Saya mahu pegang Anjing. Anjingkah saya? | The Hearabouts

Monday, 20 October 2014

Saya mahu pegang Anjing. Anjingkah saya?


anjing_jilat


Memang benar, siapalah kita untuk jadi hakim. Siapalah kita untuk tentukan halal haram dan siapalah kita mahu mempertikaikan perkara yang dilaung-laungkan ramai orang sebagai 'amalan baik' dan mesra dengan binatang.

Namun, sebagai seorang Islam, sebagai hamba yang beriman, yakin dan taat pada Tuhannya yakni Allah SWT. Bila mana wujud perbezaan pendapat dalam kalangan ulama tentang sesuatu isu itu. Maka, kita yang telah menerima tempias 'was-was' perlulah mengambil pendekatan yang baik dalam membuat keputusan. Bukannya berbalah bagai orang kurang waras.

Secara peribadi, meneliti tentang isu kempen memegang anjing ini, pertamanya masyarakat kita perlu sedar bahawa kempen sebegini sebenarnya telah mengoncang suatu sudut pandang sensitif dalam konteks agama. Sedia maklum, majoriti penduduk yang menghuni Malaysia ialah umat Islam. Sekian lama umat Islam di negara kita dimomokkan dengan hukum memegang anjing adalah haram, walaupun dalam Islam ada syarat yang masih membenarkannya dalam beberapa keadaan tertentu. 

Saya cuba berada di tempat mereka yang sudah sekian lama faham bahawa menyentuh anjing itu adalah haram. Pastinya kempen ini sedikit mengejutkan mereka. Yalah, semua ini membuatkan mereka bertambah keliru. Tiada siapakah yang mahu menjelaskannya? Justeru, ada pendekatan yang lebih baik perlu difikirkan sebelum kempen ini dilaksanakan.

Hukum Memegang Anjing

Menyentuh anjing yang kering mendapat sepakat ulama bahawa ia tidak najis. Namun, perlu diingat bahawa kering itu dalam konteks yang bagaimana. Yakinkah kita tangan kita tanpa butiran peluh-peluh kecil? atau yakinkah kita bulu anjing kering tanpa liurnya?
Memang wujud khilaf dalam kalangan ulama mazhab-mazhab dalam bab tubuh anjing itu najis mughallazah atau tidak. Secara ringkasnya, dalam mazhab syafie menyatakan seluruh tubuh anjing adalah najis mughallazah yakni najis berat (Imam nawawi, Mughni Al-Muhtaj, Khatib Syarbini), selain mazhab syafie (yakni mazhab hanbali, maliki, hanafi) menyatakan hanya air liurnya sahaja najis. Ini berdasarkan hadis:

“Sucinya bejana (bekas) salah seorang daripada kamu yang dijilati anjing adalah dengan dibasuh bejana itu tujuh kali dengan air dan pada basuhan pertama dicampur dengan tanah.” 
[Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud dan Ahmad]

Jadi, hukum menyentuh anjing memang ada khilaf. Yang pasti, adalah haram jika dengan SENGAJA menyentuh sesuatu yang akan menyebabkan perpindahan najis ke atas tubuh kita. Maka, menyentuh anjing dalam keadaan anjing itu atau tubuh kita sendiri yang basah/lembap/berair, maka haramlah menurut mazhab Syafie kerana najis boleh berpindah.
Kenapa seluruh tubuhnya dianggap najis berat menurut mazhab syafie? Kerana pastinya anjing membersihkan dirinya dengan menjilat. Maka kemungkinan besar air liurnya ada di tubuhnya.
Dalam program kempen menyentuh anjing yang tersebut, adakah peserta dan trainer yakin sepenuh jiwa anjing tersebut tidak menjilat tubuhnya? Dan adakah semua mereka yakin benar anjing atau tangan mereka dalam keadaan kering? Jika terlalu yakin, maaf saya cakap, kurang cerdik namanya. Jika berpegang pada "alaaa.. lepas pegang boleh sertu (samak ikut sesetengah pemahaman orang)", ikut hukum fiqh, sengaja meletakkan diri dalam keadaan menyusahkan juga dibenci agama.
Imam Al-Ramli menyatakan (maksudnya): "Meletakkan (atau menyentuh) najis pada anggota badan adalah ianya haram."

                                          Hukum Memelihara Anjing?

Tiada khilaf dan telah ijmak (sepakat) antara semua ulama-ulama muktabar muttaqaddimin dan mutaakhirin bahawa, tidak dibenarkan seorang Islam untuk membela anjing menjadi haiwan belaan, sebagaimana kita bela kucing, yang kita peluk, cium, belai dan sebagainya, KECUALI membela atas 5 sebab yang dibenarkan, iaitu:

i. Untuk menjaga harta
ii. untuk menjaga tanaman
iii. untuk menjaga ternakan
iv. sebagai anjing untuk memburu
v. menjaga keselamatan keluarga

"Nabi SAW bersabda: Barang siapa memelihara anjing bukan untuk menjaga ladang atau ternak, maka setiap hari pahalanya berkurangan satu qirath." 
[Hadis Muttafaq 'Alaih]

Daripada Abdullah bin Umar dia berkata: "Aku mendengar Nabi SAW bersabda: Sesiapa memelihara anjing selain anjing untuk berburu atau anjing menjaga binatang ternak, maka pahalanya akan berkurang dua qirath setiap harinya." 
[Riwayat Bukhari no. 5059 dan Muslim, no: 2940]

Juga daripada Ibnu Umar berkata: "Rasulullah SAW memerintahkan supaya membunuh anjing kecuali anjing untuk berburu atau anjing untuk menjaga kambing atau menjaga haiwan ternak."
[riwayat Muslim no. 1571]

"Barangsiapa memelihara anjing tidak untuk keperluan berburu atau penjagaan (harta/keluarga/diri/ternakan/ternakan), maka pahalanya akan berkurang sebanyak satu qirath bagi setiap hari" 
[Hadis Muttafaq 'Alaih]

Daripada Aisyah r.a beliau berkata: “Telah berjanji Jibril dengan Rasulullah akan datang dalam suatu waktu, pada ketika janji itu telah tiba waktunya, Jibril tidak datang. Di tangan Nabi ada sebatang tongkat, maka baginda buang tongkat itu sambil berkata: “Tuhan dan RasulNya tidak akan menyalahi janji”. Kemudian Nabi melihat ke sebelahnya, maka baginda melihat ada anak anjing di bawah tempat tidurnya. Maka baginda bertanya: “Bila masuknya anjing ini?” Siti Aisyah menjawab: “Saya tidak tahu”. Lalu disuruh usir keluar anjing itu. Setelah anjing itu keluar datanglah Jibril dan Nabi terus bertanya: “Engkau berjanji denganku akan datang dan aku menunggu tetapi engkau tidak datang”. Jawab Jibril: “anjing yang berada di rumahmu yg menghalangi aku, kerana Kami (Malaikat) tidak masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya anjing dan gambar"
[Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim]

Syaratnya:
1) HARAM memelihara anjing di dalam rumah
2) WAJIB memberi makan minumnya
3) HARAM mendera atau mencederakannya
4) HANYA atas 5 sebab di atas sahaja

Peserta-peserta program sudah peluk, sentuh, cium dan belai anjing dengan penuh riangnya. Adakah ia dibenarkan? Tidak sama sekali.

Pendek kata, menyentuh atau memegang anjing tidaklah berdosa atau menyalahi hukum Islam dalam beberapa keadaan sahaja dan kita tidak digalakkan memeliharanya sebagai haiwan peliharaan (pets) di dalam rumah.

Saya Tidak Menyokong Kempen Tersebut

Sejujurnya saya menegah kempen memegang anjing yang dianjurkan oleh pihak penganjur dengan beberapa sebab tertentu. 

Pertamanya, pihak penganjur tidak memberi penjelasan dengan baik kepada seluruh masyarakat khususnya umat Islam tentang hukum menyentuh anjing sedangkan penganjur sendiri sedia maklum bahawa masyarakat Malaysia majoritinya adalah umat Islam dan ramai yang berpegang dengan mazhab Imam As Syafie. Ini sedikit sebanyak telah menimbulkan perbalahan besar sesama umat Islam terutamanya di media sosial kerana telah menganggu sensitiviti agama.

Keduanya, kita tidaklah boleh bertukar mazhab sesuka hati, walaupun amalan berpindah-berpindah mazhab diharuskan oleh ulama. Isu berpindah mazhab dibenarkan dengan syarat tidak berlaku talfiq yang diharamkan (berlaku perkara yang tidak diiktiraf oleh ulama Islam). Apakah yang dimaksudkan dengan talfiq? Talfiq di sini bermaksud diharamkan mengumpulkan atau menghimpunkan pendapat ulama di dalam satu masalah. Jika dihimpunkan dua atau tiga pandangan ulama dalam satu masalah, para pelopor mazhab tidak membenarkan dan tidak diakui oleh mazhab tersebut. Contoh, menghimpunkan cara mengambil wuduk mengikut Mazhab Syafie, Hanbali dan Maliki dalam satu ketika adalah tidak dibenarkan. Contoh lain yang lebih mudah difahami. Bolehkah dalam satu waktu seseorang itu memakai tiga jenis pakaian tradisional iaitu Cina, Melayu dan pakaian Panjabi. Ketiga-tiga pelopor pakaian tradisional tersebut tidak mengiktiraf cara pemakaian baju
tradisional tersebut.

Memahami Mazhab Syafie secara umum adalah suatu kewajipan bagi yang berpegang dengan mazhab tersebut. Adapun isu yang timbul dalam masyarakat Islam masa kini ialah kita tidak mendalami serta memahami sesuatu mazhab itu. Sehingga apabila timbul sesuatu kesulitan, kita terus berpindah ke sesuatu mazhab (Hanafi) contohnya, tanpa memahami dengan lebih mendalam. Akibatnya kita terperangkap dalam kekeliruan dan kejahilan di antara dua mazhab tersebut. Situasi ini tidak dibolehkan sama sekali dalam konteks bermazhab.

Syeikh Abd al-Karim al-Khudayr mengatakan bahawa seseorang itu tidak boleh menukar pendapatnya semata-mata kerana sesuatu pandangan itu menyenangkannya atau memilih sesuatu pandangan kerana rukhsahnya (keringanan) semata-mata. Sebaliknya umat Islam boleh memilih sesuatu pandangan berdasarkan dalilnya yang terbaik di kalangan yang lain atau pandangan yang lebih benar. (Lihat Majmu’ Fatawa, halaman 23).

Ketiganya, tiada keperluan penting pelaksanaan kempen tersebut. Banyak lagi perkara dan isu yang perlu dititikberatkan oleh kita sebagai Muslim tetapi kenapa kempen sebegini pula yang diketengahkan? Saya tidak menolak hukum yang membenarkan kita menyentuh anjing, apa yang saya tolak ialah kempen ini. Tak perlulah sampai dipromosikan ia sebagai suatu festival. Jika tujuan kempen adalah untuk mengurangkan rasa takut Umat Islam pada anjing, adakanlah aktiviti amal seperti program beri makan anjing liar atau yang tengah sakit dan sebagainya. Ia lebih menjurus kepada matlamat sebenar. Ini anjing cantik yang memang disayang-sayang, grooming dipeluk cium. Apa sebenarnya yang mahu dikempenkan?



Tidak Menyokong Kempen Adakah Bermakna Saya dan Islam Membenci Anjing?

Tidak, Islam meraikan anjing dan melarang sama sekali kita menzalimi anjing. Malah, dalam al-Quran Allah menceritakan tentang anjing yang mengiringi para pemuda al-Kahfi dan turut bersama mereka semasa berjuang menghadapi rejim yang zalim pada zaman mereka. Firman Allah: 

“dan engkau sangka mereka sedar, padahal mereka tidur; dan Kami balik-balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri; sedangkan anjing mereka menghulurkan dua kaki depannya dekat pintu gua; jika engkau melihat mereka, tentulah engkau akan berpaling melarikan diri dari mereka, dan tentulah engkau akan merasa amat gerun takut kepada mereka.” (Surah al-Kahfi, ayat 18).

Anjing tersebut melambangkan binatang yang bersahabat dengan para pejuang kebenaran. Anjing itu lambang kemuliaan. Sesetengah riwayat yahudi menamakan anjing itu ‘qidmir’.


Kesimpulan


Kesimpulannya, anjing tetap bukanlah haiwan yang wajar dicaci, dihina, dibelasah, dibunuh sewenangnya, dipukul, diseksa atau apa sahaja salah laku. Anjing tetap haiwan yang wajar diberi kasih sayang dan belas ihsan, kerana ia tetap makhluk Allah. Telah ada hadis panjang mengisahkan tentang seorang yang banyak dosa, yang memberi anjing minum, dimasukkan ke syurga kerana pahalanya memberi minum kepada anjing itu. Namun dalam hadis tu tak ada pun kata si pemberi minum tu peluk cium belai anjing tu. Cukup sekadar memberi keperluan kepada anjing kita dah dapat pahala.

Dalam isu ini, analogi mudah yang saya boleh beri beginilah, kita tahu aurat seorang ibu dengan anak lelakinya ialah pusat hingga lutut. Namun ini bukan bermakna seorang ibu itu boleh berlenggang hadapan anak lelakinya di dalam rumah tanpa baju. 

Suami dihalalkan mencium tubuh isterinya tetapi bukan bermakna ia boleh dibuat di pentas keramaian.

Aurat lelaki di dalam solat ialah pusat hingga lutut, tetapi ini bukan bermakna imam boleh sesuka hati ikat kain pelikat dan mengimamkan solat berjemaah tanpa baju.

Hidup bukan semata hukum boleh tak boleh, haram tak haram, tetapi ada namanya maslahat, kaedah, adab, adat resam, mazhab amalan setempat, budaya, sensitiviti, tatasusila dan banyak lagi yang diambil dihitung kira.

Sekian, Wallahualam Bissawab.



"Copyright Blog Asyraf Khalib © All Rights Reserved by Mohammad Asyraf 2012 - 2014"

No part of this article may be reproduce without Asyraf's express consent.
The author is not liable for any loss or damage incurred while using the information from this blog. Thank you

8 comments:

  1. Terima kasih atas perkongsian ni. Sekarang semuanya barulah lebih jelas dan terang. Amat menghargainya. By the way, gambar yg jenis macam mana yg tak boleh diletakkan dalam rumah? Ke memang semua gambar tak boleh? Emm, lagi satu. Dolls and teddy bears pon tak boleh ke? Errr, sorry, banyak pulak tanya. Maaf.

    ReplyDelete

  2. تقدم شركة خدمات التنظيف وكشف التسربات بالرياض حيث ان الشركة لها باع طويل فى تقديم الحلول فى مجال النظافه
    وهناك بعض الخدمات منها كماتقدم الشركة كفاه خدمات التنظيف وكشف التسربات والغزل عميلانا العزيز تفضل بزياره
    شركة مكافحة الفئران بالرياض
    شركة مكافحة النمل الابيض بالرياض
    شركة كشف تسربات المياه بالرياض
    شركه تنظيف مكيفات بالرياض
    ارخص شركة تنظيف منازل بالرياض
    افضل شركة تنظيف منازل بالرياض
    شركة مكافحة حشرات بجازان
    افضل شركة تنظيف بجازان

    ReplyDelete
  3. The charm firm in Mumbai Escorts have rise traditional present scheme. About is a source of on this active teach. It visibly was by no recommend that an of all as to an amazing level bachelor part happiness for the patient call girls in Mumbai.

    Mumbai Escorts | Call Girls in Mumbai | Mumbai Call Girls | Escorts in Mumbai | Russian Mumbai Escorts | Call Girls Service in Mumbai | Escort Service in Mumbai

    ReplyDelete

Jangan lupa tinggalkan sebarang komen atau pendapat anda untuk rujukan penulis. Dahulukan akhlak. Terima Kasih.