October 2013 | The Hearabouts

Hi hello, i'm Asyraf. This blog is where i pour my ideas, my thoughts. i scribble, i write and i express. Sorry in advance if there's any hiccups here and there. Enjoy reading. May peace be upon you, upon me, upon us all. Tabarakallah, Keep calm and rock on.
| WELCOME |
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَظْهَرَ الجَمِيْلَ وَسَتَرَ القَبِيْحَ
"Segala puji bagi Allah yang menampakkan yang baik dan menutupi yang buruk."

Sunday, 20 October 2013

Audit Diri : Jom Periksa Solat Kita

11 Komen







Apakah kita merasa kemanisan solat sebagaimana firman Allah SWT dalam Surah Al-Ankabut ayat 45 tadi? Atau kita berhadapan situasi hebat seperti dibawah ini...

"Solat aku cukup, tapi hati tak tenang"

"Solat aku cukup, tapi mulut tak henti mengata orang"

"Solat aku cukup, tapi maksiat tetap berulang"

"Solat aku cukup, tapi selalu berhutang"


Perkara ini telah disebut oleh Baginda Rasulullah SAW dalam sabdanya yang bermaksud:

"Sesiapa tidak terhalang kerana solatnya dari perbuatan keji dan mungkar, maka dia sebenarnya bertambah jauh dari Allah"


Dimana silap kita? Jadi, harini Inche' Asyraf dengan rendah hati nak ajak rakan pembaca termasuk saya sendiri untuk sama-sama kita audit diri. 
Kita bermula dengan usaha memeriksa solat kita. 

Selamat Membaca



SOLAT KITA BUKAN SEKADAR PERGERAKAN ZAHIR



Selepas Allah SWT mengatakan bahawa solat itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar. Allah SWT mengikat kenyataan tersebut dengan "dan mengingati Allah itu adalah lebih besar". Secara tidak langsung memberi gambaran kepada kita bahawa Allah SWT meletakkan proses hati dalam berhubung dengan Allah itu satu yang amat penting dalam maksud pensyariatan solat.

Menurut Imam Ibn Kathir di dalam tafsirnya, mengatakan bahawa tujuan solat yang lebih besar adalah untuk mengingati Allah. Kemudian barulah tujuan solat itu diisbatkan kepada usaha untuk meninggalkan perkara kemungkaran. Sebab itu al- Imam Ibn Kathir telah mensyaratkan kepada kita tiga perkara asas apa yang dinamakan dengan solat. Dan tidaklah dinamakan solat sekiranya ia tidak menepati tiga perkara asas iaitu, ikhlas, khasy-yah (takut), dan mengingati Allah. Ini kerana ikhlaslah yang mengarah kita kepada perbuatang makruf. Manakalah khasy-yah (takut) pula menghalang kita dari perbuatan mungkar.

Sebab itu perbuatan solat secara zahirnya sahaja bukan penentu atau jaminan seseorang itu meninggalkan mungkar secara pasti. Walaupun ayat ini menyatakan demikian, namun ayat al-Quran perlu diteliti secara keseluruhan. Boleh jadi solat dilakukan tanpa khusyu’, sambil lewa dalam solat, malas bila mengerjakannya, solat dalam keadaan tergesa-gesa malah mungkin ianya dilakukan semata-mata untuk berpura-pura dengan maksud riya’. Sudah pasti solat itu tidak seutuh benteng untuk mencegah kemungkaran.


 
APAKAH SOLAT KITA DILENGAH-LENGAHKAN?

Di dalam Al-Quran diceritakan bagaimana mungkin perbuatan mungkar mampu ditinggalkan secara pasti dengan melakukan solat semata-mata, sedangkan dalam ayat yang lain Allah menyatakan kemurkaan kepada orang yang solat. Ini dapat dilihat pada ayat ke 4 surah al-Maa’un yang bermaksud :

“Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang solat, iaitu orang-orang yang lalai dari solatnya”

Ibnu Abbas memberi gambaran bahawa yang dimaksudkan orang yang celaka disini ialah orang-orang yang munafiq. Dimana mereka mengerjakan solat ketika di hadapan banyak orang dan tidak mengerjakannya ketika ia dalam keadaan bersendirian. Samada lalai ketika dalam solat mahupun lalai untuk mengerjakannya pada waktu yang ditetapkan. Pendapat mengenai ayat ini ditegaskan kepada orang yang lengahkan solat juga dipersetujui oleh Masruq dan Abu ad-Dhuha.

Menurut ‘Atha’ bin Dinar pula. Allah SWT telah menggunakan kalimah (‘an) "yang lalai dari solatnya". Allah tidak menggunakan kalimah ( fi ) "yang lalai di dalam solatnya". Ini bermaksud jelas bahawa lalai disini adalah lalai dengan melengah-lengahkan solat.

Di dalam kitab Al-Durr Al-Manthur karangan al-Imam As- Suyuthi mengatakan bahawa, daripada Sa’ad B. Abi Waqash telah berkata: Aku bertanya kepada Nabi SAW tentang FirmanNya: “(yaitu) orang-orang yang lalai dari (tentang) solat mereka” Nabi SAW telah bersabda: Mereka ialah orang-orang yang melewatkan solat dari waktunya.

Dapat dipastikan disini bahawa salah satu ciri-ciri orang yang munafiq ialah suka melambat-lambatkan solat sehingga di hujung waktu.


Tambahan : Tips Elak Tinggal Solat

 
SOLAT ORANG MUNAFIQ?

Sebab itu bukan semua solat yang dikerjakan oleh orang kebanyakkan itu sudah pasti menghindarkan dirinya dari perbuatan mungkar. Kerana dikalangan orang yang solat juga terdapat orang munafiq. Iaitu orang yang berpura-pura dengan solatnya. Justeru itu tidak menghairankan bapa kepada orang munafiq iaitu Abdullah bin Ubai bin Salul sendiri pernah solat di belakang baginda Rasulullah SAW.

Gambaran yang lebih jelas telah dinyatakan oleh Allah di dalam al-Quran. Bagaimana kita mampu mengenali ciri-ciri solat orang yang munafik. Di dalam surah al-Nisa’ ayat ke 142 Allah SWT menyatakan bahawa :

“Sesungguhnya orang-orang munafiq itu menipu Allah dan Allah akan membalas tipuan mereka. Dan apabila mereka berdiri untuk solat, mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riya’ (dengan solat) di hadapan manusia. Dan tidaklah mereka menyebut Allah kecuali sedikit sekali”


TANDA SOLAT MUNAFIQ IALAH SOLAT DENGAN MALAS

Sebab itu diriwayatkan oleh Ibn Mardawaih dari Ibn Abbas bahawa dimakruhkan kita melaksanakan solat dalam keadaan malas. Namun hendaklah dikerjakan dalam keadaan wajah ceria, kemahuan yang tinggi dan begitu gembira. Ini kerana ia sedang bermunajat kepada Allah. Sesunggguhnya Allah di hadapannya, mengampuninya dan memperkenankannya jika ia memohon.

Dalam Tafsir Ibn Kathir menyatakan bahawa Allah sudah pasti tidak dapat ditipu oleh orang munafiq. Malah Allah mengetahui segala rahsia batin. Sebab itu dinyatakan tanda-tanda orang munafiq dalam melakukan ibadah solat. Antaranya ialah jika mereka melakukan solat, mereka akan melakukan dengan malas. Ini kerana di dalam hati mereka tidak mempunyai niat yang betul. Tidak memiliki iman. Malah tidak merasa takut dan tidak memahami maknanya.

Sebab itulah pada zaman Rasulullah SAW, orang-orang munafiq kerap kali kelihatan hanya pada waktu solat Zohor, Asar dan Maghrib. Namun keupayaan mereka tidak memungkinkan mereka untuk bangun dan berjemaah solat Subuh dan Isyak. Ini kerana apabila solat dilakukan bukan dengan kemahuan hati yang ikhlas, maka bila datangnya waktu yang malas, mereka meninggalkannya.

 
SOLAT DALAM KEADAAN RIYA’

Itu gambaran ciri-ciri zahir seorang munafiq dalam melakukan solat. Kemudian Allah menyambung semula ayat 14surah an-Nisa berkenaan dengan ciri-ciri batin yang terdapat di hati seorang munafiq dalam melakukan solat. Allah menyebut, “mereka  riya’ di hadapan manusia”. Iaitu mereka melakukan solat tanpa ada hubungan dengan Allah akan tetapi untuk tatapan manusia.

Dari Imam Ahmad meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda : “Barangsiapa memperdengarkan amalan amal perbuatannya kepada orang lain, maka Allah akan memperdengarkan amal orang itu kepada makhlukNYA serta menghina dan merendahkannya.” 


SOLAT DENGAN TERGESA-GESA

Antara sebab-sebab lain solat itu tidak mampu mencegah kita daripada perbuatan mungkar ialah, apabila ianya dilakukan dengan remeh temeh. Ianya dilakukan sekadar melepaskan batuk di tangga. Ini jelas pada sambungan ayat sebentar tadi iaitu “Mereka tidak mengingati Allah kecuali sedikit sekali”
Ibnu Kathir berkata, ini kerana ketika solat mereka tidak khusyu’ malah tidak mengerti apa yang diucapkan. Bahkan dalam solat mereka bermain-main serta berpaling dari kebaikan yang ingin dicapai. 

Imam Malik meriwayatkan dari Anas bin Malik ia berkata : Rasulullah SAW bersabda :
“Itu adalah solat orang munafiq. Itu adalah solat orang munafiq. Itu adalah solat orang munafiq. Ia duduk menunggu matahari, hingga apabila matahari itu berada di antara dua tanduk syaitan, kemudian ia solat (bagaikan burung) mematuk empat kali (solatnya cepat). Mereka tidak berzikir kepada Allah di dalamnya, kecuali sedikit sahaja”. Hal yang sama diriwayatkan oleh Muslim, Tirmizi dan Nasai’e. 


MARI JADIKAN SOLAT SEBAGAI ALAT KOMUNIKASI KITA DENGAN ALLAH

Solat adalah satu komunikasi yang sangat baik antara Allah dan manusia. Ia menjadi sebahagian pengikat antara hamba dan makhluk. Bahkan dalam setiap urusan disuruh untuk kita berurusan dahulu dengan Allah, kemudian barulah dengan manusia yang lain. Sekiranya penghubung komunikasi tersebut hanya sekadar acuh tak acuh, mana mungkin perisai kemungkaran itu boleh dihasilkan.

Sebab itu Nabi Muhammad SAW dalam setiap urusan kehidupan akhirat malah urusan dunia sentiasa menyuruh umatnya mendahului dengan solat dua rakaat. Ini dapat dilihat dalam kisah solat istikharah yang diriwayatkan oleh Jabir bin Abdullah maksudnya : Adalah Rasulullah SAW , mengajar kami melakukan istikharah (memohon petunjuk bagi mendapat pilihan yang tepat) pada segala urusan atau pekerjaan. Baginda bersabda apabila seseorang itu ada cita-cita mengenai satu-satu urusan, pekerjaan , hendaklah ia dirikan sembahyang dua rakaat bukan sembahyang fardhu dan kemudian berdoa. ( Riwayat al-Jamaah) 

Setiap perbuatan menggambarkan bahawa proses mengingati Allah itu adalah sebahagian dari kekuatuan pengawalan nafsu dari terus melakukan perbuatan mungkar. Jelas disini, bukti menunjukkan bahawa solatlah sebahagian dari cara yang paling berkesan dalam menghubungkan hati manusia untuk mengingati Allah SWT. Ini bersesuaian dengan firman Allah SWT yang bermaksud :

” Sesungguhnya Akulah Allah, tiada Tuhan melainkan aku, oleh itu, sembahlah akan daku, dan dirikanlah solat untuk mengingati daku.” (Surah Toha : 14)

 
JADIKAN SOLAT TEMPAT MENGADU KESEDIHAN DAN KESUSAHAN

Malah setiap kali menghadapi ujian, cabaran mahupun kesulitan dalam hidup Baginda sepanjang menyebarkan ajaran Islam, Baginda akan mengambil waktu untuk melakukan solat terlebih dahulu memohon petunjuk daripada Allah SWT dan memohon ketenangan jiwa untuk melaksanakan misi Islam. Ini bersesuaian dengan firman Allah yang bermaksud :

“Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah beserta dengan orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah : 143)

“Sesungguhnya manusia itu dijadikan (bersifat) mengeluh apabila kesusahan menimpa dia dan kikir apabila keuntungan mengenai dia, kecuali orang-orang yang solat, yang berkekalan atas solat mereka.” (Al-Ma’arij:19-23)

Maka benarlah firman Allah di dalam Surah Al-Mukminun ayat pertama dan kedua, “Sesungguhnya berjayalah orang mukmin, iaitu mereka pada solat yang khusyu’ pada solat mereka”. 

Makin erat hubungan hati manusia dengan pencipta makin berjayalah seseorang itu di dunia dan di akhirat.
 

Justeru, ketepatan amalan solat berdasarkan hadis-hadis yang sahih mengikut tatacara yang tepat dengan sifat solat Nabi SAW perlu dipelajari. Agar solat kita tidak ditolak oleh Allah hanya kerana kejahilan kita memahami sunnah. Dalam masa yang sama, benteng untuk mencegah kemungkaran bukan sekadar pergerakan anggota zahir badan semata-mata. Namun ianya juga berkait rapat dengan hubungan hati. Solat adalah ikatan batin antara manusia dengan Allah. Andai manusia cukup beradab sopan dengan Allah bermula dari saat takbir hingga salam. Mengapakah latihan sebanyak 5 kali sehari itu tidak boleh membentuk jiwa yang beradab sopan dengan Allah sepanjang kehidupan kita.

Janganlah apabila kita melakukan maksiat, maka kita menyalahkan solat kerana ianya tidak mempu menjadi benteng. Tetapi periksalah keadaan solat kita. Adakah ianya benar-benar solat yang dikehendaki oleh Allah SWT.

Selepas membaca artikel ini, mari tanya diri, 
Apakah kita sudah rasa cukup dengan amal sebelum ini?
Apakah kita cukup yakin Allah SWT dah terima solat kita sebelum ini?
Apa jawapan kita nanti?



Mari audit lagi, mari muhasabah diri. 

Waktu bila kita solat?

1. Solat, tapi bila rasa nak solat je lah, kalau time malas tinggal. 
2. Solat aku cukup lima waktu, tapi solat Subuh selalunya subuh gajah! (solat ketika matahari dah terbit). 
3. Aku solat lima waktu tapi Subuh selalunya diqadha masa solat zohor. 
4. Solat aku cukup lima waktu tapi selalu lewat, contohnya solat zohor bila dah hampir waktu asar, solat maghrib dah dekat waktu Isyak. 
5. Solat subuh dalam waktunya bila hari kerja sahaja, hari minggu atau cuti umum, solat subuh tu diqadha (tak bangun ler tu). 
6. Solat cukup lima waktu tapi amat jarang atau pun tak pernah solat sunat sebelum dan sesudah lima waktu. 
7. Solat tak cukup lima waktu, tapi solat sunat tarawikh time bulan 
puasa cukup pulak dikerjakan (Dok percaya fadhilat palsu! Haih)
8. Solat cukup lima waktu tapi selalunya di rumah, jarang 
ataupun tak pernah solat jemaah di masjid/surau (bagi lelaki macam aku, Sentap woi!). 
9. Solat cukup lima waktu tapi kurang berusaha jaga kusyhuknya sedar-sedar kita dah bagi salam, kadang-kadang terlupa rakaat ke berapa dah. (Allah terima dak solat gini? Hmm..) 
10. Sentiasa berusaha nak solat di masjid/surau secara berjemaah 
termasuklah solat subuh. (Kalau gini bagus!)
11. Sentiasa berusaha menunaikan solat sunat sesudah dan sebelum solat fardu. (10 Bintang kita bagi kat dia)
12. Solat lima waktu tapi bila demam atau sakit sakit je, dah tak solat dah, qadha bila dah sihat. (Heh.. okei la jugak kalau qadha, tapi ada yang lupa terus)
13. Solat lima waktu tapi bila musafir je naik highway (contoh bila balik 
kampung), solat ditinggalkan alasan R&R penuh! qadha kemudian bila sampai rumah. 
14. Solat sekali seminggu, solat Jumaat sahaja. (Ada ke??)
15. Solat bila ada masalah je.. (Contoh bila dekat nak exam baru kalut cari telekung dan sejadah! Yang ni tak malu)
16. Solat bila orang disekeliling solat sebab malu, kalau tak buat tak tau je. 
17. Solat sebulan sekali tu pun kalau rajin! 
18. Solat setahun sekali, tupun solat sunat hari raya aidilfitri. 
19. Solat seumur hidup sekali, itupun disolat oleh orang bila dah 
meninggal. 
20. Tak pernah solat langsung. Sedar-sedar dah mati! 

Ya, Inche' Asyraf tahu, Allah sayang kita, bila kita tak solat, kita buat maksiat, dia bagi lagi peluang supaya taubat. Taubat sayang taubat! Tapi ingat sayang ingat, Allah jadi benci kita bila kita mati kita tak sempat taubat. Apa kita sedar peluang sebelum ini? Sekarang ini? Bila lagi nak tunggu? Tua nanti? yakin ke hidup sampai tua niiii... confident je kau aeh..

"Inche' Asyraf! kawan saya tak solat tapi dia kaya! kawan dia ramai! Dia selalu pandai, dapat nombor 1 dalam kelas. Saya solat tapi susahhhh..!"

Eh Istighfar! jangan tampar Inche' Asyraf. Awak pernah dengar perkataan istidraj? Istidraj tu ialah pemberian dari Allah yang tak diredhaiNya. Faham? maksudnya Allah bagi nikmat kekayaan, kejayaan, dia pandai, orang suka! tapi Allah tak redha pun hidup dia. Sikit pun Allah tak ambil peduli. Allah biar dia leka dan Allah lupakan dia. Tengok contoh orang kafir yang berjaya, rumah banglo mewah, kereta besar, tapi sembah patung! Nak jadi macam tu ke?? 

Jadi solatlah, mudah-mudahan kita tergolong dalam mereka yang berada dibawah pemerhatianNya. Aamiin!


Sebarang komen, pandangan, dan perkongsian tambahan. Sila tinggalkan diruangan komen untuk rujukan saya.

AutoTagged "Copyright Blog Asyraf Khalib © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012 | 2013" : Copyright Malaysia Linked
Segala masalah yang dihadapi hasil pembacaan mana-mana entri yang terdapat dalam blog ini adalah dibawah tanggungjawab pihak pembaca sendiri, Terima Kasih.
Read More...

Saturday, 19 October 2013

Harga Sebuah Kalimah : Allah

5 Komen
Allah.. Allah.. Allah..
Akhir-akhir ini, berlaku perbalahan juga perdebatan antara beberapa pihak di Malaysia tentang suatu isu yang saya fikir bukanlah untuk dibuat bahan mainan, bukan juga untuk ditendang ke sana ke mari ibarat sebiji bola. Isu penting, dan semua perlu ambil tahu iaitu sebuah Kalimah suci, Allah! 

Adakah perlu dipertahankan atau dibenarkan penggunaan? Pejam mata? Tepuk tangan? Buat tak tahu? atau apa? Dimana silapnya? Pihak mana betul? 
Saya dan anda bagaimana?





Gambar Atas:  
Antara keratan akhbar dan beberapa artikel isu Kalimah Allah 
yang sempat saya himpunkan
(Klik pada gambar untuk besarkan gambar)



Harga Sebuah Kalimah



Baiklah, abaikan perdebatan tadi. Selepas membuat rujukan dan bertanyakan pandangan beberapa pihak yang lebih arif. Jadi, artikel kali ini saya pilih untuk selitkan pandangan daripada Datuk Zulkifli Noordin sebagai renungan dan rujukan bersama. Selamat Membaca.


Begini kata beliau :

Rupanya masih ada lagi dikalangan mereka yang mengaku Islam diluar sana yang menjadi keliru dan beku dalam isu kalimah ALLAH. Pelbagai persoalan dilontarkan sehingga ada yang melakukan syirik tanpa menyedarinya. Lebih parah ada yang menjadi kufur tanpa sedar.

Semuanya akibat mempolitikkan isu ini. Ada yang terlalu ghairah nak mencari populariti, walau bergelar agamawan dan ilmuwan dengan ijazah berjela sampai PhD pun ada; tetapi tenggelam dalam kesyirikan dan kekufuran. Mereka bukan sahaja syirik dan kufur, malah mensyirikkan dan mengkufurkan pengikut dan penyokong mereka, na'uzubillah.

Antara isu dan persoalan yang mereka bangkitkan untuk menghalalkan kristian menggunapakai kalimah ALLAH adalah seperti berikut:


1. 'Arab kristian dah lama pakai!


Tiba-tiba semua orang jadi pakar bahasa 'arab! Siap dengan segala analisa dan kupasan, tanpa sedikit pun menyedari bahawa bahasa 'arab dan bahasa Melayu sangat berbeza.


Dalam bahasa 'arab, terjemahan bagi perkataan 'god' ialah 'allah'. Ini kerana sejak Adam a.s lagi, perkataan god yang diketahui mereka ialah allah.

Kalimah ALLAH dalam bahasa arab ditulis seperti berikut: الله


Dalam bahasa arab, mereka tidak membezakan antara nama am (common noun) dengan nama khas (proper noun) melalui tulisan, berbeza dengan Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris.


Bagi kita orang Melayu, kita boleh membezakan antara nama am dengan nama khas melalui tulisan, walaupun ejaan dan bunyinya sama. Contohnya:
Perkataan 'bush' dengan 'Bush'.

Apa perbezaan antara kedua perkataan ini?

Ejaan dan bunyi sama sahaja. Tetapi bila melihat tulisan perkataan 'bush', kita orang Melayu terus faham itu adalah 'nama am' bermaksud semak.

Tetapi bila melihat tulisan 'Bush', kita tahu itu nama khas, nama orang, nama bekas Presiden Amerika!

Bahasa Melayu membezakan 'nama am' dengan 'nama khas' melalui penggunaan huruf kecil dan huruf besar.

Tetapi dalam bahasa arab, tidak ada perbezaan penulisan perkataan.

Perkataan nama khas 'Allah' dan nama am 'allah' ditulis sama sahaja iaitu: الله


Orang arab bila melihat tulisan itu mereka faham. jika yang menyebutnya bukan Islam, mereka faham itu terjemahan nama am bagi perkataan 'god'. Atau dalam tulisan rumi, mereka faham 'allah' itu ialah ganti nama am perkataan 'god'.

Tetapi bila yang menyebutnya Muslim, orang Islam, mereka faham itu nama khas bagi God; atau lebih tepat dalam tulisan rumi bahasa Melayu 'ALLAH'.


Itulah perbezaannya. Ini namanya 'uruf al-balad. Kefahaman setempat. Apa yang difahami di Arab tidak sama dengan apa yang difahami di Malaysia. Walaupun perkataan itu sama. Bila orang arab sebut haram, itu mereka faham sebagai Mekah atau Masjid Nabawi. Tetapi orang Melayu faham lain.


Bila orang Indonesia sebut 'Bapak Ayam membutuhkan Pak Itik', orang Indonesia faham Bapak Ayam memerlukan Pak Itik. Tetapi bagi Melayu Malaysia, itu maksudnya Bapak Ayam meliwat Pak Itik (perumpaan sahaja tidak ada kena mengena dengan sesiapa samada yang hidup apatah lagi yang dah padam)!

Lain padang, lain belalang. Lain tempat, lain kefahamannya. Itulah 'uruf al-balad.

Sebab itu kita tidak boleh kata memandangkan kristian arab pakai kalimah 'allah', maka kristian Malaysia sini pun boleh pakai. Bagi orang arab, ini persoalan bahasa. Bagi kita ini soal aqidah, nama ketuhanan.


2. Jadi apa nama tuhan yang digunakan oleh Arab Kristian?

Sebab itu bila kita tanya orang kristian arab apa nama tuhan dia, mereka tidak akan sebut 'ALLAH'. Sebaliknya mereka akan sebut seperti berikut:


بِاسْمِ الآبِ وَالاِبْنِ وَالرُّوحِ الْقُدُسِ


Atau dalam tulisan rumi ditulis seperti berikut: 

"Bismil-Ābi wal-Ibni war-Rūḥil-Qudus"

Maksudnya: 
Dengan nama Tuhan Bapak, Tuhan Anak dan Ruh Kudus; 
In the name of The Father, The Son and The Holy Spirit!


Dan orang arab kristian tidak menggunakan nama 'Jesus' sebaliknya mereka menggunakan perkataan Al-Masīḥ atau أَلْمَسِيح atau Yasu - iaitu terjemahan perkataan  atau Yeshuadalam bahasa Hebrew.


Jadi kita orang Melayu tidak sepatutnya keliru atau dikelirukan dengan hujah sesat menyatakan memandangkan kristian 'arab boleh pakai kalimah allah, maka kristian Malaysia pun boleh guna! Itu adalah pendapat yang sesat lagi menyesatkan!


3. Kenapa kristian tidak terjemah ganti nama 'god' dengan perkataan lain?

Itulah yang menjadi persoalannya sekarang. Perkataan 'god' dalam Bahasa Inggeris sepatutnya dan betulnya bila diterjemahkan ke Bahasa Melayu ialah dengan menggunakan perkataan 'tuhan', bukan 'allah'.


Kita orang Melayu tidak terjemah perkataan 'God The Father, God The Son & God The Holy Spirit' dengan 'Allah Bapak, Allah Putra & Allah Roh Kudus'.


Kita tahu itu tidak betul. Sepatutnya diterjemahkan dengan betul ke Bahasa Melayu dengan perkataan 'Tuhan Bapak, Tuhan Anak & Tuhan Roh Kudus'. Itu baru betul!


Atau mereka boleh terjemah menggunakan perkataan Hebrew iaitu Eli atau Eloi atau Elohim (semuanya bermakna 'god' dalam bahasa Hebrew dan memang digunakan dalam Kitab Perjanjian Lama sehingga sekarang). Maka ia akan jadi 'Eli Bapak, Eli Putra & Eli Roh Kudus'.


Kenapa mereka berdegil mahu terjemah perkataan 'god' dengan menggunakan kalimah ALLAH saya pun tidak tahu! Adakah mereka mempunyai agenda tersirat?

Tetapi kalau ikut pendedahan majalah mereka sendiri Christianity Today (dikeluarkan di Chicago, Amerika Syarikat terbitan bulan Julai 2009) yang dengan jelas menyatakan “penggunaan kalimah Allah (dalam terjemahan versi Melayu-Indonesia) adalah suatu usaha strategik kalau bertujuan untuk membuatkan mereka meemahami siapa Christ! Jika kalimah ALLAH tidak digunakan akan menyebabkan umat Islam tidak akan membaca Bible!”.
(sila rujuk SINI di mukasurat 2).


4. Habis macam mana kristian nak nyanyi lagu Negeri Kedah?

Ada yang lebih teruk berhujah, 

"kalau macam tu kristian dan non-muslim lain tidak boleh lah menyanyikan lagu negeri Kedah!"

Lirik Lagu Kebesaran Negeri Kedah

Allah Selamat Sultan Mahkota
Berpanjangan Usia Di Atas Takhta
Memelihara Agama Nabi Kita
Negeri Kedah Serata-rata


Saya sampai menggelengkan kepala...Hmmm..


Jawapannya, dalam konteks lirik lagu Negeri Kedah diatas, kalimah ALLAH dalam lirik ALLAH selamat Sultan Mahkota itu membawa maksud ALLAH Hu-Ahad, ALLAH Maha Esa, ALLAH Yang Satu.


Sesiapa pun yang menyanyi lirik lagu itu faham, atau kena faham ianya membawa maksud ALLAH-Hu-Ahad, ALLAH Maha Esa, ALLAH Yang Satu! Ia tidak pernah bermaksud, dan tidak diniatkan sebagai Allah-Hus-Salis, Allah Tiga Dalam Satu, Allah Triniti, Allah Bapak, Allah Putra & Allah Ruh Suci!


Bukan...bukan... dan bukan!!!


5. Lencana Polis, Askar macam mana?

Ada juga memberi hujah, 

"habis polis bukan Islam pakai lambang atau lencana ada kalimah 'ALLAH' macam mana?"


Sekali lagi, seperti soalan lagu Negeri Kedah, kalimah ALLAH yang tertera di lencana polis, tentera atau mana-mana di Malaysia ini membawa maksud ALLAH-Hu-Ahad, ALLAH Maha Esa, ALLAH Yang Satu. Ia tidak pernah bermaksud, atau diniatkan sebagai Allah-Hus-Salis, Allah Triniti, Allah Tiga Dalam Satu, atau Allah Bapak, Allah Putra & Allah Ruh Kudus!!!


Samada yang memakai lencana tertera kalimah ALLAH itu bangsa Melayu, Cina, India, Punjabi, atau beragama Islam, Kristian, Hindu, Budha, Sikh atau Tao; maksud kalimah ALLAH dilencana atau lambang polis, tentera dan lain-lain itu ialah ALLAH-Hu-Ahad, ALLAH Maha Esa, ALLAH Yang Satu!


6. Dalam Al-Quran kafir sebut kalimah ALLAH!

Ini hujah yang cukup popular dikalangan peliwat democrazy dan para parasit pelesit dan yang sewaktu dengannya!

Mereka akan mencemek bibir sambil berkata, Allah sendiri berfirman dalam Al-Quran seperti berikut:


'Dan sesungguhnya jika engkau (Muhammad) bertanya kepada mereka (kafir dan musyrik) itu: Siapakah yang menciptakan langit dan bumi, dan yang memudahkan matahari dan bulan(untuk faedah makhluknya)?. Sudah tentu mereka akan menjawab ALLAH. Maka bagaimana mereka tergamak dipalingkan (oleh hawa nafsunya daripada mengakui keesaan ALLAH dan mematuhi perintahNya?'.
Al-Ankabut: 29-61 (rujuk juga Al-Ankabut: 29:63-66)


Maka bertempiklah para peliwat democrazy dan parasit pelesit dengan penuh ketakburan! Tengok, ALLAH sendiri kata kafir guna kalimah ALLAH dalam menjawab soalan yang ditanya!


Begini, dalam ayat-ayat seperti ini, kalimah ALLAH digunakan dalam bentuk rubbubiyah; dalam bentuk sifat. Sifat ALLAH sebagai pencipta langit, sifat ALLAH sebagai pencipta bumi, sifat ALLAH sebagai penurun hujan, sifat ALLAH sebagai pemberi nyawa, sifat ALLAH sebagai pencipta matahari, bulan, bintang, cakrawala, lembu, unta, dan macam-macam lagi sifat ALLAH.


Kalau non-Muslim hendak menggunakan kalimah ALLAH dalam bentuk rubbubiyah, pakailah. Kita tidak ada masalah. Cuma jaga adab dan syarat penggunaan. Seperti jangan pakai dalam toilet, jangan pakai sambil nak beli nombor ekor, jangan guna masa nak berliwat atau berzina, jangan pakai masa nak makan babi, dan lain-lain syarat seperti yang ditetapkan syara'.

 
7. Habis tu, kenapa kita larang kristian gunakan kalimah ALLAH?

Kita menentang kristian di Malaysia ini guna kalimah ALLAH kerana mereka mahu memakainya dalam bentuk uluhiyyah, iaitu dalam bentuk i'tiqad atau aqidah.yang syirik dan kufur!

Iaitu mereka mengatakan ALLAH itu Allah-Hus-Salis, Allah Triniti, Allah Tiga-Dalam-Satu, Allah Bapak, Allah Anak & Allah Ruh Kudus.


Mereka telah, samada dengan sengaja atau tidak, telah menyalahgunakan kalimah ALLAH!


Mari kita lihat bagaimana contoh-contoh kalimah ALLAH yang telah disalahgunakan untuk membawa maksud yang mensyirikkan, bahawa kalimah ALLAH itu adalah Allah-Hus-Salis, Allah Triniti – Tuhan Tiga Dalam Satu iaitu Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Tuhan Ruh Kudus.

1. Disebut dalam terjemahan Al Kitab (ms 197 ayat 25-27) “Akulah yang memberi hidup dan membangkitkan orang mati”, kata Yesus kepada Marta. “Orang yang percaya kepada Ku akan hidup, walaupun ia sudah mati. Dan orang hidup yang percaya pada Ku, selama-lamanya tidak akan mati. Percayakah engkau akan hal itu. “Tuhan,” jawab Marta, “saya percaya Tuhan Anak Allah, Raja Penyelamat yang akan datang kedunia ini”.
2. Disebut alam terjemahan Al Kitab (ms 379 ayat 9) “jika Peti Perjanjian itu dibawa kearah negerinya sendiri, iaitu Bet-Semes, itu bererti bahawa Allah orang Israellah yang telah mendatangkan celaka yang hebat itu kepada kita. Tetapi jika pedati itu tidak menuju kesana, kita akan tahu bahwa musibah itu bukan dari Allah Israel, melainkan kebetulan saja”;
3. Disebut dalam terjemahan Al Kitab (ms 246 ayat 13) “hormatilah TUHAN, Allahmu, dan berbaktilah kepada Dia sahaja, dan bila kamu bersumpah, lakukanlah demi nama Nya saja”;
4. Lafaz dalam upacara baptis berbunyi “saya membaptiskan kamu dengan atas nama Allah Bapa, dengan atas nama Allah Putera dan dengan atas nama Allah Ruh Kudus”;
5. Risalah menyebut “Rencana Allah Untuk Menyelamatkan Kita Dari Dosa Ialah Dengan Mengutus Anaknya Yang Tunggal”;
6. Risalah menyebut “Yesus Adalah Allah Dalam Bentuk Manusia”;
7. Risalah bertajuk “Allah Pilih Pemimpin” menceritakan ketuhanan triniti;
8. Risalah bertajuk “Firman Allah Hidup” menceritakan tentang bible;
9. Risalah bertajuk “Jalan Kepada Allah” menceritakan tentang pengutusan Jesus;
10. Nama sebuah gereja iaitu Gereja Katolik Santa Maria Bonda Allah;
11. Nama sebuah gereja iaitu Gereja Kristus Domba Allah;
12. Nama sebuah gereja iaitu Gereja Sidang Jemaat Allah;
13. Nama sebuah gereja iaitu Gereja Allah Itu Kasih;

14. Tajuk lagu “Allah Peduli” dengan lirik menyebut “Allah mengerti, Allah peduli, Segala persoalan yang kita hadapi, Tak akan pernah dibiarkannya, ku bergumul sendiri, SebabAllah Yesus ku mengerti” nyanyian Agnes Monica;

15. Tajuk lagu “Harapan Bangsa” dengan lirik menyebut “Bapa engkaulah harapan negara ini, Kaulah satu-satunya harapan di bumi Malaysia, Yesus engkaulah harapan segala bangsa, Nyatakanlah kebenaran mu” nyanyian Jaclyn Victor


Sedangkan ALLAH telah berfirman dengan cukup jelas didalam Al-Quran:

"Sesungguhnya telah kafirlah orang yang berkata 'Sesungguhnya ALLAH ialah Isa Al-Masih ibnu Maryam'. Pada Isa Al-Masih sendiri berkata,'Wahai Bani Israel, sembahlah ALLAH, Tuhanku dan Tuhanmu, bahawa sesiapa yang menyengutukan ALLAH dengan sesuatu yang lain, maka ALLAH pasti mengharamkan kepadanya syurga dan tempat kembalinya ialah neraka. Sesungguhnya tiada seorang pun penolong bagi kaum yang zalim.

Sesungguhnya telah kafirlah orang yang berkata,'Bahawasanya ALLAH ialah satu daripada tiga tuhan.' Padahal tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan ALLAH Yang Maha Esa. Jika mereka tidak berhenti daripada apa yang mereka katakan itu, sudah tentu orang yang kafir antara mereka akan dikenakan azab yang pedih".

Surah Al-Maidah:72-73


Jadi bagi kita umat Islam ini adalah soal aqidah! Ini soal keimanan! Ini soal kepercayaan! Ini soal perintah ALLAH!

Atas sebab itulah kita menentang! Itu sebabnya kita melarang! Dan kita tidak akan berkompromi walau sebesar habuk pun dalam isu ini!

8. Kalimah ALLAH bukan hak milik mutlak orang Islam!

Memang benar kalimah ALLAH bukan milik umat Islam. Kalimah ALLAH bukan milik Nabi Muhammad saw. Bukan milik mana-mana parti politik, Kalimah ALLAH bukan milik Mahkamah!

Betul...betul...betul!!!

Jadi siapa pemilik kalimah ALLAH?

Jawapannya mudah.

Pemilik kalimah ALLAH ialah ALLAH sendiri!

Dialah Pemilik mutlak kalimah itu. Dan hanya Dia yang berhak mutlak memberi kebenaran siapa yang boleh menggunakannya. Dan hanya Dia yang berhak mutlak memberi syarat penggunaannya. Hanya Dia yang berhak mutlak menentukan cara penggunaaannya. Hanya Dia yang berhak mutlak menentukan deskripsi kalimah itu! Hanya Dia - ALLAH SWT

Dan Dia telah menegaskannya dengan cukup jelas tanpa sebarang keraguan sedikit pun didalam Al-Quran:

Katakanlah bahawa (kalimah) ALLAH itu (bermaksud) Maha Esa (Yang Satu);

(Dan sifatnya ialah) kepada ALLAH tempat segala sesuatu bergantung;

Dia ALLAH tidak beranak, atau diperanakkan;

Dan tidak ada sesuatu apapun yang setara atau sekutu dengan ALLAH! 

(Al-Ikhlas: 112:1-4)


Jadi Pemilik Mutlak kalimah ALLAH telah menegaskan bahawa kalau mahu mengguna kalimah ALLAH persilakan tetapi mesti merujuk kepada empat syarat iaitu Dia hanya Satu; Dia tempat bergantung segala makhluk; Dia tidak ada anak; Dia tidak ada sekutu!

Sebaliknya bila kristian mahu mengguna kalimah ALLAH ia berubah menjadi bentuk syirik dan kufur seperti berikut:

Katakanlah bahawa ALLAH itu Tiga-Dalam-Satu;

Kami bergantung kepada Jesus (untuk penebus dosa dan lain-lain);

Bahawa ALLAH ada anak bernama Jesus;

Bahawa Ruh Suci (malaikat) itu sekutu dan setara dengan ALLAH;

Maka jelas sejelas-jelasnya bahawa maksud yang dibawa oleh kristian dalam penggunaan kalimah ALLAH adalah bercanggah sama sekali dengan maksud yang Pemilik kalimah ALLAH itu sendiri nyatakan!

Rumusan: jadi apa pendirian kita?

Pendirian kita umat Islam ialah berpegang semula kepada Al-Quran. Dan jelas didalam Al-Quran ALLAH menyebut:


Wahai Ahli Kitab! Janganlah kamu melampaui batas dalam agama mu, dan janganlah kamu mengatakan terhadap ALLAH kecuali yang benar. Sungguh, Al Masih 'Isa putra Maryam itu adalah utusan ALLAH dan (yang diciptakan dengan) kalimah Nya yang disampaikan Nya kepada Maryam, dan (dengan tiupan) roh dari Nya. Maka berimanlah kepada ALLAH dan Rasul Nya dan janganlah kamu mengatakan "(ALLAH itu) Tiga (triniti)". Berhentilah (dari berkata sedemikian). Itu lebih baik bagimu. Sesungguhnya ALLAH Tuhan Yang Maha Esa, Maha Suci dia dari (tohmahan) mempunyai anak. Milik Nya apa yang ada di langit, dan apa yang ada di bumi. Dan cukuplah ALLAH sebagai Pelindung 
(An-Nisaa' 4: 171).



Tugas dan tanggunjawab kita umat Islam ialah bukan dengan bersekongkol atau bersetuju atau meredhai perbuatan mensyirikkan ALLAH yang boleh membawa kepada kekufuran ini. Jangan kita beriya-iya punya nak sokongan dan undi mereka sampai sanggup menggadai aqidah dan keimanan, konon bertaqqiyah untuk mendapatkan kuasa.

Tak boleh. Kita bukan syiah yang sanggup dan boleh bertaqqiyyah, walau dalam soal aqidah!

Kita ahli sunnah wal jamaah patutnya cukup jelas pendirian dan pegangan kita. Tidak perlu kita bersorok-sorok, main aci-aci bukak pintu semata-mata kerana gila undi, gila kerusi! Sampai bangga dipanggil Mat Gereja?

Tugas dan tanggunjawab kita pertama ialah dengan mencegah kekufuran, kesyirikan dan kemungkaran besar ini. Kerja kita ialah memperbetulkan penyalahgunaan kalimah ALLAH ini. Maknanya kita kena turun padang. Pergi jumpa dengan mereka, terutama penganut kristian. Malah ini merupakan satu peluang untuk kita melaksanakan tugas Rasulullah SAW - DAKWAH!

Beritahu mereka dengan jelas; kalimah ALLAH yang kamu gunakan itu sebenarnya dan sepatutnya membawa maksud ALLAH Tuhan Yang Satu, ALLAH yang kita bergantung sepenuhnya kepada dia (bukan makhluk atau patung atau haiwan dan lain-lain); bahawa ALLAH itu tidak ada anak dan tidak ada bapak; dan ALLAH itu tidak ada yang sama setaraf dan sekufu dengan dia!

Nah, itulah kerja dan tugas kita. Jangan cakap sahaja, keluar dan laksanakannya. Kata Nabi SAW, 

"baalighul anni walau aayah"
sampaikan daripada ku walau sepotong ayat!

Semoga ALLAH SWT memberikan petunjuk dan hidayah kepada kita, memelihara keimanan dan aqidah kita, dan memberikan kita kekuatan istiqomah mengharungi zaman fitan ini insya ALLAH! 

Sumber Artikel
TAMAT


Saya selaku pemilik blog memohon maaf dan tidak berniat untuk melaga-lagakan mana pihak. Pendapat ini dimasukkan sebagai rujukan dan pada saya ia antara pendapat yang sangat jelas selepas meneliti beberapa hujah lain yang masih mengelirukan saya.

Saya bersetuju dengan pandangan Datuk Zulkifli Nordin. Pendapat saya juga sama tentang kalimah Allah ini. Hal ini jelas sekali diterangkan dalam Al-Quran berulangkali sebagaimana firman Allah yang bermaksud :

Katakanlah (wahai Muhammad): 
"Wahai Ahli Kitab, marilah kepada satu Kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu, iaitu kita semua tidak menyembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan denganNya sesuatu jua pun; dan jangan pula sebahagian dari kita mengambil akan sebahagian yang lain untuk dijadikan orang-orang yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah". Kemudian jika mereka (Ahli Kitab itu) berpaling (enggan menerimanya) maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang Islam". 
(Al-Quran, Surah Ali-Imran ayat 64)



Cuba fahamkan dari ayat pertama hingga ayat akhir di atas. Saya yakin rakan pembaca dapat memahaminya dengan baik! Untuk pengetahuan semua, selain Datuk Zulkifli Nordin, saya juga ada membuat rujukan melalui Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat, Dr. Harun Din, Dr. MAZA, dan Ustaz Kazim Elias.


Maaf untuk gambar ini


Sebarang pendapat atau komen, mohon tinggalkan diruangan bawah. Adapun sebarang jenis komen yang dikaitkan dengan hujah gila politik, penggunaan bahasa kurang sopan, menyinggung mana-mana pihak dan sewaktu dengannya akan dikeluarkan segera oleh saya kerana ini bukan medan bebas untuk hujah kurang sihat anda. Maaf!

Saya akhiri artikel ini dengan permohonan maaf. Yang baik itu datangnya dari Allah Taa'la, dan segala buruk cela itu dari saya sendiri. Tabarakallah, keep calm and BELIEVE in Allah... 




Sekian.

Credit Artikel rujukan sebelum ini: 
1. Datuk Zulkifli Noordin
2. Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat
3. Dr. Harun Din
4. Dr. MAZA
5. Ustaz Kazim Elias



AutoTagged "Copyright Blog Asyraf Khalib © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012 | 2013" : Copyright Malaysia Linked
Segala masalah yang dihadapi hasil pembacaan mana-mana entri yang terdapat dalam blog ini adalah dibawah tanggungjawab pihak pembaca sendiri, Terima Kasih.
Read More...

Friday, 18 October 2013

Kemunculan Niqabis Gedik?

10 Komen

"Menatang apa tu Niqab wahai Inche' Asyraf?"

 “a face veil covering the lower part of the face (up to the eyes) worn by Muslim women” (sumber).

Hang faham dak? Haha, itu definisi aku ambil dari kamus!

Baiklah, Niqab atau Purdah ialah kain yang digunakan untuk menutup sebahagian muka dan hanya menampakkan bahagian mata sahaja. Saya rasa semua sedia maklum, ada pelbagai jenis dan cara pemakaian. Ada purdah arab, purdah melayu etc. Saya tidak berminat untuk mengulas panjang pada definisi dan perincian niqab ini. Saya kira ramai sudah sedia maklum apa itu niqab. Saya juga tidak akan membahaskan hukum pemakaian niqab dan juga khilaf-khilafnya. Kalau ada yang nak tahu jugak boleh baca entri belog akak kita ni (Niqab, Hukum dan Perlaksanaan)

Artikel kali ini lebih kepada pendapat saya sekitar fenomena pemakai niqab. Sebenarnya sudah lama saya menerima puluhan e-mail yang bertanyakan soalan dan minta saya bicarakan tentang fenomena Niqabis yang ada sedikit tergedik-gedik kebelakangan ini. Saya ada balas e-mail tersebut tetapi saya minta mereka nantikan jawapan saya di belog ni.  

"Bukan semua gedik tetapi ada yang gedik!" (Itu kata mereka). Fenomena ini boleh kita kategorikan sebagai penyakit. Ya, penyakit ummah terkini.



Fenomena Gadis Niqab

Sekarang ni saya sendiri pun perasan ramai muslimah-muslimah terutamanya di Malaysia semakin tertarik untuk mengamalkan Islam dalam hidup mereka. Alhamdulillah! Antara yang ketara ialah keinginan untuk memakai niqab atau purdah. Ini merupakan satu penghijrahan yang besar dan anda semua layak untuk mendapat ucapan tahniah! Saya mendoakan anda semua terus thabat dan mujahadah dalam menghidupkan Islam dalam diri. 

Namun begitu, Niqabis gedik juga turut dikesan!

Jeng, Jeng, Jeng!

Saya sebenarnya tak terfikir langsung sebelum ni akan kewujudan Niqabis gedik bla bla bla sebab saya tahu saya pun gedik. EH! haha. Tapi selepas beberapa ketika, berlambak gambar-gambar muslimah berniqab muncul di timeline Facebook atau di Twitter akhir-akhir ini. Benarkah mereka gedik? Ya mungkin ada. Anda nak pose dan gaya yang macam mana? Cakap sahaja, semua ada! Gambar baru lepas makan di restoran dan diupload dengan caption:

"Hihihi..muka baru kekenyangan lepas makan. Alhamdulillahh..rezeki Allah" 
Aw aw aw

-__- 
heh.. Gediknya Patrick itu!



Gedik itu bukan sekitar gambar-gambar sahaja namun turut serta status, ayat-ayat serta cara berinteraksi dengan lelaki ajnabi. Ada yang berbalas-balas komen dengan penuh suasana ‘islamic’ gedik, comel lagi manja. Haih. Dakwah kata mereka. Mungkin ya, mungkin juga tidak.

Ada yang tanya saya!

"Kalau begitu, Adakah Inche' Asyraf seorang yang Anti Niqabis?"

Sama sekali TIDAK! Saya suka dan sayang lagi hormati golongan sebegini.

Tapi dimana silapnya sehingga ramai yang sudah menyedari kemunculan Niqabis Gedik?

Saya pun tidak pasti dimana salahnya. Bagaimana fenomena ini boleh menular dengan laju dalam masyarakat hari ini. Cuma sedikit sebanyak saya tertarik untuk mengaitkan isu ini dengan fenomena cinta islamik yang juga hebat membadai sekarang! Cinta islamik? Wujudkah? Gila Gila

Remaja kita pada hari ini (termasuk Inche' Asyraf) disuap dengan pelbagai bahan bacaan dan tontonan yang berunsur cinta yang kononnya islamik. Buktinya, producer-producer filem juga tidak terlepas pandang akan fenomena menarik ini lalu mereka berlumba-lumba menghasilkan filem-filem cinta islamik dan banyak lagi filem seumpama ini. Ya, memang bagus filem-filem islamik ini andai kena ceritanya. Tapi bagaimana pula dengan pembawaan watak manja-manja, pergaulan melampau seorang muslimah dengan lelaki yang bukan halal untuknya dalam filem sudah disalahertikan oleh penonton? maka besar kemungkinan akan jadi ikutan. Parah!

Artis yang berlakon dalam cerita cinta islamik ramai yang pakai niqab dalam filem. Perkara ini nampak cool dan remaja pun 'eksaited' nak meniru sampai accident. Hurm! Tapi selepas berlakon, saya lihat niqab itu tercabut dari wajah-wajah mereka malah ada pula yang tercabut hijabnya sekali. Sudah jadi buruk agama kita. Apa nilai niqab itu boleh dicabut dipakai ikut suka dek mengejar populariti atau sekadar bahan permainan atau lampin pakai buang???

Remaja kita kini hanyut dalam cinta islamik. Maka mereka cuba mengamalkan islam yang dicorak dan dipandu oleh novel-novel dan kisah-kisah cinta romantik islamik itu. Maka lahirlah niqabis yang update status Facebook mereka berbunyi seperti:

"Kecantikanku ini hanya untuk bakal imamku"

OH!

Gambar koleksi-koleksi buku mereka yang di upload di Facebook juga cukup signifikan menggambarkan ‘bahan tarbiyah’ mereka. Kebanyakannya buku cintan cintun belaka. Cinta tidak salah namun ianya bukan benih yang sepatutnya disemai dalam usaha memahami Islam dan beramal dengannya. Lagi-lagi cinta antara lelaki dan perempuan.


Tambahan: Mungkin kerana terpengaruh dengan novel-novel cinta islamik ini maka mereka memakai purdah untuk menyambut bakal-bakal imam seperti saya (yang suka gadis berniqab). Ok gurau. haha LOL


Pesanan Buat Niqabis

Pertama sekali saya ingin mengatakan bahawa saya kagum tahap dewa dengan tahap mujahadah anda untuk istiqamah dalam memakai purdah. Teruskan dengan keputusan anda itu. Saya akan sentiasa doakan anda semua. InsyaAllah

1) Semoga keputusan anda ini dipandu dengan niat untuk meraih redha Allah semata-mata. Bukan untuk sesiapa atau apa-apa.

2) Anda cantik! “There is no one in this earth more beautiful than a muslim woman who dresses to please Allah.” Ya, anda cantik jika anda lakukan ini semua semata-mata kerana Allah.

3) Jagalah akhlak anda dengan sebaik-baiknya kerana anda membawa imej Islam. Bahkan dengan anda memakai purdah itu, tanggungjawab anda lebih besar dalam menjaga imej Islam itu. Masyarakat akan memandang tinggi anda apabila anda berniqab dan tatkala ada sedikit khilaf atau kesalahan yang dilakukan oleh anda maka ia akan lebih berat dimata masyarakat sekeliling, kerana anda niqabis.

4) Banyakkan membaca bahan-bahan ilmiah yang sepatutnya. Dalami perihal aqidah,akhlak,fiqh dan cabang-cabang ilmu islam yang lain. Novel-novel cinta islamik tu, kurang-kurangkanlah ye. Bukan tak boleh tapi jangan sampai jadikan ‘kitab’ cinta itu rujukan amal anda.

5) Yang terakhir, ayuh kita menjadikan taqwa itu pakaian kita. Kerana itulah sebaik-baik pakaian.

“Wahai anak Adam! Sesungguhnya Kami sudah menurunkan kepada kamu (bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya.” (Surah al-A’raaf, ayat 26).


Tahukah Adik Manis?

Lelaki itu tinggi imaginasinya. Walau hanya dengan melihat gambar anda yang berniqab, tapi akal mereka masih mampu meneka setiap inci dirimu. Memang benar! Melalui gambar, ada yang dapat lihat kurus atau berisinya kamu, tinggi atau rendahnya, malah melalui sebahagian kecil matamu kelihatan sudah cukup mampu menggambarkan kecantikan wajah kamu Hawa!


"EH Inche' Asyraf gilakah? Buka keburukan lelaki!"

Ya, saya gila untuk terus berpesan. Saya tahu sebab saya dalam kalangan mereka! berjalan dan berbual dengan lelaki, lelaki. Normal atau tidak itu kenyataan. Ingat, biar sehebat apapun iman seseorang lelaki itu, biar setinggi mana ilmu agama yang mereka pelajari, namun itu bukanlah jaminan sempurnanya kekuatan iman seseorang itu. Rambut saja sama hitam, tetapi hati lain-lain. Kita tak dapat menduga apa yang ada di dalam hati mereka (termasuk hati saya!). Mata yang melihat sudah tentu akan mendorong akal untuk berfikir tentang gambar perempuan berniqab yang dilihatnya. Akal yang berfikir sudah tentu akan didorong nafsu untuk membayangkan rupamu lebih jauh lagi. Mungkin bukan semua! tetapi itulah kemungkinan yang bakal terjadi andai ada yang tidak menjaga diri.


"Zina mata dengan melihat, kedua telinga zinanya mendengar, lidah zinanya bercakap, tangan zinanya berpegangan, kaki zinanya melangkah dan hati yang berhasrat, membayangi,dan berharap. Semua itu dibenarkan (direalisasi) oleh kelamin atau digagalkannya.”  (HR Bukhari). 
Rujukan: Kitab Riyadhus Solihin dalam Bab larangan melihat Wanita.



Pesanan Buat Daie

Saya langsung tidak menyalahkan niqabis yang gedik ini atas apa yang telah mereka lakukan. Namun, saya meletakkan 100% tanggungjawab ke atas para daie di Malaysia khususnya atas apa yang berlaku ini. Ini salah anda. Ini salah saya. Ini salah kita! Pasti ada silapnya pendekatan kita dalam menyampaikan islam sehingga apa yang diterima oleh mereka ialah Islam sebegini. Jangan jadi ostad dan ustadah google, wikipedia. Kena bertanyakan yang lebih arif. Ada bahan yang belum tentu betul melalui internet, termasuk blog Inche' Asyraf ini! Ayuh muhasabah dan perbaiki!


Sebarang komen, padangan atau pertanyaan boleh tinggalkan di ruangan komen di bawah untuk rujukan Inche' Asyraf. Maaf kalau ada salah.


AutoTagged "Copyright Blog Asyraf Khalib © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012 | 2013" : Copyright Malaysia Linked
Segala masalah yang dihadapi hasil pembacaan mana-mana entri yang terdapat dalam blog ini adalah dibawah tanggungjawab pihak pembaca sendiri, Terima Kasih.
Read More...