May 2014 | The Hearabouts

Hi hello, i'm Asyraf. This blog is where i pour my ideas, my thoughts. i scribble, i write and i express. Sorry in advance if there's any hiccups here and there. Enjoy reading. May peace be upon you, upon me, upon us all. Tabarakallah, Keep calm and rock on.
LIKE!
| THANK YOU |
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَظْهَرَ الجَمِيْلَ وَسَتَرَ القَبِيْحَ
"Segala puji bagi Allah yang menampakkan yang baik dan menutupi yang buruk."

Follow

Thursday, 8 May 2014

Abah, angah dah nak konvo.

23 Komen

Abah,
Ini anak abah, angah...

Abah tahu tak, angah dah ambil jubah konvokesyen,
Ingat lagi kan 26 April 2014 haritu, abah berulang kali cakap dalam panggilan telefon,

"Nanti angah pakaikan abah jubah konvo angah tu ya, mesti segak."

Lama kita berbual malam tu, abah happy sangat. 
Tak macam selalu.

Tapi... maafkan angah abah, 
Abah tak sempat pun nak pakai jubah yang angah pegang sekarang ni.
Sebab tu, angah tetap tunaikan hasrat abah. Angah pakaikan abah baju. 
Angah yang mandikan abah, angah yang kafankan abah, dan angah juga yang masuk bersama ke liang lahad untuk kebumikan abah. 
Angah harap abah suka.

Sumpah abah hensem masa dalam 'selimut putih' tu. 
Ya. Angah rindu abah.
Waktu angah dijemput hadir untuk raptai dan dapatkan jubah konvokesyen 4 Mei hari tu.
Angah termenung lama di tangga dewan.
Angah biar kawan-kawan masuk dulu. 
Kalau boleh angah tak nak masuk ambil pun.

Pertamanya sebab abah dah tak ada,
keduanya sebab malu. Angah nangis abah.
Ya. Jujur, angah rindu abah.

Rasanya dah 3 tahun angah tak sempat puasa dengan abah.
Semuanya sebab angah belajar jauh di Shah Alam.
Raya baru angah sempat balik.

Bila angah dah sambung ijazah, abah happy kan?
Sebab cuti puasa tahun ni angah janji nak balik,
abah cakap nak buka puasa sama-sama dengan angah.
Abah bertambah selera kalau semua anak-anak ada.
Tapi tak sempat juga.

Ya. Angah rindu abah.
Waktu abah tenat hari tu, angah balik tau abah.
Angah tinggal semua kuliah.
Angah jenguk dan jaga abah.
Tapi abah dah tak sedar masa tu.
Abah tak tahu anak abah ni balik.

Waktu doktor cakap abah kritikal, 
angah duduk tepi katil abah,
angah merayu dengan Allah, 

"Wahai Allah, aku belum bersedia"

Ya. Angah rindu abah.
Angah tak pernah bersedia.
Angah rasa terlalu awal.

Tapi angah tahu, Allah sayang abah.
Abah sangat baik. Abah baik dengan semua orang.
Allah sayang abah, Dia nak abah rehat.
Angah redha abah pergi.

Walaupun abah dah kembali dulu,
angah yakin abah dengar angah sekarang.
Selalu dalam doa angah kirim hadiah,
mudah-mudahan abah dengar anak abah ni.

Abah...
Angah rindu abah.
15 Mei nanti konvokesyen angah.
Abah janji nak datang, 
tapi abah ada temu janji yang lebih utama dengan Allah Taa'la

Angah nak abah rehat,
Jumpa kat sana nanti ya,
Angah akan teruskan belajar.
Penuhi hasrat abah.
Jangan risau. Angah akan jaga mak dan adik-adik.

Ya. Angah rindu abah.
Sangat rindu.
Semoga tenang di sana.

Al-Fatihah buat arwah abah


Khalib Zakaria (1964-2014)
Kembali ke rahmatullah pada 28 April 2014.

"Copyright Blog Asyraf Khalib © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012 - 2014"

No part of this article may be reproduce without Asyraf's express consent.
The author is not liable for any loss or damage incurred while using the information from this blog. Thank you
Read More...