Adakah hadis "Ummati, Ummati" palsu? | The Hearabouts

Hi hello, i'm Asyraf. This blog is where i pour my ideas, my thoughts. i scribble, i write and i express. Sorry in advance if there's any hiccups here and there. Enjoy reading. May peace be upon you, upon me, upon us all. Tabarakallah, Keep calm and rock on.
LIKE!
| THANK YOU |
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَظْهَرَ الجَمِيْلَ وَسَتَرَ القَبِيْحَ
"Segala puji bagi Allah yang menampakkan yang baik dan menutupi yang buruk."

Follow

Monday, 9 December 2013

Adakah hadis "Ummati, Ummati" palsu?

14 Komen
Linked
Bismillahirrahmanirrahim...

Permintaan artikel seterusnya ini saya perolehi melalui wechat. Saudari ini minta bincangkan tentang beberapa kenyataan yang menyatakan lafaz terakhir Baginda Rasulullah SAW "Ummati, Ummati" ketika hampir wafat itu palsu dan direka-reka.

Saya pada mulanya agak berat untuk menulis artikel ini kerana pada saya isu-isu hadis ini sungguh tinggi nilainya. Selayaknya ditanya kepada mereka yang lebih arif. Tetapi memandangkan ramai yang bertanya. Jadi saya siapkan artikel daif ini sebagai ulasan biasa. Pun begitu saya dipandu rujukan-rujukan dari mereka yang lebih arif. Semoga artikel ini membawa kefahaman dan saya harapkan mereka yang lebih arif memberi pandangan penuh anda di ruangan komen untuk rujukan semua, termasuk saya sendiri.

Baiklah, pada saya kekecelaruan ini sudah lama berlaku sebelum ini dan kali terakhir ia menjadi sebutan dan perdebatan hebat seingat saya sekitar tahun 2010. Waktu tu saya pun dok SPM lagi. Lepas sahaja perdebatan isu ini selesai pada tahun tersebut. Semua terus senyap. Namun beberapa hari yang lalu muncul pula satu generasi lagi yang turut berbahas isu sama. Facebook, Twitter penuh dengan kenyataan-kenyataan ini. Ada yang beri penjelasan semberono sahaja, ada yang kupas hadis ikut sedap sendiri, ada yang ulasannya jelas, dan ada pula yang ulasannya buat orang bertambah keliru. Tak kurang ada yang bergaduh. Jadi saya sendiri memandang serius permasalahan ini kerana penyebaran hadis-hadis palsu akhir-akhir ini amatlah menakutkan dan merbahaya. Yang pasti golongan remaja macam kita mudah terpengaruh dan rajin tangan untuk kongsi hadis palsu tersebut tanpa usul periksa.  

Linked
Berbalik pada perbincangan pokok kita, apakah benar cerita dan kenyataan tentang "Ummati, Ummati" itu palsu dan tidak betul? 

Ya, sebenarnya apa yang dinyatakan di laman-laman sosial tentang "Ummati, Ummati" itu sememangnya tiada hadis sahih dan ianya palsu. Pendapat kukuh yang diterima untuk menjawab kekeliruan tersebut, sememangnya Nabi SAW ada menyebut perkataan "Ummati, Ummati", tetapi Nabi SAW sebut kalam tu waktu Baginda Nabi SAW masih sihat. Bukan saat hampirnya wafat seperti yang dihebohkan sebelum ini.

Yang sahih, kalam terakhir disebut Nabi SAW ketika hampir wafat ialah, dalam hadis sahih Nabi SAW menyebut "ALLAHUMMA FI AL-RAFIQ AL-A'LA" (Sahih al-Bukhari). Tiada riwayat yang sahih menyatakan baginda semasa hendak wafat menyebut "ummati, ummati". Perkataan "ummati, ummati" disebut dalam hadis-hadis lain yakni bukan semasa baginda hendak wafat.


إِنَّهُ لَمْ يُقْبَضْ نَبِىٌّ قَطُّ حَتَّى يَرَى مَقْعَدَهُ مِنَ الْجَنَّةِ ثُمَّ يُحَيَّا أَوْ يُخَيَّرَ » . فَلَمَّا اشْتَكَى وَحَضَرَهُ الْقَبْضُ وَرَأْسُهُ عَلَى فَخِذِ عَائِشَةَ غُشِىَ عَلَيْهِ ، فَلَمَّا أَفَاقَ شَخَصَ بَصَرُهُ نَحْوَ سَقْفِ الْبَيْتِ ثُمَّ قَالَ « اللَّهُمَّ فِى الرَّفِيقِ الأَعْلَى »


(Bahawa tidak seorang Nabi pun yang dicabut nyawanya melainkan diperlihatkan tempatnya dalam syurga. Apabila Rasulullah s.a.w dalam kesakitan dan menghampiri maut, kepala baginda atas peha 'Aishah dalam keadaan pitam. Apabila baginda sedar, matanya memandang ke arah bumbung rumah lalu menyebut: 

"ALLAHUMMA FI AL-RAFIQ AL-A'LA (YA ALLAH! PADA TEMAN YANG MAHA TINGGI)


Jadi adakah benar hadis "ummati, Ummati" itu rekaan syiah? Habis kenapa ustaz/utazah sebelum ini banyak sebut tentang "Ummati, Ummati" dalam ceramah? Apa mereka tidak belajar hadis tu palsu?


Soalan begini banyak muncul di ruangan komen. Masing-masing mula mempersoalkan ceramah-ceramah di Televisyen dan sebagainya sebelum ini yang pernah menggunakan kenyataan sama iaitu "Ummati, Ummati"!

Ada yang cakap Ustaz bukan maksum, ada yang cakap Ustaz moden, ada yang label sesat, pengikut Syiah dan sebagainya.

Minta maaf, saya tidak bersetuju. Saya pun tidak tahu setinggi mana ilmu kita anak muda hingga sanggup melabel ustaz/ustazah yang kita cukup kenal peribadinya sebelum ini "sesat". Agak melampau disitu.

Saya meneruskan rujukan dan memanjangkan permasalahan ini kepada beberapa orang ustaz. Ustaz Ahmad Adnan Fadzil salah seorang daie kegemaran saya. Ceramah-ceramah beliau sekitar Negeri Perlis menjadi pilihan saya. Beliau berkelulusan Ijazah Sarjana Muda (Syari'ah) Universiti Al-Azhar (1997). Kini bergiat sepenuh masa dalam penulisan buku-buku agama juga merupakan salah seorang penulis di Telaga Biru Sdn Bhd.

Pertamanya, ramai yang cakap "Ummati, Ummati" tu rekaan Syiah. Sebenarnya jawapan ya atau tidak itu tidak dapat dipastikan secara jelas kerana sebelum heboh tentang permainan kotor Syiah lagi sudah tersebar hadis ini dulu. Maka tidak tahu dari siapa. Yang pasti ianya rekaan. Cuma sekarang sahaja memang jelas sekali hadis-hadis palsu cukup sinonim dengan golongan Syiah. Maka dengan itu perlulah kita berhati-hati. 

Tapi saya tidak pula mendengar secara jelas dan nyata dari ulama mana yang berkata "Hadis ini rekaan Syiah!". Saya belum jumpa dan kalau saudara, saudari pembaca tahu siapa yang cakap. Maklumkan juga pada saya sebab saya nak belajar. Saya tak nak dengar kata-kata itu muncul dari mulut ke mulut tanpa bukti dari siapa. 

Bila saya tanya penuh minat nak tahu "Boleh saya tahu, siapa cakap ini rekaan Syiah? Dari sumber mana?". Jawapan yang saya dapat.

"Ustaz kat TV sekian-sekian yang cakap, bukan saya yang cakap"

"Ada haritu saya dengar dalam ceramah, ustaz tu kata hadis ni Syiah reka, tapi saya lupa bila dan siapa penyampainya"

"Ada akhi seorang tu kat wechat copy paste post ni, jadi saya pun ikut copy paste."

Kalau tidak tahu, tidak ingat dari mana ia datang jangan gatal sebar selagi anda sendiri tak yakin dari sumber mana yang anda perolehi. Bahaya dan sangat bahaya.

Keduanya adakah ustaz/ustazah yang ceramah guna "Ummati, Ummati" sebelum ini tidak belajar dan mereka sesat?
 
Jawapannya tidak, sebelum menghukum seseorang. Ada baiknya bertanya dahulu kenapa dan mengapa penceramah tersebut guna hadis yang lemah dan tidak sahih ini? Kesalahan menggunakan hadis palsu memang tidak dapat dinafikan ada. Cuma tidaklah terus melabel mereka tidak belajar agama dengan betul. Sebenarnya ada beberapa kebenaran yang membenarkan kita beramal dan berhujah dengan hadis dhaif. Jadi sebab itu ada lagi ustaz/ustazah yang masih guna hadis "Ummati, Ummati" dalam ceramah mereka.

Para ulama’ telah berselisih pada keharusan beramal dengan hadith dhaif kepada tiga pendapat:

Pendapat pertama

Tidak boleh beramal dengannya semata-mata samada pada hukum-hakam atau fadhail amalan dan kelebihan seseorang atau sesuatu. Ini adalah pendapat Ibnu Arabi Al-Maliki. Sesetengah karangan memasukkan Imam Bukhari, Imam Muslim dan Ibnu Taimiyah di dalam golongan pertama ini. Demikian itu adalah kesilapan besar yang akan kami nyatakan sebab-sebabnya dalam tajuk ulasan pendapat yang pertama.

Pendapat kedua

Boleh beramal dalam semua keadaan apabila tidak didapati hadith yang lain pada sesuatu bab melainkan hanya hadis dhaif. Ini adalah pendapat Imam Ahmad bin Hanbal, Imam Abu Hanifah dan Imam Abu Daud.

Pendapat ketiga

Boleh beramal dengan hadith dhaif pada fadhail amalan dan kelebihan seseorang atau sesuatu tetapi dengan beberapa syarat. Ini adalah pendapat jumhur ulama’. Di antaranya Amirul Mukminin Fil Hadith Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani, Al-Hafiz Imam Nawawi, Imam Al-Suyuti, Al-Hafiz Al-Iraqi, Al-Khatib Al-Baghdadi dan lain-lain. Pendapat ini adalah yang muktamad di sisi Imam Muhaddithin kerana ianya disokong oleh Syeikhul Islam Ibnu Hajar Al-Asqalani. Syeikh Jamaluddin Al-Qasimi pernah menyatakan dalam kitab beliau ‘Qawaid Al-Tahdis’ m/s 113: “”هذا هو المعتمد عند الأئمة Ertinya: “Ini adalah pendapat yang muktamad di sisi imam-imam hadith”. (255-257: (الحديث الضعيف أسبابه وأحكامه)
Sumber : Artikel, Hukum Beramal dan Berhujah dengan Hadith Dhaif, Ustaz Azhar Idrus (Mei, 2013)

Jadi dalam permasalahan ini kita rujuk pendapat ketiga,  
 
1) Para ulama’ dari kalangan muhaddithin dan fuqaha’ dan selain mereka itu berkata: “Harus dan sunat beramal dengan hadith dhaif pada fadhail amalan pada menggemarkan dan menakuti terhadap sesuatu selama hadith itu bukan mauduk”. Adapun hukum-hukum seperti halal-haram, jual-beli, nikah, talak dan lain-lain lagi tidak boleh beramal dengannya melainkan dengan hadith sahih dan hadith hasan kecuali melakukan ihtiyat (berhati-hati) pada perkara tersebut. Apabila hadith dhaif mengenai makruh setengah jualan atau pernikahan maka disunatkan menjauhinya tetapi ia bukan wajib (الأذكار: ص 24،25) (Maksudnya disunatkan beramalkan dengan hadith dhaif iaitu beramal dengan cara meninggalkan atau menjauhi larangan yang difahami daripada hadith dhaif itu) Syeikh Ibnu Hibban di dalam kitabnya (النوائب) meriwayatkan secara marfuk daripada Jabir:

“من بلغه عن الله عز وجل شيء فيه فضيلة فأخذ به إيمانا به ورجاء لثوابه أعطاه الله ذلك وإن لم يكن كذلك”

Ertinya: “Barangsiapa yang sampai kepadanya sesuatu daripada Allah yang memuatkan sesuatu fadhilat lalu ia beramal dengan keimanan serta mengharapkan pahalanya maka Allah memberikan kepadanya yang demikian itu sekalipun sebenarnya bukan begitu”.

2) Dengan itu penerimaan hadith daif yang diperkuatkan dengan sokongan dan riwayat yang lain di dalam perkara menggemarkan, menakutkan, peradaban, sejarah, kisah tauladan dan seumpamanya adalah diperbolehkan. Kerana inilah, Imam Al-Munziri mengumpulkan hadith-hadith tersebut dalam kitabnya (الترغيب والترهيب) Perkara ini adalah ijmak para ulama’ seperti yang di nukilakan Imam Nawawi,Imam Ramli dan lainnya.Bahkan Imam Nawawi menukilkan daripada ulama’ bahawa beramal dengan hadith tersebut adalah disunatkan. (وظيفة الحديث الضعيف: ص 21،22)

3) Segelintir masyarakat mempertikaikan orang-orang sufi kerana beramal dengan hadith dhaif, walaupun disepakati oleh para ulama’ hadith bahawa hadith dhaif sunat diamalkan. Di kalangan ulama’ sufi pula tidak kurang ramainya yang terdiri daripada ulama’ besar dalam bidang hadith. Hadith-hadith yang diriwayatkan oleh tokoh-tokoh besar sufi seperti Imam Ghazali tidak terdapat di dalam sanadnya perawi yang pendusta. Inilah pendirian yang diambil oleh ulama’ tasawuf. (وظيفة الحديث الضعيف: ص 19)...

Jadi kalau kita lihat kembali hadis "Ummati, Ummati" ini. Banyak ceramah ustaz/ustazah yang kita dengar sebelum ini selalu sebut Nabi SAW sayangkan umatnya, cintakan umatnya, risaukan umatnya! Semuanya mendasarkan pada peribadi yang cukup baik lagi mulia pada Nabi yang kita sanjung Rasulullah SAW. Tidak pula penggunaan hadis ini merosakkan aqidah kita. Yang kita percaya sekarang, Nabi SAW sayangkan kita. Itu betul dan sangat betul. Jadi  disini saya bagi contoh ceramah. Bila kita dengar kisah saat-saat kewafatan Nabi SAW, ada penceramah sebut. 

"Dalam nafas tersekat-sekat, Nabi SAW menyebut kalam "Ummati, Ummati" (Umatku, Umatku). Sayangnya Nabi SAW dekat kita tuan-tuan. Rindunya Nabi SAW dekat kita. Sampai begitu sekali Nabi kita tuan-tuan. Baiknya Nabi dengan kita."

Kemudian kita yang dengar ceramah menangis! Menangis rindukan Baginda Nabi SAW. Maka dengan itu. Kesan rindu kita pada Nabi SAW yang kita peroleh dari ceramah itu saya tak lihat menjadi suatu perkara yang buruk. 

Saya ambil kata-kata dari Ustaz Anwar Hussain,

"Berkenaan penggunaan hadis yang lemah, hadis dhaif ini, kita tidak boleh menggunakan atau mendalilkannya dalam aqidah (dalam beriman kepada Allah SWT atau perkara-perkara yang bersangkut paut pada keimanan kita kepada Allah SWT), maka jika ada kaitan dengan aqidah, tidak boleh guna sama sekali. Keduanya, ia tidak dijadikan dalil bagi hukum-hakam, halal dan haram). Ketiga, kata Imam Nawawi, kita boleh beramal dengan hadis yang dhaif iaitu perkara-perkara yang berkaitan dengan fadhilat-fadhilat amalan"

Maka dengan itu janganlah sewenangnya anda cakap atau tuduh ustaz dan ustazah itu ini. Ada baiknya tanya ustaz dengan ustazah itu terlebih dahulu kenapa gunakan hadis dhaif. Sekurangnya kita boleh belajar. Bila sudah dapat secara jelas. Anda dah faham. Barulah kongsi dengan yang lain. Sekurangnya bila ada orang tanya kenapa dan mengapa? Anda boleh menjawab. Bukannya terus membuatkan orang semua keliru dengan kenyataan-kenyataan sebegitu.
Apa pun, sebagai kesimpulan untuk artikel daif saya kali ini, suka saya ingatkan pada rakan-rakan daie termasuk saya sendiri. Kalau boleh elakkan penggunaan hadis-hadis lemah ini kerana buruk padahnya jika ulas ikut kepala sendiri. Sehabis boleh, sebelum kongsi hadis dengan orang lain. Pastikan ianya sahih. Akhir zaman, macam-macam ancaman untuk agama kita.

Terima kasih pada yang bertanya. Maafkan saya jika ada yang terkurang, terkasar bahasa dan sebagainya. Semoga diredhai Allah.

Tinggalkan sebarang komen, pendapat untuk rujukan saya.
Sekian, Wallahualam, Bissawab.


Kredit Rujukan :
1. Ustaz Ahmad Adnan Fadzil
2. Ustaz Anwar Hussain
3. Ustaz Azhar Idrus
4. Ustaz Nik Mohd Nazimuddin Bin Nik Ibrahim
5. Ustaz Husin Bin Abdul Kadir
6. Ustaz Muhammad Fuad Bin Abdul Wahab
7. Ustaz Nik Mohd Shahrail Bin Nik Ibrahim
8. Dr. MAZA


AutoTagged "Copyright Blog Asyraf Khalib © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012 | 2013" : Copyright Malaysia Linked
Segala masalah yang dihadapi hasil pembacaan mana-mana entri yang terdapat dalam blog ini adalah dibawah tanggungjawab pihak pembaca sendiri, Terima Kasih.

14 comments:

  1. Assalamualaikum, i sent you an email. dah lama, harap awak dah baca :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, saudari boleh check e-mail. saya baru reply. Maaf lambat respond.

      Delete
  2. btul tu.. sy setuju dgn pendapat saudara apabila ada terima sesuatu ilmu , selidik dan semak dahulu dgn ustaz/ustazah kita.. tp apabila ustaz/ustazah kita mempunyai pandangan yg berbeza dgn apa yg kita pelajari drpd ustaz lain mcm mana?

    bayangkan daripada bangku persekolahan sekolah rendah..
    kita disuap dgn cerita2 sebegini sehingga ke alam universiti..

    tiba2, kita dapati, hadis yang jd pegangan kita selama ini adalah hadis palsu/lemah..

    kita yg ilmu agama sangat tipis ni bagaimana mahu memastikan yg mana kaca dan yg mana permata...? jadi untuk mengelakkan kekeliruan jiwa , sy pun berpendapat untuk pegang pada pendapat yg ke3...

    thank u diatas perkongsian ini..

    ReplyDelete




  3. شركة الكمال أفضل شركة تنظيف بحائل للتنظيف أهمية كبرى فى حياة الفرد وبالأخص المواطن

    السعودى مما
    يؤدى ذالك إلى تعرض المنزل بشكل كبير إلى الأتربة والأوساخ والبقع والدهون وأن نظافة

    المنزل تشعر الفرد بالراحة
    النفسية الكبيرة وتتكفل شركة الكمال بهذا العمل لأنها أفضل


    شركة تنظيف بحائل

    ولانها الشركة الرائدة
    والمشهود لها بالفضلى فى هذا المجال من النظافة لوجود المقومات التى تساعد على ذالك منها

    العمالة المدربة وذوى الخبرة
    والكفاءة مع وجود أحدث معدات التنظيف للفلل التى تساعد على إنهاء العمل بكفاءة ونهتم كثيرا

    بأراء عملائنا فى


    شركة تنظيف فلل بحائل

    ويقوم طاقم العمل بتنظيف الشقه بدون التسبب بأى إزعاج للعميل فلا تتباطؤ فى إختيار شركة

    الكمال لتنظيف منزلكم لأنها أفضل


    شركة تنظيف شقق بحائل

    ولأن تنظيف المجالس يحتاج إلى وقت وجهد كبير فشركة الكمال أفضل شركة تنظيف
    مجالس بحائل كفيلة بتنظيف مجلسك فى أسرع وقت وبدون جهد وبالتالى شركة الكمال هى الحل

    الأمثل فى فى مجال تنظيف المجالس
    بحائل ونحن بانتظاركم لتتصلوا على


    شركة تنظيف مجالس بحائل

    وأفضل مايميز شركة الكمال أفضل شركة تنظيف منازل بحائل وضعها للخطط قبل البدء فى
    شركة تنظيف مجالس وكنب بحائل
    شركة تنظيف سجاد

    وموكيت بحائل

    العمل وتقسيم طاقمها إلى
    مجموعات كل منها مختص بتنظيف جزء معين وتمر عملية التنظيف على عدة مراحل :-
    1- البدء بتنظيف الموكيت والكنب والمفروشات والسجاد بالأعتماد على أحدث المعدات

    الألكترونية التى تعمل بالبخار لكى
    تقضى على المشاكل التقليدية للتنظيف وهى بهتان اللون وبذالك قمنا بالأعتماد على البخار فى

    إزالة الأوساخ والبقع
    2- ثم بعد ذالك يأتى دور البلاط والأرضيات فيقوم العمال بجلى البلاط والأرضيات بأحدث

    ألالآت جلى البلاط والأرضيات


    شركة تنظيف واجهات بحائل

    شركة الكمال أفضل شركة تنظيف خزانات بحائل نظرا لارتفاع درجات الحرارة فى حائل وفى
    غيرها من باقى مدن
    المملكة ووجود مياه البحر المحلاة التى تحمل الكثير من الرمال والأتربة مما يؤدى
    ذالك إلى تكون الفطريات والجراثيم على
    جدران الخزان ويؤدى ذالك إلى تلوث المياه والتى بدورها تؤدى إلى تسمم الفرد إذا فما الحل ؟
    الحل تقدمه لكم شركة الكمال وهى أفضل
    (( شركة كشف تسربات المياه بحائل )) نسعى فى شركة الكمال بتقديم كافة خدمات كشف

    تسربات المياه ويتم كشف تسربات المياه بأحدث
    الأجهزة الألكترونية و طاقم عمل يتكون من فنيين وخبراء منهم فنيين أجانب ونسعى جاهدين

    لتقديم أفضل خدمة بأقل سعر وإرضاء العميل واسعارنا حصرية لا تقبل المنافسة لدينا فى


    شركة كشف تسربات المياه بحائل

    شركة الكمال أفضل (( شركة نقل عفش بحائل )) نقل العفش من الأمور الهامة جدا (( شركة نقل

    عفش بحائل )) التى يلزم فبها الدقة والخبرة للحد ولذالك خصصنا قسما فى شركتنا لمجال
    نقل العفش مع تجهيزه :-
    1- أسطول كبير من السياراة المجهزة والتى (( شركة نقل عفش بحائل )) أعدن خصيصا

    لنقل العفش
    2- طافم العمل المدرب على حمل وتنزيل العفش والأثاث
    3- فنيين متخصصين فى الفك والتركيب (( شركة نقل عفش بحائل ))
    ومايجعل نقل الاثاث من أشهر الخدمات التى يكثر عليها الطلب هوا أن معظم العملاء يقومون

    بتغيير عفشهم القديم أكثر من مرة فى العام ويرجع ذالك أيضا إلى أنا
    العملاء يقومون بتأجير الفلل والقصور والشقق وذالك لأنهم يحبون تغير الجو ولذالك يكون اعتما

    نا فى شركة العربى على أحسن تقنيات نقل الاثاث بداخل وخارج
    حائل ونقل الاثاث من الأعمال شديدة الكثافة لذا تحتاج إلى


    شركة نقل اثاث بحائل

    دقة عالية ومهارة فى فك العفش وحمله وإنزاله إلى السياراة وتغليفه لتقليل من شدة الصدمات

    وعدم
    تعرضه للكسر وللخدش أيضا ونستخدم فى شركة العربى أفضل وأحدث السيارات المجهزة

    خصيصا لنقل العفش

    ReplyDelete

Jangan lupa tinggalkan sebarang komen atau pendapat anda untuk rujukan penulis. Dahulukan akhlak. Terima Kasih.