permulaan usaha mereka, namun dengan usaha yang tidak mengenal erti putus asa mereka akhirnya berjaya sepertimana yang berlaku kepada adik beradik Albur dan Wilbur dalam usaha mereka mencipta kapal terbang.

Firman Allah dalam surah Yusuf ayat 87 yang bermaksud "Jangan kamu berputus asa dalam mencacri nikmat dan rahmat Allah kerana hanya orang kafir sahajalah yang akan berputus asa daripada rahmat Allah"


Istiqamah

Salah satu faktor yang juga penting untuk menjayakan sesuatu usaha ialah istiqamah. Istiqamah membawa maksud tetap dan berterusan dalam melakukan sesuatu perkara. Orang yang istiqamah akan mempunyai disiplin diri yang tinggi yang juga merupakan faktor yang penting bagi sesuatu kejayaan. Sebab itu Allah telah memerintahkan  RasulNya agar  beristiqamah dalam  menyampaikan dakwah. Sebagaimana firmanNya dalam Surah As Syura ayat 15 yang bermaksud “ Maka serulah ( mereka kepada agama Allah ) dan tetaplah ( Istiqamah ) sebagaimana yang  diperintahkan kepadamu”

p/s : Ada ramai orang tanya saya bagaimana nak istiqamah, jawabnya susah sangat nak istiqamah. Kena belajar disiplinkan diri, mulakan dengan jaga solat fardhu. Jangan tinggal satu waktu pun. Kemudian perbetulkan bacaan Al-Quran. Cuba biasakan lidah dengan Al-Quran satu atau dua muka surat seminggu paling kurang. InsyaAllah lama kelamaan hati yang keras bertompok hitam dek sekian lama tak dibersihkan akan lembut dan kita akan kekal istiqamah.


Istiqamah 
macam belon, 
mudah pecah jika tidak berhati-hati, 
mudah terlepas jika tidak diikat kuat.


Tawakal

Tawakal boleh didefinisikan sebagai berserah kepada Allah dalam menentukan sesuatu perkara setelah dilakukan segala usaha dan ikhtiar.Tawakal melambangkan penyerahan diri seorang hamba yang lemah kepada Penciptanya yang maha mengetahui dan Maha Berkuasa.

Sifat tawakal perlu dan penting kerana ianya akan menjadikan seseorang itu tenang dalam menghadapi dugaan dan cabaran disamping menjadikannya lebih tabah dan kental.

Firman Allah dalam surah Al-Maidah ayat 23 yang bermaksud “Hendakalah kamu bertawakal kepada Allah sekiranya kamu orang yang beriman”, Dalam Ali Imran ayat 159 yang bermaksud “ Sesungguhnya Allah menyukai orang yang bertawakal kepada Nya.



Ihsan

Ihsan sebagaimana yang dinyatakan oleh Rasululah dalam Hadis Jibril iaitu beribadat kepada Allah seolah-olah kita melihatnya dan sekiranya kita tidak melihatNya, sesungguhnya Allah sentiasa melihat dan memerhatikan kita. Dalam erti kata yang lain kita melakukan usaha yang terbaik yang dapat dilakukan untuk mendapat keredaan Allah. Malangnya kita selalu mengabaikan sikap ihsan sedangkan kita perhatikan orang bukan Islam ada mengamalkan sifat ini dalam kehidupan mereka contohnya orang Jepun yang mana mereka mengamalkan “Kaizen” satu sikap yang membawa maksud yang hampir sama dengan ihsan yang dianjurkan oleh Islam.



Sabar

Sabar juga aspek yang tidak kurang penting dalam membantu untuk mencapai kejayaan. Ini kerana kejayaan bukanlah sesuatu yang mudah untuk diperolehi sebaliknya untuk mendapat kejayaan pelbagai halangan dan dugaan harus ditempuhi. Halangan dan dugaan ini dapat diatasi dengan adanya sifat sabar.

Dalam Al-quran terdapat lebih 70 tempat yang menceritakan tentang sabar, antaranya firman Allah dalam surah Al-Qasas ayat 54 yang bermaksud 
“Mereka itu diberi pahala dua kali disebabkan kesabaran mereka”. Dalam Surah Az-Zumar Ayat 10 yang bermaksud “sesungguhnya hanya orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batasan”.  Firman Allah juga dalam surah Al-Anfaal ayat 46 yang bermaksud “ Bersabarlah kerana Allah bersama orang yang bersabar”. Tidak syak lagi orang yang sabar Allah berada bersama dengannya dan akan mendapat kejayaan.


Tidak bertangguh/ Menjaga masa

Melakukan usaha dengan perancangan yang rapi tanpa membazirkan masa, tenaga dan wang ringgit adalah satu jaminan untuk mengecapi sesuatu kejayaan. Pepatah juga ada mengatakan masa itu emas. Ini menunjukkan bahawa masa itu sangat berharga dan perlu dirancang untuk perkara –perkara yang terbaik.

Firman Allah dalam surah yang selalu kita dengar, ayat famous yakni dalam surah al-Asr ayat 1-3 yang bermaksud "Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian, kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amalan soleh, dan nasihat menasihati dalam perkara kebenaran dan nasihat menasihati dalam kesabaran"


Menjaga kesihatan

Kesihatan mental dan fizikal sangat penting kepada seseorang. Tanpa kesihatan fizikal dan mental, kejayaan tidak akan dapat dicapai. Pepatah mengatakan "Akal yang cerdas datangnya daripada  badan yang sihat". Ibadat dalam  Islam seperti solat , puasa ,haji merupakan satu bentuk riadah untuk menyihatkan jasmani dan rohani.

Selain jaga kesihatan fizikal dan mental, penting juga jaga kesihatan roh. Bila roh kita sihat, iman kita pun ikut sihat. Antara cara nak jaga kesihatan roh ialah kita perlu selalu beri makan roh kita. Makanannya ialah zikir, bacaan-bacaan Al-Quran dan banyak lagi amal yang mendekatkan kita kepada Allah Taa'la. Itu makanan roh. Kalau tak sempat sangat nak baca Al-Quran, pasang audio surah-surah yang ada. Hati pun jadi tenang InsyaAllah.  



Akhir celoteh, setiap kejayaan memerlukan usaha yang gigih dan tekun untuk mencapainya. Kejayaan tidak akan menjelma dengan sendiri. Oleh itu kita perlulah melakukan usaha yang dapat melepasi halangan untuk sampai kepada kejayaan yang diinginkan. Sebarang pendapat, idea untuk entri baru, teguran atau komen boleh tinggalkan di ruangan komen dan boleh menjerit sahaja di ShoutBox. Asyraf selalu baca. Terima Kasih. 



Copyright Muslim Writer © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012- indexs12
Read More...

Saturday, 7 September 2013

Buah Hati : Kucing Haiwan Kesayangan

6 Komen
Ada yang minat kucing di sini?
Alhamdulillah kita sama. 

Kali ini Asyraf ingin berkongsi tentang kucing iaitu haiwan yang cukup disayangi Baginda Rasulullah SAW. Asyraf faham, ada antara rakan-rakan yang tidak suka dengan kucing. Tak kurang ada yang geli dan takut dengan kucing, tetapi itu bukanlah alasan untuk bersikap kejam dengan si comel ini. Teman-teman rapat Asyraf sendiri pun ramai yang geli dengan kucing, ada yang geli dengan hidungnya yang basah, ada yang takut dengan perut kucing yang 'bergetar' apabila bernafas, ada yang takut dicakar dan ada juga yang memang alahan dengan bulu-bulu kucing. Takut dengan kucing ni pun sebenarnya satu penyakit yang tersangatlah comel. 

Kucing ialah sejenis haiwan comel yang sangat manja, ada yang berbulu tebal/panjang (long hair), berbulu pendek (short hair), dan ada pula yang tidak mempunyai bulu (yang tak ada bulu tu Asyraf geli! hehe). Sejak zaman Rasulullah SAW lagi, kucing memang haiwan yang disayangi.


Diceritakan dalam suatu kisah, Nabi Muhammad S.A.W memiliki seekor kucing yang diberi nama Mueeza. Suatu saat, dikala Nabi hendak mengambil jubahnya, ditemuinya Mueeza sedang terlelap tidur dengan santai diatas jubahnya. Oleh kerana Baginda tidak ingin mengganggu haiwan kesayangannya itu, Nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri Mueeza dari jubahnya. Ketika Nabi SAW kembali ke rumah, Muezza terbangun dan menunduk sujud kepada tuannya itu. Sebagai balasan, Nabi SAW menyatakan kasih sayangnya dengan mengelus lembut ke badan kucing itu sebanyak 3 kali. Setiap kali Nabi menerima tetamu di rumahnya, Nabi SAW selalu mengendong Mueeza dan diletakkan dipahanya. Salah satu sifat Mueeza yang Nabi SAW sukai ialah ia selalu berbunyi (meow) ketika mendengar azan dan seolah-olah suaranya terdengar seperti mengikuti lantunan suara azan (sohoque, 2012).

Kisah Nabi Muhammad SAW dengan kucing peliharaannya Mueezah, kisah ini sebenarnya diceritakan dalam sebuah hadis yang daif (lemah). Boleh dikategorikan sebagai hadis palsu. Namun begitu kita boleh mengambil pengajaran yang baik disebalik kisahnya. Janganlah sebarkan tanpa tujuan yang tidak munasabah. Anggap sahaja ianya sebuah kisah yang baik untuk diteladani. Lagi pula Baginda Nabi SAW memang terkenal dengan sifat penyayangnya terhadap haiwan berdasarkan beberapa hadis sahih yang lain.

Baginda Nabi SAW bersabda kepada para sahabatnya, Nabi berpesan agar para sahabat menyayangi kucing peliharaan seperti menyayangi keluarga sendiri. Hukuman bagi mereka yang menyakiti haiwan ini sangatlah berat. Dalam sebuah hadis sahih Al-Bukhari, dikisahkan tentang seorang wanita yang tidak pernah memberi makan kucingnya, dan tidak pula melepas kucingnya untuk mencari makan sendiri, Nabi S.A.W pun menjelaskan bahawa hukuman bagi wanita ini adalah seksa neraka. Isteri Nabi SAW sendiri, Aisyah Binti Abu Bakar pun amat menyukai kucing dan merasa amat kehilangan dikala ditinggal pergi oleh si kucing. Seorang sahabat yang juga ahli hadis, Abdurrahman Bin Sakhr Al Azdi diberi gelaran Abu Hurairah (bapa para kucing jantan), kerana kegemarannya dalam merawat dan memelihara berbagai kucing jantan di rumahnya.

Nabi SAW menegaskan dalam hadith baginda bahawa kucing ini adalah binatang tidak najis. Malah air bekas minuman kucing dibolehkan untuk berwudhuk. Hal ini dinyatakan dalam hadith baginda:

Diriwayatkan Ali bin Al-Hasan dan Anas menceritakan bahawa Nabi SaW pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah. Lalu beliau berkata, “Ya Anas, tuangkan air wudhuk untukku ke dalam bekas”. Lalu Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju bejana. Namun terdapat seekor kucing datang dan menjilati bekas air tersebut. Melihat kejadian itu, Nabi berhenti sehinggakan kucing tersebut berhenti minum lalu Rasulullah berwudhuk. Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, “Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, malah tidak ada najis”.

 
Sabda Nabi SAW ini yang dilafazkan 1500 tahun dahulu telah dibuktikan kebenarannya oleh ahli sains di zaman sekarang. Sains mendapati bahawa kulit kucing mempunyai otot-otot yang berupaya melawan sel bakteria. Ototnya juga dapat menyesuaikan diri dengan sentuhan otot manusia. Permukaan lidah kucing pula dilapisi oleh berbagai benjolan kecil yang runcing dimana benjolan itu berbentuk bengkok menguncup seperti kikir atau mata gergaji. Bentuk ini amat berguna dalam membantu membersihkan kulitnya.




Panduan Lengkap : Tips Bagaimana Menjaga Kucing

Jika kita lihat semasa kucing sedang minum. Kita akan dapati tiada setitis air pun yang akan jatuh dari lidahnya. Di samping lidahnya yang merupakan alat pembersih yang amat hebat, permukaan lidahnya yang kasar berfungsi untuk membuang bulu-bulu mati di badannya dan membersihkan sisa-sisa bulu di badannya.

Kajian Yang Dijalankan

Telah dilakukan berbagai penyelidikan terhadap kucing mengikut pelbagai perbezaan usia, posisi kulit, punggung, bahagian dalam tapak kaki, bibir, dan ekor. Pada bahagian-bahagian tersebut dilakukan pengambilan sampel melalui usapan. Di samping itu, kuman juga diletakkan pada bahagian-bahagian tertentu. Diambil juga cairan khusus (air liur) yang berada pada dinding dalam mulut dan lidahnya.

Hasil ujian:

Hasil yang diambil dari kulit luar tidak mempunyai kuman, meskipun dilakukan berulang kali.


Gambar : kuman enterobacter yang tidak merbahaya


Tempat yang sengaja diletakkan kuman menunjukkan hasil negatif sekitar 80% (20% mempunyai kuman), jika dilihat dari air liurnya. Ini menunjukkan kucing dapat melawan kuman yang diberikan kepadanya.

Cairan yang diambil dari permukaan lidah juga menunjukkan tiada kuman.
Hanya sekali kuman dijumpai semasa proses penyelidikan. Kuman ini termasuk dalam kumpulan kuman yang dianggap sebagai kuman biasa yang selalunya membiak dalam tubuh manusia dalam jumlah yang kecil seperti enterobacter, streptococcus, dan staphylococcus. Jumlahnya kurang dan membiak dalam lingkungan 50 ribu pertumbuhan.

Kajian tidak menemui jenis kuman yang beragam dan berbahaya di badan kucing. Kesimpulan sains merumuskan bahawa kucing tidak mempunyai kuman dan mikrobakteria. Air liurnya bersih dan boleh membersihkan seluruh badannya.

Menurut doktor yang bergiat dalam bidang kuman, Dr. George Maqshud, ketua laboratorium di Klinik Haiwan Baitharah, katanya jarang sekali ditemui kehadiran kuman pada lidah kucing. Jika mempunyai kuman, itu tandanya kucing itu akan atau sedang sakit.

Ini amat berbeza dengan anjing. Dr. Gen Gustafsirl menemui kuman yang banyak pada anjing. Manusia pula mempunyai kira-kira 25% kuman berbanding yang ada pada anjing. Kucing hanya mempunyai separuh sahaja kuman berbanding yang didapati daripada manusia. Doktor haiwan di klinik haiwan Damaskus, Said Rafah menegaskan bahawa kucing mempunyai peranti pembersih yang bernama lysozyme.

Mengapa kucing kurang menggemari air? Ini adalah kerana air merupakan tempat yang sangat subur dalam pertumbuhan bakteria. Kucing juga sangat menjaga kestabilan suhu tubuhnya. Inilah sebenarnya yang menyebabkan kucing agak liat untuk dimandikan. (Tetapi kalau kucing yang dipelihara di rumah, sebaiknya mandikannya untuk pastikan kesihatan isi rumah sendiri terjaga)

Jika diperhatikan, kucing tidak banyak berjemur dan tidak suka mendekati air. Tujuannya agar bakteria tidak berpindah kepadanya. Inilah yang menjadi faktor yang membuatkan kuman tidak ada pada tubuh kucing.

Hadis-Hadis tentang Kucing

Kabsyah binti Kab bin Malik menceritakan bahawa Abu Qatadah, mertua Kabsyah masuk ke rumahnya lalu ia menuangkan air untuk wudhuk. Pada masa itu datang seekor kucing yang ingin minum. Lantas ia menuangkan air di bekas untuk kucing itu minum. Kabsyah berkata, “Perhatikanlah”. Abu Qatadah berkata, “Apakah kamu hairan?” Kabsyah menjawab, “Ya”. Lalu Abu Qatadah berkata bahawa Nabi SAW pernah bersabda, Kucing itu tidak najis. Kucing binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang rumahan), (HR At-Tirmidzi, An-Nasai, Abu Dawud, dan Ibnu Majah).

 

Diriwayatkan dari Dawud bin Shalih At-Tammar dan ibunya yang menerangkan bahawa hambanya memberikan Aisyah semangkuk bubur. Namun ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang solat. Lalu ia memberikan isyarat untuk menyimpannya. Sayangnya setelah Aisyah selesai mendirikan solat, ia lupa adanya bubur. Datanglah seekor kucing lalu memakan sedikit bubur tersebut. Ketika Aisyah melihat bubur tersebut dimakan kucing, Aisyah lalu membersihkan bahagian yang disentuh kucing dan Aisyah memakannya. Rasulullah SAW bersabda, “Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling”. Aisyah pernah melihat Rasulullah Saw berwudhuk dari sisa bekas jilatan kucing, (HR AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq, dan Al-Daruquthni).


Subhanallah, hebat bukan?

Orang yang sayang kucing, InsyaAllah murah rezeki. Kalau ada kucing datang minta makanan, tak kisahlah kucing liar atau kucing yang memang comel, berilah makan barang secebis. Mana tahu dia wakil dari Allah taa'la yang datang untuk menguji kita.

Jangan sepak, tendang atau tengking kucing, kesian dia. Dia pun nak hidup juga, berkasih sayanglah. Kalaupun tak suka kucing, jangan sakitkan dia. 

Kat rumah Asyraf di Kedah, ada banyak kucing, semuanya adopt dan pungut tepi jalan dan pasar, awal-awal ambil tu comot dan kurus. Sekarang Alhamdulillah comel dan sangat gemuk. 

Ustaz Asyraf pernah pesan, kalau nak belajar ikhlas dalam bersedekah, ringankan tangan untuk beri makan pada kucing. Lama-lama kita akan memberi tanpa mengharapkan apa-apa balasan. Gambar di bawah antara gambar kucing-kucing Asyraf. InsyaAllah kalau sudah berkerja nanti dan punyai rumah sendiri, Asyraf simpan impian nak buka sebuah pusat kebajikan untuk kucing. Mana tahu dapat selamatkan kucing-kucing liar yang terbiar sakit diluar sana. Doakan ya! 


Baby Cats

Baby Cats

Rubah and Me

Sebenarnya banyak lagi gambar kucing-kucing Asyraf, tapi cukuplah dulu yee. Nanti kalau Asyraf sudah punya rumah sendiri, entahlah berapa ekor kucing yang Asyraf bawa balik (addict sangat!). Sekarang ni agak sukar sebab tinggal dengan keluarga di Kedah. Nenek ada alahan dengan bulu kucing. Jadi tak boleh pelihara banyak-banyak sangat. Apa pun sayangilah kucing-kucing yang ada atas muka bumi ni. Best sebenarnya bila dah mula minat. Tapi tolong sangat, kalau nak pelihara kucing, pelihara betul-betul. Kalau sakit, cepat-cepat dapatkan rawatan. Dan kalau ada yang baik hati nak hadiahkan kucing-kucing yang comel! hehe. Asyraf angkat tangan. Nak sangat! :D

Tabarakallah, Keep Calm and Love Cats.


Penat Menulis :
Copyright Muslim Writer © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012- indexs12
Read More...

Bittaufiq Wannajah : Himpunan Doa-Doa Persediaan Untuk Menghadapi Peperiksaan

9 Komen
Sebelum ini sudah ada Entri Bittaufiq Wannajah (Dengan Petunjuk dan Kejayaan) dalam blog ini yang kongsikan beberapa doa untuk menghadapi peperiksaan. Namun Entri terbaru ini InsyaAllah himpunan doa yang lebih lengkap. Boleh diamalkan tak kira apa jua peperiksaan atau temuduga. Semoga berjaya InsyaAllah. Lebihkan usaha. Selamat Beramal.


بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ

Doa penerang hati 

                                                                                  
 أَللهُمَّ افْتَحْ عَلَيْنَا حِكْمَتَكَ وَانْشُرْ عَلَيْنَا مِنْ خَزَائِنِ 
رَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ
         Ya Allah bukakanlah hikmahMu, dan turunkanlah rahmat dari khazanahMu kepada kami, Wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
                   

Doa Memohon Kefahaman yang baik 

"Allahummar zuqna, fahom nabiyyiina, wa hifzaal mursaliin, wa 'ilhaamal malaikatiil muqarrabbin, fii 'aafiyaati, ya Arhamar raahimiin"
"Wahai Tuhanku, kurniakanlah kami fahaman nabi-nabi dan hafalan para rasul serta mendapat ilham dari para malaikat yang hampir denganMu, juga kurniakanlah kami kesihatan Wahai Tuhan Yang Amat Pengasih"


Doa mendapat petunjuk



رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْهَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا
مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
  

Wahai Tuhan kami , janganlah Engkau sesatkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk dan berikanlah rahmatMu, sesungguhnya Engkau Maha Pemberi

Doa untuk mengulangkaji

 اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ فَهْمَ النَّبِيِّيْنَ
وَحِفْظَ الْمُرْسَلِيْنَ وَالْمَلاَئِكَةِ الْمُقَرَّبِيْنَ 
 اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لِسَانِيْ عَامِرًا بِذِكْرِكَ     
وَقَلْبِيْ مَلِيْئًا بِخَشْيَتِكَ، إِنَّكَ عَلَى مَا تَشَاءُ قَدِيْرٌ


“Ya Allah! Aku memohon daripadaMu kefahaman para nabi, ingatan para rasul dan malaikat terhampir.
Ya Allah! Jadikanlah lidahku basah dengan zikir kepadaMu, hatiku dipenuhi dengan takut kepadaMu.
Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala apa yang Engkau kehendaki.”

Doa ketika masuk bilik peperiksaan

وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ
 وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ     
 وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا
  
“Dan katakanlah: “Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku daripada sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku.”

ATAU
Doa Ringkas

"Wa hai yi' lanaa min amrinaa rashadaa"

Ya Allah, persiapkan kami mengenai dengan urusan kami dengan petunjukMu

Ketika menerima kertas soalan 


قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي. وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي. وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي. يَفْقَهُوا قَوْلِي.

Maksudnya: “Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku. Dan mudahkanlah bagiku tugasku. Dan lepaskanlah simpulan daripada lidahku, supaya mereka faham perkataanku.”

Doa ketika terlupa jawapan


اَللَّهُمَّ يَا جَامِعَ النَّاسِ لِيَوْمٍ لاَ رَيْبَ فِيْهِ
اجْمَعْ عَلىَ ضَالَّتِيْ مَعْلُوْمَاتِيْ.
“Ya Allah! Tuhan yang menghimpunkan manusia pada hari yang tiada keraguan padanya. Himpunkan barangan dan maklumat yang hilang daripadaku"

ATAU
Doa Ringkas


Subhaa na man laa ya naa mu wa laa yas huu Allahumma zakkirnii maa nasiit 
(3 kali)

Maha Suci Tuhan yang tidak pernah tidur dan tidak pernah lalai, Wahai Tuhanku, ingatkanlah aku apa-apa yang aku lupa.

Doa mudahkan hafalan


       آللهُمَّ ارْزُقْنَا يَا رَبِّ فَهْمَ النَّبِيْيِنَ وَحِفْظَ آلْمُرْسَلِيْنَ  
      وَإِلْهَامَ آلْمَلائِكَةَ آلْمُقًرَّبِيْنَ فِى عَافِيَةِ يَااَرْحَنَ آلرٌّاحِمِينِ
Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman para Nabi dan hafazan para Rasul dan ilham dari para Malaikat yang menghampiri denganMu kurniakanlah kesihatan wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
  

Doa memohon dilepaskan dari kesusahan menjawab soalan


ياَ حَيُّ يَا قَيُّوْمُ، بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيْثُ
“Wahai Tuhan yang maha hidup lagi maha berdiri dengan sendirinya. Dengan rahmatMu aku bermohon pertolongan.”


اَللَّهُمَّ لاَ سَهْلَ إِلاَّ مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً وَأَنْتَ تَجْعَلُ الْحَزَنَ الصَّعْبَ إِنْ شِئْتَ سَهْلاً.

Maksudnya: “Ya Allah! Tidak ada kesenangan melainkan pada perkara yang engkau jadikan kesenangan padanya. Dan engkau menjadikan kedukacitaan dan kesukaran sebagai mudah dan senang jika Engkau kehendaki.”


Doa Memohon Kejayaan yang Cemerlang

llahumma inni as-alukal fauza 'indal qadhaii wa manaazilasy syuhada wa 'ai syas su 'a da' wan nasra alaal a'daa'

"Ya Allah Kami memohon kejayaan dalam setiap ketentuan, tempat para syuhada' dan kehidupan orang-orang bahagia serta kemenangan mengatasi musuh".


Dan untuk doa kuatkan ingatan agar tak mudah lupa, rakan-rakan boleh amalkan 

surah Al Israa' ayat 70. Masa Baca ayat tersebut letakkan tangan atas kepala.


Yang penting sebenarnya ialah, jangan tinggal solat fardhu 5 waktu. Kalau rajin dan berkesempatan, puasa sunat Isnin dan Khamis. Selalu luangkan masa hujung minggu untuk bacaan Yassin dan usaha untuk mengulangkaji pelajaran tanpa henti. InsyaAllah berjaya. 

Kalau inginkan salinan doa ini, e-mail asyraf (asyrafkhalib@yahoo.com) InsyaAllah asyraf akan balas dan hantar salinan doa ini kepada rakan-rakan. 

Dihimpunkan semula oleh :




Copyright Muslim Writer © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012- indexs12
Read More...

Tuesday, 3 September 2013

Filem : Tanda Putera

6 Komen

Tanda Putera

Kesudahannya, sebuah filem yang menjadi kontroversi hebat setahun lalu kini ditayangkan juga di Malaysia. Filem terbitan Pesona Pictures dengan kerjasama FINAS memaparkan kisah perjuangan Perdana Menteri kedua Tun Abdul Razak Hussein dan timbalannya, Tun Dr Ismail Abdul Rahman untuk memulihkan negara, susulan peristiwa 13 mei 1969. Filem yang diterbitkan pada 2011 dan dilulus tayangannya oleh Lembaga Penapisan Filem (LPF) sepatutnya menemui penonton mulai 15 November tahun lalu. Namun begitu, atas desakan daripada beberapa pihak terutamanya dari pihak pembangkang, akhirnya jemaah menteri telah  membuat keputusan untuk menangguhkan filem itu berikutan ada perdebatan kononnya terdapat babak yang tidak bersesuaian dan dikhuatiri boleh menimbulkan konflik dalam masyarakat.

29 Ogos 2013, tarikh yang dinanti-nanti dan kiranya cukup mendebarkan buat rakyat Malaysia. Filem yang sudah berkali-kali ditangguhkan tayangannya sebelum ini bakal muncul di pawagam seluruh Malaysia. Berikutan kuliah di universiti terlalu padat, saya tidak berpeluang untuk menonton filem tersebut pada hari pertama tayangan. Agak kecewa sebab pada hari pertama tayangan, ada pelbagai aktiviti dijalankan sekitar Mid Valley, Kuala Lumpur antaranya ialah kempen Pakai Songkok. 

Alhamdulillah, 1 September 2013, saya berkesempatan untuk menonton filem tersebut buat kali pertama bersama sepupu saya di GSC Alamanda, Putrajaya. Hebat filemnya, memang agak sedih apabila ada babak-babak yang mengisahkan tentang pemergian Allahyarham Tun Dr. Ismail dan juga Tun Abdul Razak. Dewan pawagam yang penuh dengan penonton tiba-tiba bertukar suram dan sebak, tak kurang ramai yang menangis termasuk saya sendiri. Tak tipu. Bagi yang belum menonton silakan ke pawagam.

2 September 2013, saya menonton filem tersebut buat kali kedua di MBO, Space U8, Shah Alam. Kali ini ditemani rakan-rakan sekuliah di Universiti. Tamat sahaja kuliah pagi, kami berempat terus ke sana. Alhamdulillah, maklum balas rakan-rakan saya juga hampir sama dengan pendapat saya. 

Walaupun begitu, ada babak-babak dalam filem ini dilihat agak tergantung ceritanya, contohnya babak Dr. Mahathir menghantar surat kepada Tunku Abdul Rahman supaya meletakkan jawatan, babak tersebut tergantung begitu sahaja tanpa penjelasan kenapa Dr. Mahathir berbuat demikian. Selepas itu Dr. Mahathir terus dipecat daripada UMNO, kemudian tiba-tiba sahaja muncul pula babak baru yang terus menunjukkan Dr. Mahathir sudah berbaik-baik dengan Tun Abdul Razak walaupun sebelum ini Tun Abdul Razak sendiri turut tidak bersetuju dengan tindakan Dr. Mahathir menghantar surat kepada Tunku Abdul Rahman. Jadi babak itu masih lagi menjadi tanda tanya kepada saya dan rakan-rakan.

Tetapi sebagai pelajar filem, kami faham bahawa filem-filem sejarah tidak selalu penuh dan padat ceritanya. Lagi pula filem ini hanya fokus kepada perjuangan dua tokoh hebat negara dan bukannya filem sejarah Malaysia yang secara umum membincangkan keseluruhan isu-isu negara. Babak-babak dalam filem ini hanya diselitkan berdasarkan isu yang berlaku pada ketika itu. Bagaimana ianya bermula dan apa peristiwa-peristiwa penting yang berkait dengan perjuangan dua tokoh negara ini.



Apa pun Tahniah saya ucapkan kepada Datin Paduka Shuhaimi Baba, Pesona Pictures, dan pihak FINAS sendiri yang berjaya menghasilkan filem ini. Sudah hampir seminggu tayangan, desas desus sebelum ini yang mengatakan kononnya filem ini akan menyebabkan rosak perpaduan, rusuhan dan sebagainya tidak langsung terjadi. Saya sendiri sudah dua kali menonton, tiada pun kandungan dalam filem tersebut yang menggugat perpaduan negara. Filem Tanda Putera mengkritik kedua-dua belah pihak, sama ada kerajaan atau pembangkang, atau masyarakat negara ini sendiri. Pemimpin harusnya menenangkan rakyat, bukannya saling menyalahkan pihak lawan dan mengapi-apikan rakyat dengan menggunakan isu-isu perkauman sebagai modal. 

Ya, Rakyat Malaysia memang matang, tetapi pengaruh daripada pemimpin sangat besar. Bila mana akhlak kedua-dua belah pihak dan pemimpin terjaga, InsyaAllah rakyat yang dibawah tidaklah melatah sebegini rupa. Filem Tanda Putera jelas menceritakan tentang perjuangan pemimpin negara untuk menjadikan Malaysia harini. 

Menyentuh soal perkauman yang selalu dipersoalkan beberapa pihak, saya rasa filem itu tidak pun menyalahkan kaum Cina sepenuhnya. Dalam peristiwa 13 Mei itu sendiri, tidak semua orang cina mahukan rusuhan tersebut. Cuma ketegangan yang berlaku ketika itu menyebabkan pergaduhan dan akhirnya kaum Melayu dan Kaum Cina bertelagah dan bermandi darah. Ada banyak babak yang menunjukkan keburukan kaum Melayu sendiri yang sama juga bersikap kurang baik terhadap kaum Cina. Filem ini mengkritik kedua-dua kaum, jadi usahlah bertelagah. Ambil sebagai muhasabah, sejarah lalu mematangkan kita. Filem ini pun ada masukkan babak dimana orang Melayu dan Cina kembali bersatu padu dan berbaik-baik. Ambil pengajaran, jangan kita ulang peristiwa pahit itu. Dalam hal ini, peranan pemimpin sangat penting, kalau ada pemimpin yang cuba mengapi-apikan rakyat dengan modal perkauman. Abaikan sahaja.

Usahlah menghina, jangan takut dengan bayang-bayang kita. Kalaupun ada peristiwa hitam dulu, itu tidak melambangkan kita harini. Jaga akhlak kita, moga Allah terus berkati Malaysia. 

Tabarakallah, Keep Calm and Love Malaysia
Copyright Muslim Writer © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012- indexs12
Read More...