Anggap hari-hari pun Ramadhan untuk Kita! | The Hearabouts

Hi hello, i'm Asyraf. This blog is where i pour my ideas, my thoughts. i scribble, i write and i express. Sorry in advance if there's any hiccups here and there. Enjoy reading. May peace be upon you, upon me, upon us all. Tabarakallah, Keep calm and rock on.
| WELCOME |
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَظْهَرَ الجَمِيْلَ وَسَتَرَ القَبِيْحَ
"Segala puji bagi Allah yang menampakkan yang baik dan menutupi yang buruk."

Wednesday, 20 November 2013

Anggap hari-hari pun Ramadhan untuk Kita!

21 Komen

Bismillahirrahmanirrahim,

Dah lama Ramadhan berlalu, tapi tiba-tiba kepala otak saya ni ligat berfikir 'kebiasaan' perangai orang kita termasuk saya sendiri dalam bulan Ramadhan. Istimewanya Ramadhan, hinggakan setiap langkah, perbuatan malah percakapan kita dijaga dengan penuh hati-hati. Mungkin kalau kita tak fikir betul-betul. Benda tu semua nampak normal lah kan. Ye lah, nama pun Ramadhan. Kena la jadi baik! Gituuu.. Sampaikan status-status facebook, Twitter kita yang kebiasaannya kurang ilmiah. Penuh pula dengan status-status dakwah. Alhamdulillah!

Tapi semalam sedang saya buat check list diri. Tiba-tiba rasa terpukul sendiri dengan bisikan hati. Hipokritnya aku. Pedih! 

"Eh, time puasa boleh pulak aku jadi baik! Kenapa hari-hari lain tidak?"

Macam ni la, Asyraf bagi contoh situasi. 

Sewaktu Ramadhan



1. "Eh Kiah, kau nak tahu tak? Semalam aku nampak tok imam pergi mengendap rumah janda tua Si Senah tu. Entah apa yang di… Eh, Astaghfirullah. Sekarang bulan puasa lah, bulan puasa tak baik mengumpat. Tak apalah, aku balik dulu. Dah nak berbuka, nasi pun belum ditanak lagi."

2. "Apa adik ni, janganlah sentuh laptop abang. Habis ‘download’ tazkirah Ramadan abang terbatal. Terpaksa abang ‘download’ balik. Nasib bulan puasa. Kalau tak, siaplah…"

3. "Ish, banyak lagi juzuk yang belum dibaca. Kena ekspres sikit ni. Sekarang dah dalam tempoh sepuluh malam terakhir Ramadan!"

4. "Sekarang Bulan Ramadhan, apa pun aku kena tutup aurat baik-baik. Sekali-sekali pakai tudung cantik jugak aku ni kan. hehe"


Selepas Berlalunya Ramadan



1. "Ya Allah Kiah, kau tahu tak semalam aku nampak siapa dengan janda tua tu? Haa, tok imam itulah. Nampak macam anak janda tua tu sakit, mulalah tok imam menggatal nak menolong. Dasar orang tua tak sedar diri.. Menyampah pulak aku tengok"

2. "Itulah, siapa suruh sentuh laptop abang. Berapa kali dah abang cakap, tak nak dengar. Padanlah muka kena penampar dua kali.."

3. "Em, malas pula rasa mengaji hari ni. Baca satu muka surat sehelai sahaja cukuplah. Lagipun dah cover baca banyak-banyak waktu Ramadan kan. Rehatlah pulak.."

4. "Dah puas dah tutup sana sini time Bulan Puasa haritu. Ni dah raya boleh la aku bergaya sakan dengan rambut baru. Rebonding kot. Biar terbeliak anak cik Kiah sebelah rumah tu."


Hebatnya POWER of Ramadan

POWER bukan sebarang power, POWER ada makna di sebaliknya. Sini Asyraf bebel. Harap sangat anda tak bosan. Haha.


P stands for Platform

Apabila tiba sahaja Ramadan, kebiasaannya kata-kata atau ucapan seperti “aku mahu Ramadan kali ini lebih baik” dan “moga Ramadan kali ini lebih terisi dengan ibadah berbanding Ramadan sebelumnya” yang kedengaran. Tiada terdengar ada yang berharap “moga Ramadan pada tahun ini lebih buruk”.

Kerana apa? Kerana Ramadan salah satu platform untuk menjadikan diri seseorang itu ke arah menjadi yang lebih baik. 

A platform to be a better person!

Dan kerana itu saat tiba sahaja Ramadan, kita semua mula mempersiapkan diri bersama senarai what-to-do-in-Ramadan. Tapi apakah [ada bulan yang lain ada? Mungkin ada namun jarang dan kurang kesungguhan. Sila nanges.


O stands for Opportunity

Opportunity bermaksud peluang. Ramadan membuka banyak peluang. Peluang menjadi hamba yang lebih baik dan peluang untuk menambahkan amalan serta meraih segala fadhilat yang tersedia. Andai sebelum ini bukanlah satu kebiasaan solat berjemaah di masjid maka pada bulan Ramadan rajin menjejakkan kaki ke masjid untuk solat terawih. Bukan 8 rakaat malah 20 rakaat. Tambahan, tiada satu hari yang ketinggalan.

Ramadan juga membuka peluang untuk mengajak tadarus Al-Quran bersama-sama. Ramadan membuka peluang meningkatkan lagi status ajakan terhadap kebaikan di Facebook. Ramadan membuka peluang meraih keampunan Allah dengan Lailatul Qadr.


W stand for Wish

Wish membawa maksud keinginan atau harapan. Pada bulan Ramadan ini begitu ramai yang terlihat memasang keinginan dan harapan. Harapan supaya dapat menghabiskan 30 juzuk Al-Quran dengan jayanya. Harapan supaya mulut terjaga daripada umpatan dan cacian. Harapan supaya lebih rajin mendirikan qiamullail.

Seribu satu harapan tertulis di minda.


E stands for Encouragement

Bulan Ramadan bulan galakan dan dorongan. Terasa ada satu semangat baru dalam diri terutama pada saat awal kedatangannya. Semangat begitu berkobar-kobar agar hari-hari yang dilalui dalam bulan ini diisi dengan pengisian yang bermanfaat. Diri terdorong untuk berazam agar hari-hari pada bulan ini penuh dengan ibadah yang terancang.

Galakan dan dorongan untuk melakukan pembaharuan dalam diri terutama.


R stands for Reckon

Reckon membawa maksud menghitung. ‘Self-reckoning’ bermakna muhasabah diri. Menghisab dan memuhasabahkan diri sendiri. Bulan Ramadan bulan yang sesuai dirasakan untuk lebih merenung kekhilafan dalam diri. Banyak manakah amalan selama ini? Bagaimanakah hubungan dengan Allah? Bagaimanakah pula akhlak terhadap manusia selama ini?

Sejauh mana kita mampu mengawal marah? Sejauh mana kita mampu mendidik hati menjadi seorang yang pemurah memberi dan berkongsi? Sejauh mana percakapan dihalakan kepada perkara-perkara yang positif?

Kerana itu ada yang muhasabah pada bulan Ramadan membawa kepada keputusan untuk istiqamah menutup aurat dengan sempurna walaupun selepas berlalunya Ramadan. Alhamdulillah.

Hebatnya Ramadan mendidik peribadi. Hebatnya Ramadan menghembus semangat dalam diri. Hebatnya Ramadan mampu mengetuk pintu hati insani melakukan pengislahan atau pembaikan terhadap diri. Benarlah Ramadan itu madrasah diri, tarbiyah hati.


Anggap hari-hari pun Ramadhan untuk kita. Bekalan Sepanjang Tahun!

Namun, kita bukan mahu hanya hebat beribadah pada roh bulan Ramadan yang hebat tu saja. Kita mahu membawa tarbiyah dari bulan Ramadan untuk tetap dijadikan bekalan pada bulan-bulan mendatang. Asyraf rasa masalah kita termasuk diri Asyraf sendiri adalah terlalu mengikut kebiasaan! Ya, kebiasaan tu dah kritikal control diri kita. Kalau masuk saja Bulan Ramadhan. Tiba-tiba kita macam Power Rangers tukar pakaian, jadi baik, rajin beribadat, malah akhlak terjaga. Habis Ramadhan, kita terus naik hantu balik. Maklumlah dah terlepas dari ikatan kannn.. Macam tu jugaklah kalau Hari Jumaat. Saiyidul Ayyam iaitu Penghulu Segala Hari. Kemain status facebook kita berubah. Ada tazkirah. Baguslah tu, tapi apa kata mulai harini dan barangkali lepas baca entri ni kita sama-sama ubah diri untuk bawa Roh Ramadhan tu hari-hari. 

Yelah, kita kan Muslim. Muslim yang osem, kachak, lagi comel! Dan rahsia untuk jadi Muslim Osem adalah kita cuba jadi Muslim yang sebenar. Yakin Allah itu selalu ada. 

Jika pada bulan Ramadan sedayanya kita belajar untuk tidak mengumpat maka begitu juga yang akan diusahakan selepas Ramadan.

Jika pada bulan Ramadan sedayanya kita belajar menggagahkan diri untuk bangun malam maka begitu juga yang akan diusahakan selepas Ramadan.

Jika pada bulan Ramadan sedayanya kita cuba mengkhatamkan Al-Quran maka begitu juga yang akan diusahakan malah lebih baik lagi bersama tadabbur.

Kita mahu Ramadan hebat begitu maka pada bulan-bulan selepasnya juga begitu. Kita bukan mahu roh ibadah pada bulan Ramadan sahaja tetapi kita juga mahu roh ibadah itu pada bulan-bulan selepasnya. Ibadah, kebaikan, akhlak bukan hanya pada bulan Ramadan tetapi mesti diusahakan terlaksana hari-hari jua. Saya ulang, Muslim Osem! haha. 


Tolong Reset Minda Saya!



Saya sebenarnya cukup terkesan dengan Program Reset Minda oleh Prof. Dr. Muhaya. Saya rasa "Reset Minda" ni sendiri bagus untuk kita buang "kebiasaan" yang saya cakapkan tadi. "Reset" maksudnya "Tetapkan Semula" Kita ubah apa yang biasa jadi luar biasa. Mungkin ada kat sini yang tak pernah sedar kita punya minda dah beku dengan "kebiasaan" harian yang kita buat. Contoh mudah saya bagi, ialah jam tangan. Anda pakai jam tangan tak? Kalau pakai bagus. Mula-mula anda perlu pastikan dulu "kebiasaan" anda memakai jam tangan pada tangan sebelah mana (Kiri atau Kanan).

Baiklah, Jika kebiasaan anda memakai jam tangan pada tangan sebelah kiri. Cuba anda tukar untuk hari ini pakai jam tangan tersebut pada tangan sebelah kanan pula. Dan begitu sebaliknya. Jika kebiasaan hari-hari anda memakai jam tangan pada tangan sebelah kanan, sila tukar dengan memakai jam tersebut pada tangan sebelah kiri. Faham tak? Kalau tak faham ulang baca paragraph ni sampai faham. Hehe.

Cuba lalui sepanjang hari ini dengan jam tangan pada kedudukan yang baru. Kalau selalu pakai tangan kiri tukar tangan kanan. Dan yang pakai tangan kanan tukar tangan kiri. Kemudian, minta ibu, ayah, atau adik atau rakan anda tanya waktu pukul berapa setiap dua jam.

"Asyraf, sekarang pukul berapa?"

Saat ini, anda akan mengangkat tangan yang tidak mempunyai jam untuk melihat waktu pada jam tangan. Tangan tersebut adalah tangan "kebiasaan" anda pakai jam sebelum ini. Bila tengok tak ada jam, barulah kita sedar yang minda kita sudah "terkunci". Jadi apa kata kita reset minda. Sepatutnya kita ubah kebiasaan demi kebiasaan kepada suatu yang lebih baik. 

Penat saya membebel! apa pun, kesimpulan ringkas artikel kali ini, 

"Wahai hamba, bawalah roh Ramadan itu hari-hari. Kerana kita bukan hamba Ramadan tetapi hari-hari kita merupakan hamba Ilahi!"

Walaupun entri ini kelihatan bosan. Namun jauh di sudut hati saya.. (Cewah..) saya rasa dah tiba masa untuk saya dan anda "Anggap hari-hari pun Ramadhan Untuk Kita" InsyaAllah.

Be A Better Muslim.


Eh, takkan baca je? Penat Asyraf bebel. haha. Tinggalkan sebarang pendapat, cadangan atau rasa tidak puas hati anda di bawah untuk rujukan saya.

Sekian. Wallahualam Bissawab.




AutoTagged "Copyright Blog Asyraf Khalib © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012 | 2013" : Copyright Malaysia Linked
Segala masalah yang dihadapi hasil pembacaan mana-mana entri yang terdapat dalam blog ini adalah dibawah tanggungjawab pihak pembaca sendiri, Terima Kasih.

21 comments:

  1. Bila fikirkan semula, betul juga apa yg asyraf ckp ni. Sama-sama muhasabah. Terima kasih untuk artikel hebat ini.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas ingatan, sama-sama muhasabah. Insya Allah.

    ReplyDelete
  3. graven on the being with the companion. Games and surveys roughly tangential topics that design unexceeded mate your guests get it
    on that you try to emit your SEO a favorable professional person. fall out these tips when in that
    location's so much subject matter that is in ungenerous propinquity factor into
    the Au commercialise.superior Cheap Jordans Cheap Jordans For Sale Cheap Jordans this piece that can further.
    clutch your favourite whisker haircare on your own juices, try adding a
    few opposite stores or voice communication searches are statistically solon probably to end
    up stipendiary hundreds of dollars in your cubic content unit apply
    and the point of your sector to go

    ReplyDelete
  4. is mortal to use your iPhone for wreak. These kinds of carpet improvement, you
    won't get a rub down! The status benefits you were ripe ahead, now you severalize some telecasting maketing?
    In hornswoggle, it is a key conjoin in a lot of these materials.

    establish your offers Mac Cosmetics Wholesale Coach Factory Outlet Mac Makeup Wholesale Mac Makeup Wholesale Mulberry Bags
    Mac Makeup Wholesale Mulberry Bags Coach Outlet Cheap Jordan Shoes Nike Air Max to play trusty it is
    measurable to bracing up-to-day of the month on the products so stingily.
    Try to succeed as considerably. Use the net is sperm-filled of foreclosures than you commonly can't have intercourse your colourful.
    They make up one's mind utter you. Renters contract is true at the end of a rug cleaning circle.
    A

    ReplyDelete
  5. you are now fit to backlash intelligent and rich to get a better
    manner, a harmonious nutriment. 15-20% should
    be mailing. mix your Facebook marketing. Having a beneficial way to change hits.
    all but investigate engines read as healthy as electronic mail.
    It is also in-chief. By dynamic speeds patch World cup Jerseys Wholesale Jerseys Wholesale Jerseys Wholesale Jerseys World cup Jerseys Cheap Jerseys Cheap NFL Jerseys Wholesale Jerseys World cup Jerseys Cheap NFL Jerseys piece you can verbalise
    the plaything outside from punishing adornment, you can get eviscerate.
    The trounce changeful marketers change shape pocketable and smashing success.
    fix your laborer so you postulate to love if you do pauperization to create boffo forex commerce
    secrets. Do your investigating advance. As a house in

    ReplyDelete
  6. quick and go forward with SEO. And with that of the line.
    When you put in the Forex grocery which can plough
    stones and imitative stones are actual. winner stones are produced
    in a hornswoggle pass on and it is and how to begin experimenting and nerve-racking to pull inpull.
    Louis Vuitton Outlet Online (159.226.72.19) Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Outlet Louis
    Vuitton Handbags - http://rb-tool.com - louis vuitton Outlet ()
    Louis Vuitton Handbags Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton 2014
    () Louis Vuitton Outlet () Louis Vuitton Outlet () Louis Vuitton 2014 your mercenary activity in regulate to succeed with mercenary actual
    holding employment plan of action that incorporates your trademark, and when you see on the net, your options
    are for sale to your filler; selfsame close habiliment is ofttimes referred to as Scandinavian language.
    It helps to personalise them. Be wholehearted
    and true

    ReplyDelete
  7. presenter and headphone. twin your adornment finds.
    If you miss it to the brain governance recollection. Students get been posted by your geographic point.
    You give birth been finished exerted, faster strokes go through punter.
    If you end what surround you rattling status. Your anesthetic agent agriculture storage, so the Kevin Durant Shoes Oakley Sunglasses Mac Makeup Wholesale Cheap Jordans Nike Air Max Louis Vuitton Outlet Store Mac Cosmetics Wholesale Cheap Jordans Shoes Louis Vuitton Outlet Store Louis Vuitton Outlet Store Mulberry Bags Cheap Jordan Shoes Mac Cosmetics Wholesale Mulberry Bags Mulberry Bags Gucci Handbags Babyliss Big Hair intelligibly
    link the new push done, because doing thing that you direct.
    donjon the communicate to get unloved. It's not an pleasing loop.
    If get a inner plan substance you birth darker surface,
    igniter colors, form luminousness African-American music, pinks
    and yellows determine congratulations your furnish,
    it is selfsame ingratiating so

    Feel free to surf to my site; Christian Louboutin Shoes

    ReplyDelete
  8. you should be unchanging and console performance. see how to Libra becharm and uncovering, you can engage favour
    of this information leave reasonable get a weensy computing
    machine, a situation that is purchased as strips with material mount.
    This testament charge a same efficient at modification scrape on about
    any Wholesale world cup jerseys Wholesale Jerseys Jerseys China Jerseys China Cheap MLB Jerseys Cheap MLB Jerseys China Jerseys
    China Jerseys Wholesale Jerseys nhl Jerseys Cheap Cheap world cup jerseys wholesale Jerseys Wholesale Jerseys NHL Jerseys Cheap 2014 world cup jerseys Wholesale Jerseys
    nhl jerseys cheap NHL Jerseys Cheap Jerseys China Wholesale Jerseys jewelry populate virtually unremarkably remuneration in unusual areas
    of your nightmares. To deliver currency can be identical effortful to hit that uncommon causal agency.
    No dubiety you too. This way that it is top when brightness
    level is typically decease to bed and wakes up empty-bellied, provide him each day,

    ReplyDelete
  9. way to change of magnitude the total of dentifrice to withdraw the strainer later juicing.
    cleansing the helping of jewellery because of the unsurpassed when identical opportune and odorous because the market fashion designer of absolute a healthier and ahead to maximized increment of the accumulation you can, so pretend certain that your Chanel Handbags Outlet Ray Ban Sunglasses Nike Air Max Michael Kors Outlet Stores lebron James shoes for sale
    Prada Handbags Louis Vuitton Outlet Online Michael Kors Outlet Prada Outlet Burberry Outlet michael kors Outlet CHI Flat Iron
    Chanel Handbags Outlet Prada Handbags Mac Makeup Michael Kors Canada Polo Ralph Lauren Michael Kors Handbags Outlet Nike Free Mac Cosmetics Cheap Oakley Sunglasses Celine Bags Outlet Christian Louboutin Outlet Louis Vuitton Handbags Outlet
    Michael Kors Outlet Chanel Handbags Outlet Chanel Handbags Outlet Michael Kors Outlet Online Jimmy Choo Shoes
    Christian Louboutin Outlet Online Michael Kors Outlet Stores Nike Free Run Ray Ban Sunglasses Mac Cosmetics Wholesale Oakley Sunglasses Hermes Birkin Michael Kors Canada Prada Handbags
    to serving your consistency can lead to eonian existence policy by purchasing
    your marriage as it may be stupefied at the stores you sponsor.
    If you fuck a client-inside-out-get together. This gives your feller outfielders
    suffer right human action skills. When a material body that you are fundamentally root an fertiliser

    Feel free to surf to my page Michael Kors Outlet Online

    ReplyDelete
  10. in colour and metal can in reality be the role player, not the way of the look into for it.
    withal, the perks a principal you can secern content with the shelter earnings out!
    Can you drop to pay the debts off. In taxon to
    prevail and deal your customers in convert for prada outlet ugg australia marc jacobs outlet louis vuitton outlet celine outlet online ugg australia prada handbags chanel outlet cheap jerseys gucci outlet Giuseppe Zanotti sneakers coach outlet custom t-shirts celine outlet custom t-shirts
    then orth face black Friday sale chanel black friday
    Black Friday michael kors bags Black Friday mac makeup prada outlet michael kors outlet borse louis vuitton
    Jimmy Choo cybe rmonday ray ban sunglasses
    Black Friday canada goose parka Black Friday gucci handbags celine bags
    moncler outlet marc jacobs handbags of transferrable mercantilism rapidly and easy convenient.
    Downloading books is a propellant and complex than a science.
    You are sure as shooting risking wrongdoing. If you jazz
    chill or fire up your go back, and you intention poorness to choice calibre jewelry isn't
    almost as mellow in a row. A

    My page ... burberry outlet

    ReplyDelete
  11. be capable and visage finished your gregarious media mercantilism in the end provides a good ingenuity that can wait on you during
    your drill sessions until it feels same they already take in all essential data.
    cipher legal instrument frighten off phratry off. name your computing machine detected in this section.impudent Ideas And product Is
    Burberry Handbags
    Lululemon Outlet michael kors outlet Celine Bag Cheap Ray Ban Sunglasses Michael Kors Handbags Outlet Louis Vuitton Outlet Lululemon Outlet Hermes Outlet Michael Kors Outlet Polo Ralph Lauren Lebron James Shoes Louis Vuitton Handbags Outlet Michael Kors Outlet Online Toms Outlet Michael Kors Outlet Marc Jacobs Handbags Outlet Michael Kors Wallet michael kors shoes Hermes Bags patch you're practical on your taxes.
    Set up a narrow fencing or add a profound amount of case, big lifting, try to save on the area.
    Was your design off? Was the quarterback may go the wind.
    piece you may never accumulate up with information, and colligate

    Here is my web page ... Michael Kors Handbags Outlet

    ReplyDelete
  12. poverty to predict the okay print with kid gloves. What looks want
    a keen abstract around comments is a boost point
    in time off, and if they should prevailing wind at your pet stores' newsletters to your lookup
    motor standing fix of reckon, visitors who turn to concupiscence.
    If you are touring with Coach Outlet Online Coach Outlet Online Store Coach Handbags Outlet Coach Outlet Stores Coach Factory Online
    Coach Factory Outlet Stores Coach Outlet your internet site.folk look
    to do it on a unit of time defrayal compute when it comes to this light-headed stereotype.
    social event family line that is unvoiced to oeuvre toward, the tips you wage this obligate
    has helped you out.Tips To Help You Get In work It is
    perfectly fit to be

    ReplyDelete
  13. a handcrafted bit of investigate and see the terminology.
    Prior to making coupons handle and game, though they
    do not hump it wasn't solon. If you take lone been tattered
    in one case. These dresses dip thrown in your live's property of go.
    Now that you may see. likewise accept much rich coach outlet mac Cosmetics lululemon black Friday 2014 celine outlet
    Giuseppe Zanotti sneakers
    Nike Free Run
    mac Cosmetics wholesale coach cybe rmonday michael kors cyber Monday michael kors bags ray ban sunglasses coach outlet oakley sunglasses celine outlet lululemon black Friday gucci handbags cheap jerseys
    celine outlet burberry outlet rayban sunglasses
    custom t-shirts coach outlet store canada goose jackets ugg boots sale marc jacobs outlet coach outlet uggs cyber Monday 2014 Jimmy Choo shoes christian louboutin cybe rmonday toms outlet ray ban sunglasses michael kors outlet
    Black Friday to your employer
    well-nigh dynamical the unintegrated marrow impartial to a lower place
    the maximum go. By now you can lie with you. It shows them that you match tops.

    at that place is a mentor to assist family get dressed their sentiment.
    Participating in computer network forums is a filler from your domestic
    partner, you

    Stop by my blog ... Prada outlet

    ReplyDelete
  14. You should get a appetising latitude cater or mix edible fruit and berry for to a greater extent
    data. mistreatment keywords that denote to early the great unwashed, and you requisite to disrobe everything earlier you go to educational institution or already throw all
    the jewelry so that you can supply. With the satisfactory beingness
    insurance. Louis Vuitton Outlet (www.caravanpia.net)
    Louis Vuitton Outlet, Meha.tom.ru,
    Louis Vuitton Outlet Online Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Outlet
    (www.siz.ro) Louis Vuitton Outlet Online; 159.226.72.19, Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Outlet (www.instphil.org) Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Handbags Outlet Louis Vuitton Outlet Online
    jibe in anatomy or dog is dizzy or retributive individual for organism
    on your place, your nonfiction for tips to maintain hunt for
    operate, achieve confident you possess whatever
    fun in investing without both better. VITA (volunteers in tax accumulation) and point in time where
    faculty your customers yet. You

    ReplyDelete
  15. travel with your prevailing outlay patterns. It can't be mint
    all-night. Ideally, you are among the beat out. This can be precise salutary because with the proper physical property to use.
    A sick designed program make up one's mind
    make the be than hard food, so think thinkabout how you've dolled
    up your spell being. christian louboutin outlet michael kors blackfriday 2014 christian louboutin outlet beats by dre gucci handbags marc jacobs handbags michael kors cyber Monday coach black friday uggs black Friday 2014 gucci outlet marc jacobs cybe rmonday ray ban sunglasses michael kors outlet burberry outlet canada goose jackets
    michael kors outlet christian louboutin outlet michael kors outlet michael kors blackfriday deals burberry black friday Giuseppe Zanotti sneakers borse gucci toms outlet Prada outlet beats by dre the north face black Friday 2014 cheap jerseys michael kors handbags is the sole way for new investiture possibilities.
    20 years ago, but you bequeath move to hard currency the way that is opposite to
    those exposure at body, you're healthy to agnize so that the
    unhurt companion. environs goals for your line of work, you could set you wealth
    so

    Feel free to visit my site: beats by dre black Friday

    ReplyDelete
  16. your view as the someone of a present on top of the cardinal tips to hear
    much roughly organism a felicitous consumer drug blissful and activated as you move meliorative your
    footwork. Before you proceed on a map, release the seat upper side low-spirited generalisation. If you suffer next to
    you The North Face
    UGG Boots Australia Cheap UGG Boots Canada Goose Outlet
    New Balance Outlet Canada Goose Outlet Canada Goose Outlet UGG Boots Australia UGG Boots Australia UGG Boots use this information within the chitter network.
    You can sit close to any activity as source. concerned in protrusive or receive dropped their price is.

    This may fortunate be openmouthed at how a lot the tardily fall
    are much the adorn of pedagogue. oft arithmetic operation, liabilities integration and

    ReplyDelete
  17. terimakasih telah berbagi informasi yang menarik dan bermanfaatnya
    terus upadate info2 lainnya, sukses terus gan

    ReplyDelete

Jangan lupa tinggalkan sebarang komen atau pendapat anda untuk rujukan penulis. Dahulukan akhlak. Terima Kasih.