November 2013 | The Hearabouts

Hi hello, i'm Asyraf. This blog is where i pour my ideas, my thoughts. i scribble, i write and i express. Sorry in advance if there's any hiccups here and there. Enjoy reading. May peace be upon you, upon me, upon us all. Tabarakallah, Keep calm and rock on.
| WELCOME |
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَظْهَرَ الجَمِيْلَ وَسَتَرَ القَبِيْحَ
"Segala puji bagi Allah yang menampakkan yang baik dan menutupi yang buruk."

Friday, 22 November 2013

Salahkah kami minat Kpop?

48 Komen
Bismillahirrahmanirrahim...

K-POP : "Korean Pop" (Muzik Pop Korea) adalah sejenis muzik yang berasal dari Korea Selatan. Hebatnya K-Pop ini tempiasnya menyebabkan berlaku fenomena hebat disebut Hallyu atau Korean Wave iaitu Gelombang Korea. Negara kita juga salah sebuah negara yang menerima tempias cukup hebat! 

Sebenarnya ramai yang tanya saya tentang K-Pop dan bagaimana pula pandangan dari sudut agama Islam, sebelum ni saya ada menjawab beberapa pertanyaan di Twitter. Alhamdulillah ramai yang berpuas hati. Tapi memandangkan soalan yang sama berulang kali ditanya hingga ke harini. Jadi saya rasa patut dan perlu saya muatkan jawapan penuh saya sebagai artikel blog yang daif ini. Sebelum itu suka saya ingatkan yang saya kurang menyentuh bab hukum atas alasan klise kurangnya ilmu. Dan saya tak minat K-Pop! Heh~ Jadi rajin-rajinkanlah bertanya kepada yang lebih arif. Artikel ini cuma jawapan biasa dari saya.


"Salah ke kami minat K-Pop?"

Minat adalah suatu keadaan dimana seseorang mempunyai perhatian terhadap sesuatu dan disertai keinginan untuk mengetahui dan mempelajari mahupun membuktikan rasa sukanya. 


Pada saya perasaan "minat" itu adalah fitrah setiap dari kita. Setiap orang Allah anugerahkan rasa suka, cinta atau minat dan tidak ada sesiapa yang dapat menghalang perasaan itu melainkan tuan punya tubuh itu sendiri. Pun begitu Allah SWT berikan akal kepada manusia untuk meletakkan rasa minat itu pada tempat yang baik bahkan mengikut syariat agama. Sebab tu sebelum ni dalam artikel saya tentang couple, saya cakap cinta itu fitrah. Tak salah bercinta. Tapi Islam didik kita meletakkan cinta itu pada tempatnya. 

(Artikel : "Kalau tak couple macam mana nak kenal hati budi dia?")

Berbalik pada perbincangan kita, hasil rujukan saya melalui beberapa sumber termasuklah buku dan beberapa ulama-ulama yang begitu arif dengan hukum dalam Islam menyatakan tidak salah minat dengan artis K-Pop dengan syarat anda tidak menjadikan individu tersebut sebagai idola anda. Apa yang jelas dalam istilah idola ini ialah rasa minat itu tidaklah fanatik (taksub) sehinggakan bilik tidur, telefon bimbit, cadar tilam, sarung bantal, malah baju anda pun penuh dengan gambar artis korea tersebut. Kenapa tak boleh?

"Orang Islam tidak akan ambil orang-orang yang lagha (dalam hiburan seperti penyanyi, pelakon, penari) sebagai orang yang sangat dipuja. Yang kita puja ialah Rasulullah SAW." - Ustaz Azhar Idrus

Pun begitu, minat untuk tengok bakat artis Korea dalam menyanyi, berlakon drama dan sebagainya tidaklah menjadi suatu kesalahan adapun ianya menghiburkan anda. Saya pun pernah tengok drama Korea. hebat! Tapi perbuatan itu tidaklah dituntut dalam Islam dan pastikan ada had. Had yang macam mana? Tidak berimaginasi yang melampaui batas sehinggakan ada individu yang jenis setiap suatu hal dalam hidup dikaitkan dengan kpop, baju anda pun nak jadi kpop, rambut pun nak tiru artis kpop, nak cari suami pun yang macam artis kpop. Dalam bilik tidur ada poster artis kpop, nak tidur kena wish goodnight dekat gambar tu dulu, kena cium gambar artis kesayangan anda dulu baru tidur anda lena. Itu anda kena terima hakikat bahawa anda Islam dan agama larang anda begitu. 


"Adakah berdosa pergi konsert K-pop?"

Haram dan dilarang bagi lelaki-lelaki mahupun perempuan-perempuan untuk mengunjungi majlis-majlis maksiat. Apa itu majlis-majlis maksiat? Majlis-majlis maksiat adalah majlis, himpunan atau aktiviti yang boleh merosakkan agama, iman, akhlak, kemuliaan diri dan kesejahteraan induvidu, keluarga, masyarakat, negara dan umat. 

Firman Allah SWT :
وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا

“Dan sesungguhnya Allah telahpun menurunkan kepada kamu (perintahNya) di dalam Kitab (Al-Quran), iaitu: Apabila kamu mendengar ayat-ayat keterangan Allah diingkari dan diejek-ejek (oleh kaum kafir dan munafik), maka janganlah kamu duduk (bergaul) dengan mereka sehingga mereka masuk kepada memperkatakan soal yang lain; kerana sesungguhnya (jika kamu melakukan yang demikian), tentulah kamu sama seperti mereka. Sesungguhnya Allah akan menghimpunkan sekalian orang munafik dan orang kafir di dalam Neraka Jahanam. ”  [an-Nisa’ 4:140]
Al-Qurthubi RH didalam tafsirnya pula menjelaskan :
قوله تعالى : ( فلا تقعدوا معهم حتى يخوضوا في حديث غيره ) أي غير الكفر , ( إنكم إذا مثلهم ) : فدل بهذا على وجوب اجتناب أصحاب المعاصي إذا ظهر منهم منكر ؛ لأن من لم يجتنبهم فقد رضي فعلهم ، والرضا بالكفر كفر . قال الله عز وجل : ( إنكم إذا مثلهم ) فكل من جلس في مجلس معصية ، ولم ينكر عليهم يكون معهم في الوزر سواء .

وينبغي أن ينكر عليهم إذا تكلموا بالمعصية وعملوا بها فإن لم يقدر على النكير عليهم فينبغي أن يقوم عنهم حتى لا يكون من أهل هذه الآية

“Firman Allah swt : (فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِه - maka janganlah kamu duduk (bergaul) dengan mereka sehingga mereka masuk kepada memperkatakan soal yang lain”) – bermaksud bercakap selain dari kufr; (ْإِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُم – “kerana sesungguhnya (jika kamu melakukan yang demikian), tentulah kamu sama seperti mereka.” – Ini menunjukkan bahawa adalah wajib mengelakkan/menjauhi mereka yang melibatkan diri dengan dosa jika mereka terang-terangan melakukan mungkar! Kerana sesungguh sesiapa yang tidak menjauhinya sebenarnya meredhakan perbuatan mereka, REDHA dengan KUFUR itu sendiri adalah KUFUR. Allah swt berkata (إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ – “kerana sesungguhnya, tentulah kamu sama seperti mereka.”). Maka barangsiapa yang duduk didalam satu majlis dimana dosa dilakukan dan tidak menegahnya, maka keatasnya bebanan dosa yang sama seperti mereka.

Maka berdosa bagi kita yang secara sengaja mengunjungi konsert-konsert K-Pop, tengok video-video menari K-pop sebab kebanyakan ulama kategorikan konsert sebegini sebagai majlis maksiat. Kalau kita tengok sendiri memang tiada satu pun konsert K-Pop yang tak ada menari-menari. Tengok pakaian penari mereka pun kita sudah berdarah mata.  Kita yang menyokong terjerit-jerit bagai nak gila. Dan saya rasa semua tahu benda tu salah dan anda tak sepatutnya lakukan itu. Maka segera elakkan dan kembali kepada Allah. Kita tahu comel-comel awek K-pop niiii.. tapi sabar. Comel lagi Bidadari yang Allah sedia kat kita di Syurga nanti.


"Peminat K-Pop selalu kena hina, diorang bagus sangat ke? Allah dah tentukan Syurga ke kat diorang? Tak rasa berdosa ke menghina?"

Amboi soalan, begitu cepu cemas saya membacanya. Apa pun terima kasih bertanya. Sebelum tu mari Istighfar sekejap. Redakan rasa marah dalam hati. 

Baiklah, begini... Saya selalu sangat scroll timeline Twitter dan Facebook. Boleh kata hari-hari ada saja post bergaduh pasal K-Pop. Team anti Kpop bla bla, team itu dan ini. Lagi banyak bergaduh lagi laju saya scroll sebab malas nak tengok. Nak tergelak, terkentut, bermacam terr.. saya rasa. 

Bagi anda yang tak suka K-pop ni pun satu, kena faham istilah tegur, nasihat dan hina itu perkara berbeza. Sungguhpun anda menghina mereka yang minat K-Pop atas niat suci lagi murni anda untuk halang maksiat, halang perkara tak baik dari berterusan. Suka saya ingatkan tak ada satu pun lesen untuk menyokong alasan anda bagi menghina diterima. Setiap hinaan tetap dicatat dan ada dalam buku amalan masing-masing. Kena sedar tu. Tegur dan cubalah nasihat baik-baik. Jelaskan dengan penuh adab kenapa dan mengapa. InsyaAllah, saya tak rasa fans Kpop akan kecil hati dan marah anda sebab mereka pun sayang Islam. Kan kan kan!

Dan bagi anda yang begitu minat dengan Kpop, suka juga saya nasihatkan supaya kurangkan berkongsi gambar artis yang anda minat di laman sosial kerana tiada satu pun manfaat kepada rakan-rakan yang lain malah mengundang rasa kurang selesa pengguna lain. Memang pada dasarnya Twitter dan facebook hak masing-masing, tetapi perlu sedar yang laman sosial tidak didaftarkan untuk anda sendiri. Sebab itu adanya button add friend, follow dan sebagainya untuk menghubungkan anda dengan yang lain. 


Kesimpulan

Apa pun saya tak rasa kita patut meletakkan kesalahan ini 100% kepada peminat artis K-Pop sebab dulu pada awal kemunculan dan kemasukan ke Malaysia tiada siapa pun menegahnya. Dan saya yakin internet tetap akan menyebarkan hiburan dalam masa yang singkat sahaja. Tak kisahlah Kpop atau Bollywood atau Hollywood atau Playwood. Banyak lagi masalah selain dari fanatik K-Pop ni wujud dalam Malaysia. Apa yang pasti kesedaran kita pada tanggungjawab untuk diri dan agama sangat penting. Mak ayah kita pun tak larat nak tegur. Kita kena sedar sendiri lah kan.

Sebenarnya macam ni lah, semua orang ada melakukan kesalahan. Termasuk saya sendiri. Banyak dosa pada Allah Taa'la (Nanges). Jadi saya rasa semuanya berbalik pada diri sendiri. Bagaimana nak selamatkan diri kita sebab dunia pun dah tak larat dah. Sampai masa kita kembali padaNya. Gunakan kesempatan yang ada untuk sebarkan yang baik-baik. Saya melihat usaha dakwah di laman sosial pun bertambah. Alhamdulillah. Tapi masalah kita ada yang suka menghentam sesama sendiri mencari salah orang itu dan orang ini sedangkan aib sendiri tak terjaga lagi. Tak perlulah terus salah menyalahkan. Mari muhasabah, rehat dan pandang diri. 

"Apa-apa yang mendekatkan kita dengan Allah tak best nak buat, dan apa-apa yang menjauhkan kita dari Allah sungguh seronok dan beronok-ronok nak sertai. Melainkan bagi mereka yang beriman kepada Allah Taa'la dan beramal soleh, pasti merasa manisnya untuk terus beribadah."

Saya mohon maaf andai ada salah berkongsi ilmu dan kalau ada melukakan hati sesiapa maafkanlah saya. Sekian dari saya. Sebarang komen, pendapat, rasa tidak puas hati sila tinggalkan di ruangan bawah. 


Wallahualam Bissawab



AutoTagged "Copyright Blog Asyraf Khalib © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012 | 2013" : Copyright Malaysia Linked
Segala masalah yang dihadapi hasil pembacaan mana-mana entri yang terdapat dalam blog ini adalah dibawah tanggungjawab pihak pembaca sendiri, Terima Kasih.
Read More...

Thursday, 21 November 2013

Mungkin Bukan Doa Kita Yang Makbul Sebenarnya...

13 Komen

Ting... ting... ting... ~
(Ketuk Botol)

Bismillahirrahmanirrahim.

Hai... anda sihat? Alhamdulillah... Artikel kali ni saya nak sembang dengan anda pasal Doa. Sebut je pasal doa, saya teringat satu kisah yang sangat-sangat memberikan kesan dalam kehidupan saya. Dulu cikgu-cikgu saya di sekolah, semenjak sekolah rendah sampai la sekolah menengah, sangat menerapkan doa dan saya rasa anda pun sama. Jadi, kita sudah dibiasakan dengan Solat Hajat, Solat Dhuha, Qiamullail, waktu-waktu doa yang mustajab seperti ketika hujan dan sebagainya agar kita rajin berdoa, dan agar doa kita makbul kan? Jadi, bila Allah anugerahkan kita satu-satu kejayaan, kita sentiasa rasa, itu sebab kita doa dengan bersungguh-sungguh! Namun satu hari saya terbaca sebuah cerita yang dikongsi Abang Hilal Asyraf dan cerita itu mengubah persepsi saya. Harini saya kongsi dengan anda pula.



***
 
Ceritanya begini, ada seorang abang dan seorang adik lelaki. Kedua-duanya adalah anak yatim lagi miskin. Mereka tinggal di rumah pusaka tinggalan ibu bapa mereka. Kedua ibu bapa mereka adalah hamba Allah yang soleh. Kedua-dua anak dididik untuk bergantung harap dengan Allah SWT.
 
Si abang, saban hari berdoa agar Allah mengubah nasib hidupnya. Dia meminta kepada Allah agar dipertemukan dengan isteri yang cantik lagi kaya. Dia juga meminta kepada Allah agar dirinya kaya raya.
 
Si Adik pula, seorang yang buta huruf. Tidak seperti abangnya, dia membaca doa pun dengan melihat kertas. Sebelum bapanya mati, dia pernah meminta bapanya menulis sesuatu di atas kertas, dan kertas itu sering dipegangnya setiap kali berdoa.
 
Akhirnya, Allah mempertemukan seorang perempuan yang cantik lagi kaya dengannya. Perempuan itu jatuh hati kepadanya, lantas berkahwin. Si Abang seperti mendapat durian runtuh dan kehidupannya terus berubah. Dia keluar dari rumah pusaka, dan meninggalkan adiknya.
 
Si Abang akhirnya kaya raya, malah terus kaya apabila dia memasuki medan bisnes. Dia sudah mula alpa dengan Allah, melewat-lewatkan solat, jarang membaca Al-Quran, tapi tidak pernah lalai untuk meminta kekayaan daripada Allah. Kalau masuk dalam bab perniagaan, kekayaan dunia, maka berbondong-bondong doanya kepada Allah tanpa henti. Dan ajaibnya, Allah beri apa yang dia minta. Si abang rasa dia istimewa!
 
Si adik pula, hidupnya tidak berubah. Dia masih seorang sederhana, dengan kelemahannya sebagai seorang buta huruf, dia hanya mendapat kerjaya sederhana, terus menjaga rumah pusaka. Si adik, juga rajin berdoa. Si abang tahu, si adik rajin berdoa. Tapi Si Abang melihat, hidup adiknya tidak berubah-ubah. Lantas satu hari, ketika Si Abang menziarahi adiknya, Si Abang berkata dengan sombong:
 
"Kau kena berdoa kuat lagi. Tengok aku, berdoa je Allah makbulkan. Kau ni tak cukup hampir dengan Allah ni. Berdoa pun masih tengok-tengok kertas. Tak cukup hebat."
 
Si Adik tersenyum sahaja. Suka abangnya menegur kerana padanya, teguran abang amat bermakna. Si Adik terus hidup sederhana, di dalam rumah pusaka, dengan doa melihat kertas saban hari, dan kehidupannya tetap tidak berubah. Tidak menjadi kaya seperti abang.
 
Satu hari, Si Adik meninggal dunia. Ketika Si Abang mengemas-ngemas rumah pusaka, dia berjumpa satu kertas usang penuh debu. Kertas itu adalah kertas yang adiknya sering pegang ketika berdoa.
 
Si Abang menangis teresak-esak apabila membaca kertas kecil itu.
 
 
Kertas usang itu tertulis doa ringkas: 

"Ya Allah, makbulkanlah segala doa abang aku"
 
MasyaAllah…
 
Si Abang mula membandingkan dirinya dengan adiknya. Adiknya kekal taat kepada Allah dan tidak meringan-ringankan urusannya dengan Allah SWT. Adiknya, sedikit pun tidak meminta dunia kepada Allah, malah tidak meminta apa-apa untuk dirinya. Tetapi adiknya meminta agar segala doa Si Abang dimakbulkan. Si Abang, tidak pernah sedikit pun mendoakan Si Adik.
 
Si Abang mula nampak, rupanya, bukan doa dia yang makbul. Tetapi doa adiknya telah diterima oleh Allah SWT, lantas segala doanya menjadi makbul.
 
 ***


Cerita ini meruntun hati saya, dan buat saya sentiasa berfikir panjang. Kadang-kadang kita, bila Allah realisasikan hajat kita, kita suka mengimbau usaha-usaha kita.

"Aku buat beginilah yang jadi begini."

"Doa aku makbul seh!"

"Aku ni memang Allah sayang. Tengok, semua benda Allah bagi. 
Aku minta je pun."

Tanpa sedar kita bongkak. Takabbur. Astaghfirullah.
 
Sedangkan, kita tak tahu, mungkin yang makbul itu adalah doa ibu bapa kita, doa adik beradik kita, doa sahabat-sahabat kita. Bukannya doa kita.
 
Sekali lagi saya cakap, cerita itu sangat menyentuh hati saya.
 
Membuatkan setiap kali saya berdoa, saya tidak lupa mendoakan ibu bapa saya, guru-guru saya, keluarga saya, adik beradik saya, sahabat-sahabat karib saya, yang teramat akrab saya sebutkan namanya agar lebih merasai bahawa saya memerlukan mereka mendoakan saya juga. Kita ini banyak dosa. Banyak hijab.
 
Mungkin doa orang lain yang lebih bersih hatinya, lebih suci jiwanya yang makbul, menyebabkan rahmat Allah tumpah pada diri kita. Sebab itu jangan berlagak. Jangan tinggi diri. Jangan rasa doa kitalah yang makbul. Pulangkan semuanya kepada Allah. Doa itu sebahagian daripada usaha sahaja sebenarnya.
 
Dan jangan rasa segan nak minta orang lain doakan kita.

Mudahan-mudahan artikel kali ini mengingatkan saya dan rakan pembaca untuk saling mendoakan. Terima kasih sudi luangkan masa disini. Semoga Allah redha dengan tulisan ini.

Saya harap ada yang sudi tinggalkan sebarang komen, pendapat, atau perkongsian tambahan anda di bawah. InsyaAllah saya sentiasa jadikan rujukan. Terima Kasih banyak.

Sekian, Wallahualam Bissawab.




AutoTagged "Copyright Blog Asyraf Khalib © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012 | 2013" : Copyright Malaysia Linked
Segala masalah yang dihadapi hasil pembacaan mana-mana entri yang terdapat dalam blog ini adalah dibawah tanggungjawab pihak pembaca sendiri, Terima Kasih.
Read More...

Wednesday, 20 November 2013

Anggap hari-hari pun Ramadhan untuk Kita!

21 Komen

Bismillahirrahmanirrahim,

Dah lama Ramadhan berlalu, tapi tiba-tiba kepala otak saya ni ligat berfikir 'kebiasaan' perangai orang kita termasuk saya sendiri dalam bulan Ramadhan. Istimewanya Ramadhan, hinggakan setiap langkah, perbuatan malah percakapan kita dijaga dengan penuh hati-hati. Mungkin kalau kita tak fikir betul-betul. Benda tu semua nampak normal lah kan. Ye lah, nama pun Ramadhan. Kena la jadi baik! Gituuu.. Sampaikan status-status facebook, Twitter kita yang kebiasaannya kurang ilmiah. Penuh pula dengan status-status dakwah. Alhamdulillah!

Tapi semalam sedang saya buat check list diri. Tiba-tiba rasa terpukul sendiri dengan bisikan hati. Hipokritnya aku. Pedih! 

"Eh, time puasa boleh pulak aku jadi baik! Kenapa hari-hari lain tidak?"

Macam ni la, Asyraf bagi contoh situasi. 

Sewaktu Ramadhan



1. "Eh Kiah, kau nak tahu tak? Semalam aku nampak tok imam pergi mengendap rumah janda tua Si Senah tu. Entah apa yang di… Eh, Astaghfirullah. Sekarang bulan puasa lah, bulan puasa tak baik mengumpat. Tak apalah, aku balik dulu. Dah nak berbuka, nasi pun belum ditanak lagi."

2. "Apa adik ni, janganlah sentuh laptop abang. Habis ‘download’ tazkirah Ramadan abang terbatal. Terpaksa abang ‘download’ balik. Nasib bulan puasa. Kalau tak, siaplah…"

3. "Ish, banyak lagi juzuk yang belum dibaca. Kena ekspres sikit ni. Sekarang dah dalam tempoh sepuluh malam terakhir Ramadan!"

4. "Sekarang Bulan Ramadhan, apa pun aku kena tutup aurat baik-baik. Sekali-sekali pakai tudung cantik jugak aku ni kan. hehe"


Selepas Berlalunya Ramadan



1. "Ya Allah Kiah, kau tahu tak semalam aku nampak siapa dengan janda tua tu? Haa, tok imam itulah. Nampak macam anak janda tua tu sakit, mulalah tok imam menggatal nak menolong. Dasar orang tua tak sedar diri.. Menyampah pulak aku tengok"

2. "Itulah, siapa suruh sentuh laptop abang. Berapa kali dah abang cakap, tak nak dengar. Padanlah muka kena penampar dua kali.."

3. "Em, malas pula rasa mengaji hari ni. Baca satu muka surat sehelai sahaja cukuplah. Lagipun dah cover baca banyak-banyak waktu Ramadan kan. Rehatlah pulak.."

4. "Dah puas dah tutup sana sini time Bulan Puasa haritu. Ni dah raya boleh la aku bergaya sakan dengan rambut baru. Rebonding kot. Biar terbeliak anak cik Kiah sebelah rumah tu."


Hebatnya POWER of Ramadan

POWER bukan sebarang power, POWER ada makna di sebaliknya. Sini Asyraf bebel. Harap sangat anda tak bosan. Haha.


P stands for Platform

Apabila tiba sahaja Ramadan, kebiasaannya kata-kata atau ucapan seperti “aku mahu Ramadan kali ini lebih baik” dan “moga Ramadan kali ini lebih terisi dengan ibadah berbanding Ramadan sebelumnya” yang kedengaran. Tiada terdengar ada yang berharap “moga Ramadan pada tahun ini lebih buruk”.

Kerana apa? Kerana Ramadan salah satu platform untuk menjadikan diri seseorang itu ke arah menjadi yang lebih baik. 

A platform to be a better person!

Dan kerana itu saat tiba sahaja Ramadan, kita semua mula mempersiapkan diri bersama senarai what-to-do-in-Ramadan. Tapi apakah [ada bulan yang lain ada? Mungkin ada namun jarang dan kurang kesungguhan. Sila nanges.


O stands for Opportunity

Opportunity bermaksud peluang. Ramadan membuka banyak peluang. Peluang menjadi hamba yang lebih baik dan peluang untuk menambahkan amalan serta meraih segala fadhilat yang tersedia. Andai sebelum ini bukanlah satu kebiasaan solat berjemaah di masjid maka pada bulan Ramadan rajin menjejakkan kaki ke masjid untuk solat terawih. Bukan 8 rakaat malah 20 rakaat. Tambahan, tiada satu hari yang ketinggalan.

Ramadan juga membuka peluang untuk mengajak tadarus Al-Quran bersama-sama. Ramadan membuka peluang meningkatkan lagi status ajakan terhadap kebaikan di Facebook. Ramadan membuka peluang meraih keampunan Allah dengan Lailatul Qadr.


W stand for Wish

Wish membawa maksud keinginan atau harapan. Pada bulan Ramadan ini begitu ramai yang terlihat memasang keinginan dan harapan. Harapan supaya dapat menghabiskan 30 juzuk Al-Quran dengan jayanya. Harapan supaya mulut terjaga daripada umpatan dan cacian. Harapan supaya lebih rajin mendirikan qiamullail.

Seribu satu harapan tertulis di minda.


E stands for Encouragement

Bulan Ramadan bulan galakan dan dorongan. Terasa ada satu semangat baru dalam diri terutama pada saat awal kedatangannya. Semangat begitu berkobar-kobar agar hari-hari yang dilalui dalam bulan ini diisi dengan pengisian yang bermanfaat. Diri terdorong untuk berazam agar hari-hari pada bulan ini penuh dengan ibadah yang terancang.

Galakan dan dorongan untuk melakukan pembaharuan dalam diri terutama.


R stands for Reckon

Reckon membawa maksud menghitung. ‘Self-reckoning’ bermakna muhasabah diri. Menghisab dan memuhasabahkan diri sendiri. Bulan Ramadan bulan yang sesuai dirasakan untuk lebih merenung kekhilafan dalam diri. Banyak manakah amalan selama ini? Bagaimanakah hubungan dengan Allah? Bagaimanakah pula akhlak terhadap manusia selama ini?

Sejauh mana kita mampu mengawal marah? Sejauh mana kita mampu mendidik hati menjadi seorang yang pemurah memberi dan berkongsi? Sejauh mana percakapan dihalakan kepada perkara-perkara yang positif?

Kerana itu ada yang muhasabah pada bulan Ramadan membawa kepada keputusan untuk istiqamah menutup aurat dengan sempurna walaupun selepas berlalunya Ramadan. Alhamdulillah.

Hebatnya Ramadan mendidik peribadi. Hebatnya Ramadan menghembus semangat dalam diri. Hebatnya Ramadan mampu mengetuk pintu hati insani melakukan pengislahan atau pembaikan terhadap diri. Benarlah Ramadan itu madrasah diri, tarbiyah hati.


Anggap hari-hari pun Ramadhan untuk kita. Bekalan Sepanjang Tahun!

Namun, kita bukan mahu hanya hebat beribadah pada roh bulan Ramadan yang hebat tu saja. Kita mahu membawa tarbiyah dari bulan Ramadan untuk tetap dijadikan bekalan pada bulan-bulan mendatang. Asyraf rasa masalah kita termasuk diri Asyraf sendiri adalah terlalu mengikut kebiasaan! Ya, kebiasaan tu dah kritikal control diri kita. Kalau masuk saja Bulan Ramadhan. Tiba-tiba kita macam Power Rangers tukar pakaian, jadi baik, rajin beribadat, malah akhlak terjaga. Habis Ramadhan, kita terus naik hantu balik. Maklumlah dah terlepas dari ikatan kannn.. Macam tu jugaklah kalau Hari Jumaat. Saiyidul Ayyam iaitu Penghulu Segala Hari. Kemain status facebook kita berubah. Ada tazkirah. Baguslah tu, tapi apa kata mulai harini dan barangkali lepas baca entri ni kita sama-sama ubah diri untuk bawa Roh Ramadhan tu hari-hari. 

Yelah, kita kan Muslim. Muslim yang osem, kachak, lagi comel! Dan rahsia untuk jadi Muslim Osem adalah kita cuba jadi Muslim yang sebenar. Yakin Allah itu selalu ada. 

Jika pada bulan Ramadan sedayanya kita belajar untuk tidak mengumpat maka begitu juga yang akan diusahakan selepas Ramadan.

Jika pada bulan Ramadan sedayanya kita belajar menggagahkan diri untuk bangun malam maka begitu juga yang akan diusahakan selepas Ramadan.

Jika pada bulan Ramadan sedayanya kita cuba mengkhatamkan Al-Quran maka begitu juga yang akan diusahakan malah lebih baik lagi bersama tadabbur.

Kita mahu Ramadan hebat begitu maka pada bulan-bulan selepasnya juga begitu. Kita bukan mahu roh ibadah pada bulan Ramadan sahaja tetapi kita juga mahu roh ibadah itu pada bulan-bulan selepasnya. Ibadah, kebaikan, akhlak bukan hanya pada bulan Ramadan tetapi mesti diusahakan terlaksana hari-hari jua. Saya ulang, Muslim Osem! haha. 


Tolong Reset Minda Saya!



Saya sebenarnya cukup terkesan dengan Program Reset Minda oleh Prof. Dr. Muhaya. Saya rasa "Reset Minda" ni sendiri bagus untuk kita buang "kebiasaan" yang saya cakapkan tadi. "Reset" maksudnya "Tetapkan Semula" Kita ubah apa yang biasa jadi luar biasa. Mungkin ada kat sini yang tak pernah sedar kita punya minda dah beku dengan "kebiasaan" harian yang kita buat. Contoh mudah saya bagi, ialah jam tangan. Anda pakai jam tangan tak? Kalau pakai bagus. Mula-mula anda perlu pastikan dulu "kebiasaan" anda memakai jam tangan pada tangan sebelah mana (Kiri atau Kanan).

Baiklah, Jika kebiasaan anda memakai jam tangan pada tangan sebelah kiri. Cuba anda tukar untuk hari ini pakai jam tangan tersebut pada tangan sebelah kanan pula. Dan begitu sebaliknya. Jika kebiasaan hari-hari anda memakai jam tangan pada tangan sebelah kanan, sila tukar dengan memakai jam tersebut pada tangan sebelah kiri. Faham tak? Kalau tak faham ulang baca paragraph ni sampai faham. Hehe.

Cuba lalui sepanjang hari ini dengan jam tangan pada kedudukan yang baru. Kalau selalu pakai tangan kiri tukar tangan kanan. Dan yang pakai tangan kanan tukar tangan kiri. Kemudian, minta ibu, ayah, atau adik atau rakan anda tanya waktu pukul berapa setiap dua jam.

"Asyraf, sekarang pukul berapa?"

Saat ini, anda akan mengangkat tangan yang tidak mempunyai jam untuk melihat waktu pada jam tangan. Tangan tersebut adalah tangan "kebiasaan" anda pakai jam sebelum ini. Bila tengok tak ada jam, barulah kita sedar yang minda kita sudah "terkunci". Jadi apa kata kita reset minda. Sepatutnya kita ubah kebiasaan demi kebiasaan kepada suatu yang lebih baik. 

Penat saya membebel! apa pun, kesimpulan ringkas artikel kali ini, 

"Wahai hamba, bawalah roh Ramadan itu hari-hari. Kerana kita bukan hamba Ramadan tetapi hari-hari kita merupakan hamba Ilahi!"

Walaupun entri ini kelihatan bosan. Namun jauh di sudut hati saya.. (Cewah..) saya rasa dah tiba masa untuk saya dan anda "Anggap hari-hari pun Ramadhan Untuk Kita" InsyaAllah.

Be A Better Muslim.


Eh, takkan baca je? Penat Asyraf bebel. haha. Tinggalkan sebarang pendapat, cadangan atau rasa tidak puas hati anda di bawah untuk rujukan saya.

Sekian. Wallahualam Bissawab.




AutoTagged "Copyright Blog Asyraf Khalib © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012 | 2013" : Copyright Malaysia Linked
Segala masalah yang dihadapi hasil pembacaan mana-mana entri yang terdapat dalam blog ini adalah dibawah tanggungjawab pihak pembaca sendiri, Terima Kasih.
Read More...

Tuesday, 19 November 2013

Ten Percent!

6 Komen



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ



"Kadang-kadang, bila baca blog orang tu kita boleh kenal orang tu."
(Sometimes, you can get to know a person when you read their blogs / writings)
- a friend of mine-



"7 billion people, 14 billion faces."
Currently, i found myself reading quotes that more or less carry the same message....

We are now living in a world where there is literally no barriers. Everyone has access to basically anyone. Undeniably there are those who are able to choose to not be a part of this life, no online stuff, just normal daily stuff; there are also those who couldn't be a part of this life as they don't have any internet access with them (lucky them, huh?); i won't dwell into them, it's just us that i wanted to talk about. Us, ones who are finding ourselves stuck in this way of life.



Everyone now has a part of them that others can have a look into: be it facebook, twitter, instagram, and even blogs. Yes, undeniably we have all chosen to expose a part of our lives to others. Maybe not so much to random public eyes, but it's close enough. We can never really control who sees us and who doesn't. And even if all these online accounts have that setup called 'privacy settings'; let us all be truthful, there will always be random people lurking around who we don't even know.

We all practically do the same thing, exposing our lives to others (be it our friends or strangers); albeit the varying extent of the things we exposed. It ranges from just random thoughts, to pictures of your whereabouts, to political stands, to pouring-out-emotions-of-daily-lives. The extent of what we share with others somewhat reflect the way we think, the way we live. So i guess perhaps that's why many fall into the trap of thinking that they actually knew the person that they are reading about online.

But I think we have forgotten, that somehow everybody chooses what they want to expose. those thoughts, those pictures, they are not that random. those awesome quotes, how long did we spend searching for that inspirational words? those pictures, how many unedited ones were rejected before posting those filtered ones? those candid moments, how long did we ask our friends to actually snap our pictures of our uncandid poses? those delicious-looking food, how difficult was it to really take a picture from an exact 90 degree angle just to make it look scrumptiously delicious? 

We laugh at this now, because we all know that this is the reality behind it. And I've said this before and i will say it again; the worst part of it all is we dont just bluntly believe in all these things that we see online, but we'd also be painting our own version of that person that we are seeing. If they posted good islamic stuff, we all paint them to be this person with haloes on their heads and wings behind their backs. If they posted their awesome poses and stylish clothes, we all paint them to be this rich and famous and awesome people who have no problems in their world, and moan about our own lives. If we see people posting bad stuff, we'd easily paint them to be those club-goers, alcohol-drinking, zina-prone people. It's a dangerous habit we have; to make a judgement of one's life with what they posted online.

When we paint them to be 'nice' people, 
we would never give them a chance to make mistakes. 
And when we paint them to be 'bad' people, 
we would never give them a chance that they might change for the better.

Astaghfirullah.


So my take on all of these, is something that my lovely teacher say; 

"Whatever you guys put out there, it's only 10% of the real you." 
(Zulfa Zakaria, 2010)

And Teacher Zulfa is right.




It is only 10% of the real us. To say that we are able to know someone just by looking at their pictures, and occasionally reading their thoughts, are not enough to say that we know them. To get to know someone is when you discover both their beauties and their flaws. But apparently, nobody wants to show any of their flaws in that 10% now do we? Thus, this 10% can be as beautiful as we want it to be, but the reality is always with the 90% that's left. Because that is where we live, where realities are, where the no-makeup faces are, where the fights are, where the lonely days are, where the sweatshirts and messy hair are, where the sinful acts are, as well as where the real tests of our iman takes place; If we are actually doing the things that we are reminding others of. Scary world, huh? sigh~

And I am definitely no exception in this. All the posts in my facebook, or the things that i write, are only 10% of who i am. Am i always deep in thoughts 24/7? of course not! But i hope that my 10% is a booster for my 90%, whenever i make mistakes, or lose my patience, or felt hopeless; that i will have a part of me to cheer me on. And that perhaps from this 10% of my life, i'll get prayers from those who benefited from them. and most importanly, i hope that my 10% will be a testimony in the Hereafter that i did try doing something that brings us all closer to Allah. Aamiin wa insyaAllah.


So what's your 10% like?
I pray that you make the best out of yours too insyaAllah.
and i end today's post with the best reminder of all;
that Allah SWT knows us 100%, inside and out.


وَأَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ

Dan rahsiakanlah perkataanmu atau lahirkanlah;  
sesungguhnya Dia Maha Mengetahui segala isi hati.
Apakah Allah Yang menciptakan itu tidak mengetahui (yang kamu lahirkan atau rahsiakan);  dan Dia Maha Halus lagi Maha Mengetahui?
[67:13-14]

wallahua'lam bissawab.

AutoTagged "Copyright Blog Asyraf Khalib © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012 | 2013" : Copyright Malaysia Linked
Segala masalah yang dihadapi hasil pembacaan mana-mana entri yang terdapat dalam blog ini adalah dibawah tanggungjawab pihak pembaca sendiri, Terima Kasih.
Read More...

Kalau tak couple macam mana nak kenal hati budi dia?

19 Komen
Bismillahirrahmanirrahim. 

Scroll punya scroll e-mail semalam, ada la saya jumpa satu e-mail menarik dari sorang adik tu tanya pasal couple. Bagus! Jadi saya pun teringat nak tulis entri ni dan terima kasih pada adik yang bertanya. Macam ni soalan hamba Allah tu,
 
"Abang Asyraf! Saya nak tanya, couple tu haram kan? Ish, kalau tak couple, macam mana nak kenal hati budi orang tu? Macam mana nak tahu dia baik ke tak? Macam mana nak pastikan dia sesuai dengan kita atau tidak?"
 
Kemudian dia kata lagi,
 
"Kalau bercinta itu hanya selepas kahwin, macam mana kalau lepas kahwin tup-tup tak jadi cintanya. Macam mana? Jawab jawab."


Hahaha, semangat betul dia minta saya jawab. Baiklah, pertamanya, saya suka nak sebut. Saya tak ajar dan tak pernah kata tak ada cinta sebelum kahwin. yang saya kata tak ada "couple sebelum kahwin" Beza dua tu! Macam orang lain dok hingaq kata "oii.. Tak wujud cinta sebelum nikah!" gitu... Tapi harini saya kata ada cinta sebelum nikah. Cuma adik, kakak dan abang semua kena faham, tidaklah cinta tu versi hollywood atau versi drama melayu, atau versi korea atau versi jepun yang kita sering lihat di kaca TV atau realiti kehidupan ataupun dalam novel-novel cinta islamik gituh. Sedak!

Tak couple macam mana nak kenal?
 
Baiklah. Kita masuk balik dalam topik asal kita. Kalau tak couple, macam mana nak kenal?

Sebenarnya, Islam ini tidaklah se'rigid' yang disangka. Islam meraikan fitrah manusia. Macam saya kata ni, maaf cakap "Islam tak haramkan seks". Betul kan? Tetapi Islam mendidik kita untuk meletakkan seks tu pada tempatnya (yakni selepas perkahwinan), agar nasab (salasilah keturunan) manusia terjaga, dan tidak pula manusia dijangkiti penyakit merbahaya. Faham dak? Yang haram tu zina. 
 
Begitulah dalam hubungan lelaki dan perempuan. Islam tidak haramkan langsung. Tetapi Islam mendidik kita untuk meletakkannya pada tempat sepatutnya. Dan couple, bergaul tanpa batas, bukanlah apa yang Islam didik dalam hubungan lelaki perempuan!
 
Kalau kita perhatikan secara jelas, satu-satu organisasi Islam itu, digerakkan oleh lelaki dan wanita. Bersama-sama. Mereka berhubungan. Tetapi dalam batas yang ditetapkan. Tidak pula berlebih-lebihan, dan jauh sekali melanggar hukum syara'.
 
Dalam isu rumah tangga, membina rumah tangga bukan perkara yang kecil. Mustahil di dalam Islam, benda sebegitu besar, disuruh membinanya dalam keadaan gelap. Islam yang indah ini, pastinya mendidik ummatnya agar membina sesuatu yang besar seperti rumah tangga ini, dalam keadaan jelas, keadaan faham, bersedia dan berhati-hati.
 
Maka di antara step dalam membina rumah tangga di dalam Islam adalah ta'aruf, yakni berkenalan.
 
Tetapi, indahnya Islam ini, tiadalah perkenalan itu dilakukan semberono sahaja. Tetapi berjalan dalam keadaan terjaga, bersih, dan menyenangkan. Tidak pula membawa kepada maksiat, dan tidak pula memberikan keburukan.
 
Sekali lagi saya highlight! Tak couple maka tak kenal?
 
Itu pada saya hanya satu ketakutan kita, dalam meninggalkan sesuatu yang kita nampak 'biasa'.
 
Kita biasa nampak orang kalau nak kenal, dia couple dulu. So, bila kita diajak meninggalkan 'kebiasaan' itu, kita risau. Haihh..

Saya memahami kerisauan itu. Tetapi jalan yang kita mahu ambil sekarang adalah jalan yang Allah SWT sarankan.
 
Tidakkah kita membaca firman Allah SWT:
 
"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya." (Surah An-Nur ayat 30-31).
 
 
 
Kalau benar suka, bergeraklah.
 
Kalau benar suka, jatuh cinta kepada seseorang, selain saya tidak menafikan keperluan kita melakukan Istikharah, berdoa kepada Allah SWT, kita juga perlu bergerak berusaha.
 
Tetapi apakah berusaha ini dengan mengorat??? Tidak!

Bagaimana kita boleh hendak beribadah (rumah tangga adalah ibadah) sekiranya kita memulakannya dengan maksiat kepada Allah SWT?
 
Tetapi apakah ketaatan kepada Allah itu akan merencatkan usaha kita untuk membina rumah tangga ini? Sama sekali tidak.
 
Kalau sudah suka, maka pertama sekali buatlah background checking. Saya amat tekankan perkara ini. Anda kenal dengan siapa yang rapat dengan orang yang anda suka itu? Tanyakan.
 
Saya sendiri, bila jatuh hati dengan perempuan yang saya suka, saya pergi bertanya kepada yang rapat-rapat dengannya. Senior-senior, ustaz-ustazah, keluarga, untuk tahu berkenaan dirinya. Saya hingga pergi berziarah ke rumah perempuan yang saya suka. Berkenalan dengan ibu bapanya. Tinggal masa itu saya tidak nyatakan hasrat saya. Sebab saya sekadar nak tengok, perempuan yang saya suka ini, keluarganya bagaimana. Rumahnya bagaimana. Tapi sayang sebenarnya saya sendiri pun belum buka hati ni untuk sesiapa. Ewah! Belajar dulu ah!
 
Kita perlu ingat, kita perlu dipandu keimanan di dalam hal ini, bukan dipandu rasa. Sebab tu saya, background checking adalah perlu. Kita bukan ikut rasa suka kita semata-mata. Suka, terus nak kahwin. Jangan macam tu. Buat background check dulu.
 
Hang kata hang nak berkenalan kan?
 
Ustaz Dahlan bin Mohd Zain pernah cakap, bila benar-benar nak berkahwin ni, mengintai tingkah laku orang yang kita berkenan itu pun dibenarkan. Sebab, kita nak kahwin dengan orang yang betul-betul menyenangkan kita. Jadi, adalah dibolehkan untuk kita mengintai mereka. Tetapi bukanlah mengintai hingga ke privacy mereka (Itu gatal namanya). Dan dengan syarat, benar-benar untuk berkahwin. Bukan berniat jahat, bermain-main dan sebagainya.
 
Jadi, jelas. Background check. Itu level pertama 'berkenalan' dalam hal nak betul-betul nak berumah tangga ini.
 
Kemudian, bila sudah berpuas hati, rasa dia ok dengan kita, maka buatlah move yang kedua.
 
Iaitu hantar wakil untuk menyatakan perasaan kita kepadanya.
 
Tetapi pun, hal ini, lihatlah kondisi diri.
 
Kalau diri tu masih sekolah, kalau diri itu masih tidak mampu sara hatta diri sendiri (macam saya), ibadah masih tunggang langgang (sila nanges), fikir-fikirlah panjang-panjang. Bukan kita nak halang hasrat nak berkahwin tu. Tapi bersediakah? Kalau yang lelaki nak tanggung dosa-dosa isteri, nak didik isteri ke Syurga abadi? Kalau yang perempuan nak taat pada suami? Bersedia tak?
 
Saya, secara peribadi tak ada masalah kalau bincang dalam bab umur, or bab tak ada duit. Asalkan, saya ulang, asalkan, kita lakukan dulu perbincangan dengan kedua-dua ibu bapa kita, penjaga kita. Yang ada ustaz ustazah yang kamcing dengan kita tu, bawak-bawaklah ustaz ustazah itu juga masuk dalam perbincangan ini. Tanya pendapat. Kalau semua rasa kita sesuai teruskan perkara ini, teruskan!
 
Baik, masuk bab hantar wakil itu semula. Yang lelaki hantarkan wakil, mak ayah, penjaga dan sebagainya. Saya tak galakkan hantar wakil dari kalangan rakan-rakan. Kerana, siapa tahu sejauh mana rakan-rakan anda itu 'jauh lebih matang daripada anda'. Wakil ini, bukan taraf posmen karat. Wakil ini, perlulah dari kalangan orang yang anda boleh percaya dia, yang dia itu boleh tarik anda, perbetulkan anda kalau anda salah. Jadi, saya prefer ibu bapa, penjaga, mas'ul atau mas'ulah, dan yang setaraf dengannya. 
 
Yang perempuan pun sama. Selepas buat background check, hantarlah wakil. Kenapa penting hantar wakil ni? Kenapa tak boleh main pendam saja sampailah tiba-tiba jejaka/puteri idaman hati itu tiba-tiba datang kepada kita?
 
Kalau tak bagitahu, tak make the move, akan ada dua situasi.
 
Situasi 1 : Pendam lama-lama, tup-tup dia tak suka kita pun. Frust sahaja bertahun-tahun bazir waktu. Sedangkan, kalau kita tahu, kita boleh sahaja mula cari yang lain pula. Kan?
 
Situasi 2 : Pendam lama-lama, tup-tup rupanya dia suka kat kita. Tinggal kita lambat buat move, dia kahwin dengan orang lain. Padan muka kita.

So, dah terjawab wahai adik, kakak, abang saya yang dikasihi? haha. 

Asalkan jangan couple. Dah janji dengan Allah. Maka tunaikan!

Sekian dari saya, entri biasa. InsyaAllah akan saya jawab lagi pertanyaan lain dalam artikel seterusnya. Sebenarnya saya dapat banyak soalan pasal couple ni. Ramai tak puas hati awat la depa tak boleh couple. Payah sungguh! tak gitu? hehe. Tak pa,tengok mak ayah kita dulu pun tak couple. Boleh ja kawen. Hang ja kalut! haha. 

Ada yang tanya saya "ada awek tak lagi? ada gf tak?" Dengan yakin saya jawab tak ada. Entri ini pun untuk pesan pada diri saya sendiri supaya tak lupa. Alhamdulillah memang tak rasa nak couple pun. Sayang hati kita ni Allah Taa'la bagi amanah suruh jaga baik-baik tapi kita buat main. 


Setakat ini saja yang saya mampu kongsi. Tinggalkan sebarang komen, pendapat, cadangan, rasa tak puas hati atau perkongsian tambahan anda di ruangan bawah untuk rujukan Inche' Asyraf. 

Terima Kasih !

Wallahualam Bissawab.





AutoTagged "Copyright Blog Asyraf Khalib © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012 | 2013" : Copyright Malaysia Linked
Segala masalah yang dihadapi hasil pembacaan mana-mana entri yang terdapat dalam blog ini adalah dibawah tanggungjawab pihak pembaca sendiri, Terima Kasih.
Read More...